Ficklampa för fotografering?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Mirage""]Har varit med vid fotografering och sett efterredigeringen på bildern vilket enbart bestått av lite blygsam balansering på exponering och vitbalans. Resultatet har absolut inte varit något likt de trista platta bilderna man kanske kan tro sig få med enbart blixt.[/quote]

Jag menar att med befintligt ljus får man ett betydligt livligare resultat med vackert infallande ljus och fina skuggor och kontraster. Med blixt tenderar hela bilden att bli utlyst vilket sabbar den sköna stämningen som man får med befintligt ljus. Givetvis finns det situationer där man måste köra blixt. Men jag försöker så långt som möjligt att undvika blixt. Fast var och en gör ju som den vill. :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""snoken""]Jag vill ha tips på en icke-diod lampa som lämpar sig för att måla ljus med. Finns det någon stabil pjäs, vattentät och ståttålig?[/quote]

Finns ett bra alternativ med Silwa-orienteringspannlampor med halogenlampor. men tyvärr rätt dyra prylar.

/B
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""benkar""]Finns ett bra alternativ med Silwa-orienteringspannlampor med halogenlampor. men tyvärr rätt dyra prylar.

/B[/quote]
Har lekt lite med tanken att pula med ett hemmabygge. Batteri kan man köpa på Biltema liksom halogenlampor m.m. Kanske lite tungt att släpa på men nöden har ingen lag. Tips och inspiration kan man få här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/324593
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""jasifil""]Har lekt lite med tanken att pula med ett hemmabygge. Batteri kan man köpa på Biltema liksom halogenlampor m.m. Kanske lite tungt att släpa på men nöden har ingen lag. [/quote]

Precis så gjorde jag och är mycket nöjd med min handjagare :)
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Amanite""]Precis så gjorde jag och är mycket nöjd med min handjagare :) [/quote]
Använde du ett aluminiumrör eller hur löste du själva lamphållaren?
Skriv svar