Pentax K-1

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Pentax K-1

Inlägg av huricane4 »

Funderar på å köpa en Pentax K-1 men har inte bestämt mig ännu (Har en Pentax K30 nu)

Nån som äger en sådan?

Och Hur mkt bättre är en Fullformatare (rent generellt) när man fotar handhållet i halv mörka miljöer?

annat å tänka på?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Varit Så frestad att köpa en Pentax under många år. Man får helt enkelt väldigt mycket för pengarna. Mina gamla objektiv skulle passa med manuell fokus. Nu är jag inte helt uppdaterad och minns inte alla tester men det har alltid funnits saker som gjort att de gått bort. Ofta filminspelningen som varit primitiv och haft dålig autofokus. Men även andra saker jag inte längre minns.

Dock går de från klarhet till klarhet. Tror denna är mycket bra. Är inte mannen att säga hur mkt bättre en fullformatare är i mörker. Men en ny sensor i ett nytt kamerahus. Det lär bli bra är min gissning. Tror inte du blir besviken
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Måste tyvärr meddela att jag snålade ur...
Köpte ett Sigma 18-35 F1.8 istället :D
Men det har inte kommit ännu, borde bli ett lyft mot det Sigma 16-50 F2.8-4.5 som jag har nu.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Grattis! Låter kanon och så ljusstarkt.

Tittade lite på Pentax nuvarande modellserie ( ej fullformat). Hänt saker. Så gott som alla hade nu toppbetyg. Säkert lär även K 1 leverera!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: Pentax K-1

Inlägg av Elagabalus »

Hur gick det? Klämde på K-1 på Fotomässan och den kändes verkligen helgjuten. "Fullformatare" börjar komma ner i rimligare prisnivåer.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Re: Pentax K-1

Inlägg av huricane4 »

Har inte blivit så mkt fotograferande men är än så länge nöjd. Missar dock fokus ibland (under mörka förhållande).. Antar att Pentax k3s autofokus vore å föredra över min gammle k30
Här är en handhållen testbild 1/125 F5.6 ISO800 18mm
problemdog
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 06 okt 2016, 18:01

Re: Pentax K-1

Inlägg av problemdog »

Trevlig bild!

Problemet jag märkte när jag gick upp till fullformat (Nikon) på äventyrskameran var att med fler pixlar får man gå upp därefter i slutartid för att kunna fota handhållet. Samt att det fortfarande bara är att glömma att fota i iso6400 och över om man inte tänker bildstorlek till familjealbumet. Så i slutändan står man ändå där med stativet, eller fyller minneskorten med femton bilder för varje motiv och hoppas att en av dem är skarp nog.

Tycker att ditt utrustningsval är helt rimligt! Skaffa ett skyddsfilter till gluggen bara så att zoomen inte suger in all damm och skit! :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: Pentax K-1

Inlägg av Elagabalus »

Har från och till också suktar efter en fullformatare ( en bra beg Nikon 600 har känts rimlig) men avvaktar då jag redan nu börjar tycka min D5300 + Nikon 10-24 känns på gränsen att släpa. Tror inte man vinner jättemycket i bildkvalite och så gillar jag inbyggd gps och vridbar skärm.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Re: Pentax K-1

Inlägg av huricane4 »

problemdog skrev:Trevlig bild!

Problemet jag märkte när jag gick upp till fullformat (Nikon) på äventyrskameran var att med fler pixlar får man gå upp därefter i slutartid för att kunna fota handhållet. Samt att det fortfarande bara är att glömma att fota i iso6400 och över om man inte tänker bildstorlek till familjealbumet. Så i slutändan står man ändå där med stativet, eller fyller minneskorten med femton bilder för varje motiv och hoppas att en av dem är skarp nog.

Tycker att ditt utrustningsval är helt rimligt! Skaffa ett skyddsfilter till gluggen bara så att zoomen inte suger in all damm och skit! :)



Skönt å höra :P

Jepp köpte ett filter samtidigt som objektivet och det verkar vara väldigt tåligt för är fortfarande i nyskick trots att det fått en del smisk (har för närvarande inget lins-lock)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: Pentax K-1

Inlägg av Elagabalus »

Fast rätta mig om jag har fel. Är det verkligen genom frontlinsen som damm sugs in? Läst att vissa zoomar är som bälgar. Stod i kön till Nikonsensorrengöring på Fotomässan. Började prata med en trevlig tjej med en D7200 och ett Nikon 18-300 ( tror jag det hette). Hon beklagade sig över smuts på sensor och spegel trots att hon upplevde att hon var försiktig och sällan bytte optik. Jag berättade då om "bälgfenomenet" och hon skulle testa att köra fast optik ett tag. Om det hjälpte vet jag förstås inte
Skriv svar