Rengöring av systemkamera?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Ulse74""]Idag fick jag en komplett rengörning av sensorn med kemisk pensling hos tidigare nämnd Fotohandlare för 100kr.[/quote]
Erkänn du blev lite panikslagen när du upptäckte "skiten"... ;)
Resultatet blev bra förmodar jag???
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Ulse74
Inlägg: 315
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 06:21
Kontakt:

Inlägg av Ulse74 »

[quote=""Saddam""]Erkänn du blev lite panikslagen när du upptäckte "skiten"... ;)
Resultatet blev bra förmodar jag???[/quote]

Jag har inte provat kameran sen men visst blev jag panikslagen att kameran hade så mkt skit innan vi ska ut på det stora äventyret i skärgården :)
HDR-fotografen
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 00:17

Inlägg av HDR-fotografen »

Guide för våtsvabbning.

Tar bort olja om man får det på sensorn.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""jasifil""]Undrar hur professionellt det verkligen är för det priset. Ska man rengöra sensorn så är luft inte optimalt även om det är billigt. Man riskerar ju att blåsa dammet längre in i kameran. Det bästa är helt klart pensel eller spatlar med rätt vätska t.ex. Eclipse E2 (eller bara Eclipse om man inte kör tex D80). Dessa spatlar och vätskor är ganska dyra så jag är tveksam till att man endast tar 100 spänn om man använder den metoden. Om inte så skulle i alla fall inte jag kalla rengöringen för professionell.[/quote]

Har hört att Nikons Check&Clean som ingår i svenskköpta Nikon ( 3 st) inte heller är så mycket att hurra för. Den skall i alla fall vara mindre än den som de tar 600 kr för. Å andra sidan räcker säkert det säkert i nio fall av tio.

Bra om man bor i Sthlm är att man kan åka förbi Solna och de tar bort dammet medan man väntar. Har alla mina tre kvar. Fast det heter ju Check också. Kanske läge att lämna in den för den för en check?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Elagabalus""]Har alla mina tre kvar. Fast det heter ju Check också. Kanske läge att lämna in den för den för en check?[/quote]
Ja de kanske uppdaterar mjukvaran med men frågan är om det dykt upp någon ny sådan...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Saddam""]Ja de kanske uppdaterar mjukvaran med men frågan är om det dykt upp någon ny sådan...[/quote]

Just senaste mjukvaran var inte så svårt ladda in själv. Uppdatering var enligt Nikon ganska blygsam men jag la in den ändå. Man la den på ett SD kort som man stoppade i kameran och följde vissa instruktioner. Jag har en äldre D40. Du hade visst en D60. Inte säkert det finns någon mjukvara att ladda ner ännu
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Elagabalus""]Just senaste mjukvaran var inte så svårt ladda in själv. Uppdatering var enligt Nikon ganska blygsam men jag la in den ändå. Man la den på ett SD kort som man stoppade i kameran och följde vissa instruktioner. Jag har en äldre D40. Du hade visst en D60. Inte säkert det finns någon mjukvara att ladda ner ännu[/quote]
Jag visste inte att man kunde göra det själv. Men men... skickar man ändå in den på rengöring så kollar de ändå upp om kameran är i behov av ny mjukvara så varför inte?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Saddam""]Jag visste inte att man kunde göra det själv. Men men... skickar man ändå in den på rengöring så kollar de ändå upp om kameran är i behov av ny mjukvara så varför inte?[/quote]

Skall se om jag hittar länken till hur man gör. Tror inte det var Nikon Sverige utan Nikons internationella sida. Men det var inga som helst problem.

Strax: hjular ner till Fotomässan i Älvsjö. Det sägs att på dessa mässor brukar fabrikanter erbjuda gratis dammrengöring. Inte sett några prickar men tror huset får åka med ner ändå. Är det inga långa köer får gärna någon Nikonkille se på den

Edit

Finns ingen nyare firmware till D60. Du kan sitta lugn vad gäller det alltså. Här en länk hur man gör ( gäller D80 men samma sak på D60 antar jag eftersom det var så på D40). Inte alls svårt som sagt:

http://nikoneurope-se.custhelp.com/app/ ... _id/127734
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Alla som ville fick sin Nikon rengjord. Dock lite väntetider. Såg ut som om de även kopplade in kameran i en dator ( lite osäker).

OT men behållningen var att se ryske tsarens färgfoton från 1910-talet. Helt otroligt. Nästan som nytagna. Scannade och renoverade med senaste teknik. Han fotade med RGB. En plåt för varje färg. Sammanfördes sedan i en speciell projektor. Föregångare till färgfilm alltså. Här finns mer att läsa och fler bilder att se

http://teknik360.idg.se/2.8229/1.234748 ... re-sin-tid
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dalo
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 20:10
Kontakt:

Inlägg av dalo »

[quote=""Saddam""]Tittade igenom gårdagens bilder och upptäcker en massa prickar överallt...

Några enstaka prickar var fåglar och småkryp men större delen är tyvärr skit.

...och inte satt det på objektets lins eller på linsskyddet utan inuti kamerahuset -där man inte bör/får rengöra själv... suck.

Har ett "serviceavtal" som bl.a. betyder att jag kan kostnadsfritt skicka in kameran på en check-and-clean-service där de ev. uppdaterar mjukvaran med.

Men nu till frågan:
Kan man inte rengöra insidan av kamerahuset själv på nått sätt som inte förstör känslig utrustning eller smutsar ner allt ännu mer?[/quote]

Ja, det kan man. Man kan anväda en s.k blåsbälg för rengöring av finelektronik. Saker såsom bomull, etc, som luddar ska naturligtvis inte användas.
Skriv svar