Ficklampa för fotografering?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Får nog säga att jag är lite förvånad. strobist-tekniken trådde jag helt ärligt att så gott som alla använde.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""Mirage""]Får nog säga att jag är lite förvånad. strobist-tekniken trådde jag helt ärligt att så gott som alla använde.[/quote]

Jaså det trådde du? Så gott som alla mänskor? Så gott som alla som pysslar med UE? Eller så gott som alla glada amatörfotografer? Jag tror faktiskt inte jag är den enda som inte ens äger någon extern blixt till kameran...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""riddar m""]Jaså det trådde du? Så gott som alla mänskor? Så gott som alla som pysslar med UE? Eller så gott som alla glada amatörfotografer? Jag tror faktiskt inte jag är den enda som inte ens äger någon extern blixt till kameran...[/quote]

Nej det är du verkligen inte, jag har ingen externblixt eftersom dom kostar såpass mycket och ännu har jag inte varit i den situationen att jag inte klarat mig ändå.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Jag tillhör också någon som står utanför "så gott som alla", men visst vore det skoj att ha tillgång till extern blixt med :)
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Jag antar det är vanligare bland de som rör sig i underjorden mer...
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""Mirage""]Jag antar det är vanligare bland de som rör sig i underjorden mer...[/quote]

Japp eller bland professionella fotografer :)
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Mirage""]Får nog säga att jag är lite förvånad. strobist-tekniken trådde jag helt ärligt att så gott som alla använde.[/quote]

Det blir bättre bilder utan blixt helt enkelt. Fast inte i kompakt mörker kanske eftersom där saknas befintligt ljus. De få gånger jag använder blixt vid UE så använder jag nästan uteslutande synkning på andra ridån. Lite problem med vitbalansen vid blandljus men det går att fixa i PS. Hellre det än det kalla och platta ljuset som ofta blir resultatet av blixt rakt på. Har lite funderingar dock att placera blixten lite här och var när man är ute och sedan fjärrstyra den från kameran. Alt. göra som jofawe beskriver. Kan också bli fräckt. Detta tar dock en hel del tid och är man på en plats för första gången kanske man inte riktigt hinner med allt för mycket laborerande.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Skaffa några färgfilter så du kan balansera blixtljuset mot det befintliga, värt mycket i slutändan.

Annars är det väldigt tidskärvande att få bra bilder med blixt även om även slutresultatet kan bli väldigt bra. Samt dyrt med flera blixtar och fungerande radiostyrning. Så för egen del och kör jag oftast på befintligt ljus och att måla med ficklampa.

Dessutom blir det omständigt att ljussätta en hel scen och blixtra runt när man helst av allt inte vill ha oväntat besök.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""kristofer""]

Dessutom blir det omständigt att ljussätta en hel scen och blixtra runt när man helst av allt inte vill ha oväntat besök.[/quote]

Helt rätt! Ibland är det helt klart bäst att vara diskret och försöka att inte väcka uppmärksamhet.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Har varit med vid fotografering och sett efterredigeringen på bildern vilket enbart bestått av lite blygsam balansering på exponering och vitbalans. Resultatet har absolut inte varit något likt de trista platta bilderna man kanske kan tro sig få med enbart blixt.
Skriv svar