Rengöring av systemkamera?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""daytripper72""]"Några enstaka prickar var fåglar och småkryp men större delen är tyvärr skit."

Fattar inte hur du fått in det i kameran :D :D :D

/Glad påsk![/quote]

Han kanske kör fullformat? Fullträff!
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

precis samma problematik, jag drar på fotosafari hela helgen i småland och upptäckte 3 rediga prickar på min sensor. Blää tänkte jag och ringde scandinavian photo, dom fråga först om jag köpt kameran där vilket jag inte gjort. Sen sa dom att nikon brukar ta runt 600 kr för en rengöring av huset.


Varpå dom säger säger, kommer du in idag så fixar vi det på 10 minuter, gratis. Det kallar jag serviceminded !!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""daytripper72""]"Några enstaka prickar var fåglar och småkryp men större delen är tyvärr skit."

Fattar inte hur du fått in det i kameran :D :D :D

/Glad påsk![/quote]
Nu fattar jag vad du menar, var trött sist jag läste ditt inlägg. :D

[quote=""Grishnac""]Han kanske kör fullformat? Fullträff![/quote]
Precis!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Kameran anlände till en stad nära mig i början av veckan, fick hem en lapp igår, hämtade den idag.

Kan inte beskriva i ord hur mycket jag saknat den. Började genast fotografera.
Användarvisningsbild
Ulse74
Inlägg: 315
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 06:21
Kontakt:

Inlägg av Ulse74 »

[quote=""Saddam""]Kameran anlände till en stad nära mig i början av veckan, fick hem en lapp igår, hämtade den idag.

Kan inte beskriva i ord hur mycket jag saknat den. Började genast fotografera.[/quote]


Wretmarks Foto i Karlskrona rengör sensorn proffisionellt för en hundring. Bra att veta när du är i staun nästa gång.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Ulse74""]Wretmarks Foto i Karlskrona rengör sensorn proffisionellt för en hundring. Bra att veta när du är i staun nästa gång.[/quote]

Undrar hur professionellt det verkligen är för det priset. Ska man rengöra sensorn så är luft inte optimalt även om det är billigt. Man riskerar ju att blåsa dammet längre in i kameran. Det bästa är helt klart pensel eller spatlar med rätt vätska t.ex. Eclipse E2 (eller bara Eclipse om man inte kör tex D80). Dessa spatlar och vätskor är ganska dyra så jag är tveksam till att man endast tar 100 spänn om man använder den metoden. Om inte så skulle i alla fall inte jag kalla rengöringen för professionell.
Användarvisningsbild
Ulse74
Inlägg: 315
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 06:21
Kontakt:

Inlägg av Ulse74 »

[quote=""jasifil""]Undrar hur professionellt det verkligen är för det priset. Ska man rengöra sensorn så är luft inte optimalt även om det är billigt. Man riskerar ju att blåsa dammet längre in i kameran. Det bästa är helt klart pensel eller spatlar med rätt vätska t.ex. Eclipse E2 (eller bara Eclipse om man inte kör tex D80). Dessa spatlar och vätskor är ganska dyra så jag är tveksam till att man endast tar 100 spänn om man använder den metoden. Om inte så skulle i alla fall inte jag kalla rengöringen för professionell.[/quote]

Han har drivit sin fotoaffär sedan 1989 och hela tiden haft kamerarenoveringar som en del av tjänsteutbudet och jag själv har aktivt fotograferat sedan 1991 och köpt tjänster av honom och förlitar mig gällande hans tjänster.
Men jag ska kolla vilken metod han använder för rengöring.
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

[quote=""Ulse74""]Han har drivit sin fotoaffär sedan 1989 och hela tiden haft kamerarenoveringar som en del av tjänsteutbudet och jag själv har aktivt fotograferat sedan 1991 och köpt tjänster av honom och förlitar mig gällande hans tjänster.
Men jag ska kolla vilken metod han använder för rengöring.[/quote]

Jag gissar att han använder penslar "utan kemi" och en bälg när han rengör sensorn för 100 kronor. I de allra flesta fall (alltså när det rör sig om vanligt damm i huset) skall detta räcka.
Användarvisningsbild
Ulse74
Inlägg: 315
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 06:21
Kontakt:

Inlägg av Ulse74 »

[quote=""JMSvenungson""]Jag gissar att han använder penslar "utan kemi" och en bälg när han rengör sensorn för 100 kronor. I de allra flesta fall (alltså när det rör sig om vanligt damm i huset) skall detta räcka.[/quote]

Idag fick jag en komplett rengörning av sensorn med kemisk pensling hos tidigare nämnd Fotohandlare för 100kr.
Skriv svar