Stativ + flygplan

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
fransosen
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:46

Inlägg av fransosen »

Tack allihoppa för era svar! När jag hade vägarna förbi Arlanda sist (dock inte för att flyga), passade jag på o fråga personalen vid check in. Deras svar blev lika osäker: "djaa...det brukar gå bra?".

[quote=""Grishnac""]...
En bekant från USA som skulle till Europa på ett krig hade problem med vikten på väskorna så han tog helt sonika på sig rustningen och flög i den, de vanliga kläderna tog han i handbagaget.[/quote]
Jag skulle vilja se en riddare sitta på planet!
Användarvisningsbild
Kulturskymning
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 15:46
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Kulturskymning »

[quote=""fransosen""]Jag skulle vilja se en riddare sitta på planet![/quote]

Jag med! :D Lär skramla lite i luftgroparna ...

Till allvarligheterna. Har du kollat på typ Gorillapod eller andra ministativ? Med en lätt kamera och viss kreativitet tror jag ett sådant skulle räcka långt.

Dagens tips från en som vet att packa lätt *host*
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""fransosen""]Nån som vet om det går att ta ett stativ på planet utan att behöva checka in det? Jag reser oftast lätt utan någon stor väska och då vågar jag inte chansa o ta stativ med mig på planet. Vilket är synd för att jag brukar hamna (konstigt nog) på platser där stativ behövs!
Någon som har erfarenhet av det?[/quote]

Skönt att resa utan incheckning. Det brukar ju alltid gå att palla upp några stenar eller klämma fast kameran mot en vägg i alla fall.
Användarvisningsbild
fransosen
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:46

Sv: Stativ + flygplan

Inlägg av fransosen »

Tack för era kreativa svar! Jag ställde samma fråga på en fransk UE forum vid namn CKZone men ingen visste riktigt där eller. Gorillapod var ju nytt för mig, rätt kul faktiskt.
Jag åker till Ungern om ett par veckor och då ska jag ta med mitt stativ utan check-in så får vi se vad som händer. Jag återkommer...
Användarvisningsbild
Kulturskymning
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 15:46
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Kulturskymning »

Bonne chance!
Användarvisningsbild
proxylim
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 23 dec 2008, 15:20

Inlägg av proxylim »

aningen OT men jävligt kul att läsa :)
Jerlerup
Inlägg: 110
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:06

Inlägg av Jerlerup »

Det här är OT också. Jag sitter just nu på Ängelholms flygplats med två glasramar och undrar om de kommer att klassas som potentiella vapen eller intee. Vill helst ta in ramarna på planet.

/T
Jerlerup
Inlägg: 110
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:06

Inlägg av Jerlerup »

Jag kom in med glasramarna (sprucket glas kan vara vassare än knivar, så det är lustigt att de tillät det). En kille med hopfällbart fiskespö fick inte ta med det i kabinen.

Jag frågade och lätta stativ som är ihopfällbara får man ta med, utan problem.

Skillnaden mellan de båda är att fiskespö är potentiella vapen och står med på internationella luftfartsstyrelsens listor (eller vad det heter)...


Slut på OT! (Sorry moderatorer)

/T
Användarvisningsbild
fransosen
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:46

Sv: Stativ + flygplan

Inlägg av fransosen »

Det går alltså bra att ta med en lättare stativ i handbagaget på planet.

Annars finns det också "Bottle Cap Tripod for Digital Camera" som tar mindre plats!:
http://www.semsons.com/botcaptripfo.html
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""fransosen""]Det går alltså bra att ta med en lättare stativ i handbagaget på planet.
[/quote]

Hur definierar du "lättare" stativ?
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Skriv svar