Ficklampa för fotografering?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Ficklampa för fotografering?

Inlägg av snoken »

Jag vill ha tips på en icke-diod lampa som lämpar sig för att måla ljus med. Finns det någon stabil pjäs, vattentät och ståttålig?
Användarvisningsbild
Alien
Inlägg: 169
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 04:32

Inlägg av Alien »

[quote=""snoken""]Jag vill ha tips på en icke-diod lampa som lämpar sig för att måla ljus med. Finns det någon stabil pjäs, vattentät och ståttålig?[/quote]

Alltså, om du ska "måla" så det blir ett tydligt sträck på bilden så föreslår jag en hederlig maglite lampa med ställbar ljuskägla.

Om du bara vill ha en lampa som är som att "tända i taket" så föreslår jag en 12V sökstrålkastare från ex. biltema och en bärbar starthhälp till bil som har ciggaretttändarplugg eller annan 12volts källa...
(fast det sistnämnda blir ju inte så vattentåligt om du inte har det i en sopsäck i en vättig ryggsäck då)..
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Borde nog va vettigast att söka sig till Dyktillbehören vid letande av sådan lampa, om jag känner dig rätt är det gruvturer med vattenfyllda gångar el dylikt som gäller? ;)
Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

[quote=""Amanite""]Borde nog va vettigast att söka sig till Dyktillbehören vid letande av sådan lampa, om jag känner dig rätt är det gruvturer med vattenfyllda gångar el dylikt som gäller? ;) [/quote]

Det stämmer ;)
Och dykaffär är nog faktiskt ett bra val, ska kika på det!
international
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 17:08

Inlägg av international »

vill bara flika in med att det finns mycket trevliga lampor från peli som lämpar sig väl för ändamålet! :)
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag använder själv en mindre dykarlampa för att måla med och det fungerar bra. Annars har jag en 10w halogenpannlampa som åtminstonde är vattentålig och fyller upp bra med ljus.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Alien""]...en hederlig maglite lampa med ställbar ljuskägla.
...[/quote]

Hur fungerar detta?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Saddam""]Hur fungerar detta?[/quote]

Inte alls!!!! Jag och Jan tog med oss inte mindre än 4(!!!) maglite till ett litet projektorrum där vi skulle ta lite bilder för ÖP2 och till och med då var det riktigt klent ljus.

Jag kör med en sådan här:

Bild

Fördelar: Den lyser så in i h-e, vi närmar oss styrkan av en bilstrålkastare faktiskt. Den är lätt och väldigt liten så det är inga problem att stoppa den i ficka när man går ut.

Nackdelar: den suger ju lite batteri och kombinationen med att batterierna är av den lite ovanligare (läs dyrare) sorten man använder till kameror gör att det kan bli lite ekonomiskt ohållbart. Men - det finns sådana laddningsbara att köpa med billadare faktiskt så det kan ju vara en investering.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
snoken
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av snoken »

Jag köpte en halogenlampa från jula idag, fungerade över förväntan, men drar batteri som bara fan. Kommer exempelbilder strax :)
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

[quote=""Grishnac""]Inte alls!!!! Jag och Jan tog med oss inte mindre än 4(!!!) maglite till ett litet projektorrum där vi skulle ta lite bilder för ÖP2 och till och med då var det riktigt klent ljus.[/quote]
Om man nu vill måla med ljus - dvs rejält lång exponeringstid och belysa själv det man vill framhäva - föredrar jag glödlampsficklampor, som ju ger lite gulare sken.

Problemet tycker jag inte är ljusstyrkan; för att måla med ljus skulle jag vilja ha en lampa med bättre ljusspridning - dvs skall inte vara starkare ljus i mitten av ljuskäglan. Någon som sett en lampa med duktig diffusor på som sprider ut bra?

Men för att lysa upp ett rum för kortare exponeringstider - näe då duger ju inte MagLite. Var har du köpt den där superlampan, grishnac?
Skriv svar