Återanvända sin gamla utrustning

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Klingen
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 19:33
Kontakt:

Återanvända sin gamla utrustning

Inlägg av Klingen »

Alla har av någon anledning produkter liggandes som inte längre används.
Den gamla kameran läggs på hyllan och samlar damm, och den nyinköpta tar plats i kameraväskan.

Människan har alltid varit kreativ och sökt lösningar och vidareutvecklning. För kameratillverkare läggs funktioner till för kommande modeller.
Ta Liveview som exempel. Tidigare har den funktionen endast kunna ses på kompaktkameror, men idag ses den som standard även för systemkameran.

En högaktuell funktion är videoinspelning för systemkameran. Nikon var först ut och Canon var inte långt efter.
Istället för att lägga ut pengar på ny kamera kan man alltid se över vad som händer utanför tillverkarens händer.
Sen förra året pågår utvecklning av videoinspelningsfunktion till Canons 40D. (Firmware)
http://hackaday.com/2008/09/23/canon-40 ... rd-movies/
http://chdk.setepontos.com/index.php/topic,2259.0.html


Kommer ni ihåg "Rysshacket" till Canons 300D?
Via modifierad firmware öppnades kameran och blev mer eller mindre samma som Canons 10D.
http://www.bobatkins.com/photography/di ... _hack.html



För min egen del var jag intresserad av att göra något med min 300D som blivit lagd på hyllan.
Efter lite googlande hittade jag utöver "Rysshacket" även nyskriven firmware som möjliggör GPSnavigering direkt i kameran.
GPSpucken ansluts via USBkontakten på kamerans kortsida.
Då 300D endast kan kan utnytja max 2GB för bildlagring bör man använda ett 4GB kort eller större. (Då kartorna tar plats, men maxantalet bilder påverkas ej.)
Mjukvaran klarar RT90, WGS84 och SWEREF99, och du sparar dina kartor i katalogen "maps" i rooten av minneskortet.
Ska prova vidare nu under kvällen, men första testet har gett goda resultat. Uppdateringen är aningen seg så frågan är hur praktisk den kommer vara i samband med en bilfärd.
En annan "nackdel" är storleken på skärmen. Vid inzoomat läge är ser man inte speciellt mycket av omgivningen.

Bild
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Klingen""]Alla har av någon anledning produkter liggandes som inte längre används.
Den gamla kameran läggs på hyllan och samlar damm, och den nyinköpta tar plats i kameraväskan.[/quote]

Fascinerande, men Klingen - undrar om inte det här var en väldigt onödig pryl ändå? :D har du väldigt mycket ledig tid nu?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Cool grej...

Det där med att modifiera en gammal kamera så den motsvarar en nyare var någonting nytt. Allt vad de hittar på...
Användarvisningsbild
Klingen
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 19:33
Kontakt:

Inlägg av Klingen »

[quote=""Grishnac""]Fascinerande, men Klingen - undrar om inte det här var en väldigt onödig pryl ändå? :D har du väldigt mycket ledig tid nu?[/quote]

Beror på vad du menar.
Den tidigare halvan av 2000-talet vad EOS 300D the shit! Vettig maskin som Svenssons hade råd med. Idag är den väl inte speciellt märkvärdig, så varför inte se kameran som ett experiment? Går det sönder så gör den väl det då... Kommer ju ändå inte användas till något vettigt.

Ledig tid? Klart jag har!
Har all tid i välrlden... Efter jag tagit hand om fru och barn. ;) (Tar ca: 30h per dygn)


Kan meddela att kameran inte uppdaterar positionen så snabbt som man önskar. Nere på byn hinner man passera både två och tre korsningar innan man ser på kartan att man bord svängt.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Klingen""]Beror på vad du menar.
Den tidigare halvan av 2000-talet vad EOS 300D the shit! Vettig maskin som Svenssons hade råd med. Idag är den väl inte speciellt märkvärdig, så varför inte se kameran som ett experiment? Går det sönder så gör den väl det då... Kommer ju ändå inte användas till något vettigt.

Ledig tid? Klart jag har!
Har all tid i välrlden... Efter jag tagit hand om fru och barn. ;) (Tar ca: 30h per dygn)


Kan meddela att kameran inte uppdaterar positionen så snabbt som man önskar. Nere på byn hinner man passera både två och tre korsningar innan man ser på kartan att man bord svängt.[/quote]

Kan alltså vara lämpligare att använda vid promenad i skogen då?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Klingen
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 19:33
Kontakt:

Inlägg av Klingen »

[quote=""Grishnac""]Kan alltså vara lämpligare att använda vid promenad i skogen då?[/quote]

Det lär vara möjligt.
Men frågan är ju ifall man är sugen på att dra runt på en till kamera som man ändå inte kommer ta några kort med.
Finns ju smidigare lösningar.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Klingen""]Det lär vara möjligt.
Men frågan är ju ifall man är sugen på att dra runt på en till kamera som man ändå inte kommer ta några kort med.
Finns ju smidigare lösningar.[/quote]

Känns som att vi börjar närma oss mitt första uttalande... ;)
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Klingen
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 19:33
Kontakt:

Inlägg av Klingen »

[quote=""Grishnac""]Känns som att vi börjar närma oss mitt första uttalande... ;) [/quote]

Då får man se till att var lite mer tydig i vad man skriver.
Känns som vi börjar närma oss mitt första svar... ;)
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""Klingen""]
....

För min egen del var jag intresserad av att göra något med min 300D som blivit lagd på hyllan.
Efter lite googlande hittade jag utöver "Rysshacket" även nyskriven firmware som möjliggör GPSnavigering direkt i kameran.
GPSpucken ansluts via USBkontakten på kamerans kortsida.
Då 300D endast kan kan utnytja max 2GB för bildlagring bör man använda ett 4GB kort eller större. (Då kartorna tar plats, men maxantalet bilder påverkas ej.)
Mjukvaran klarar RT90, WGS84 och SWEREF99, och du sparar dina kartor i katalogen "maps" i rooten av minneskortet.
Ska prova vidare nu under kvällen, men första testet har gett goda resultat. Uppdateringen är aningen seg så frågan är hur praktisk den kommer vara i samband med en bilfärd.
En annan "nackdel" är storleken på skärmen. Vid inzoomat läge är ser man inte speciellt mycket av omgivningen.

Bild[/quote]

April, april ?
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Skriv svar