ska köpa systemkamera-äntligen

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

ska köpa systemkamera-äntligen

Inlägg av c_balder82 »

Om några dagar ska jag köpa mig en ny systemkamera, det blir en nikon D60 med tillhörande 18-55 objektiv. Men jag ska även köpa till blixt, stativ och ev minneskort men nu till min fråga;

Ni som har en sån här kamera, eller liknande, eller bara vet vad ni pratar om ;) får gärna tipsa mig om vad som är bra att köpa till för ev upptäckter, vilken blixt och objektiv som är bra om det verkligen behövs en när man är nybörjare osv(har ju fortfarande inte gjort någon tripp än men det kommer) det är ju bra om det inte kostar skjortan men när jag ändå ska köpa till så känns det som det är viktigt att man köper det som behövs. Jag är ingen professionell fotomänniska men gillar att testa nya saker när jag fotar. Tar tacksamt emot råd och tips ang denna kamera eller bara generell fototeknik :)
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Bra val med nikon!

ett kit objektiv av det typen klarar du dej ganska långt på kanske att du vill köpa till ett 50 mm för lite mer konstnärliga bilder och ett vidvinkel kan alltid vara fint att ha (beror ju alltid på ekonomin). Nikons sb blixtar borde du satsa på, förslagsvis en 800. Stativ föreslår jag manfrotto, sen borde du va good to go !
snigel1
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 21:28

Inlägg av snigel1 »

Nu är inte jag nån fotografnörd, men om plånboken protesterar så prioritera ett stativ före blixten (:
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Trevligt att bli med systemkamera.
Köp kameran först och använd den ett tag, så upptäcker du vad du saknar sen, det är mitt tips...
Ett UV-filter el liknande som skyddar objektivet är iofs alltid bra.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

En enkel kortläsare om du inte redan har en i datorn. Så slipper du böka in en sladd i kameran varje gång. Dessutom går överföringen fortare och du slipper slösa med kamerans batteri. Extra batteri till kameran är för övrigt alltid bra att ha...så länge det är uppladdat dvs... :)
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

Just extrabatterier rekommenderar jag att du handlar från kaffebrus.com
Mina piratisar gör ifrån sig precis lika bra som orginalet, trots att de kostar mindre än hälften så mycket.
Dessutom är det fraktfritt därifrån oavsett hur lite du handlar.

(lät nästan som reklam det där :D )
c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

Tack för alla svar, ni är så hjälpsamma på detta forumet :) tack!

Det får nog bli ett stativ iaf, och ett extra minneskort. Men en sak jag inte har tänkt på är just batteri, som ovan, kanske man borde satsa på ett extra. Går just nikon D60 på vanliga LR6 AA batteri (som min gamla kompakta) eller är det uppladdningsbara?

Är kamerans egna blixt bra? Kanske nån som har en nikon D60 som kan visa mig, eller länka, till bilder som är fotade med just den här kameran, och vad som är använt, gärna mörkerbilder
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

[quote=""c_balder82""]Tack för alla svar, ni är så hjälpsamma på detta forumet :) tack!

Det får nog bli ett stativ iaf, och ett extra minneskort. Men en sak jag inte har tänkt på är just batteri, som ovan, kanske man borde satsa på ett extra. Går just nikon D60 på vanliga LR6 AA batteri (som min gamla kompakta) eller är det uppladdningsbara?

Är kamerans egna blixt bra? Kanske nån som har en nikon D60 som kan visa mig, eller länka, till bilder som är fotade med just den här kameran, och vad som är använt, gärna mörkerbilder[/quote]

D60 har inga vanliga batterier utan använder ett http://www.scandinavianphoto.se/product ... id=6028154 . Enligt Nikon själva skall det räcka för ~500 exponeringar. Om du tycker att det inte räcker tycker jag du skall kolla vad Nikon har för batterigrepp. Vissa tillverkare har batterigrepp som du stoppar två batterier i och då får du inte bara bra batteritid utan dessutom en bra mycket mer lätthanterlig kamera.

Nej, kamerors egna blixtar är _aldrig_ bra. Oavsett om blixten i sig är bra så är själva konstruktionen inte bra, dom sitter för lågt och är inte ställbara. Men med tanke på att du skall skaffa ett stativ (och att skaffa sig ett stativ är, enligt mig, _extremt viktigt_) så tycker jag att du skall prova att inte använda blixten och se vad du tycker om det. Själv gillar jag naturligt ljus och använder aldrig blixt (jag har förvisso ingen blixt på min nya kamera men jag använde aldrig blixt förr heller).

Extra minneskort? Vad för minneskort ingår då? Du bör klara dig på 4GB med den sensorn. Med tanke på vad minneskort kostar så köper du alltså ett på 8GB för att vara säker. ;)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Jag har haft en D60 i ett år nu, är väldigt nöjd. Har egentligen inget att klaga på. En bra kamera jämfört med andra kameror i samma prisklass.

Varför valde jag D60? -För att denna kamera passade bäst i mina händer... det är viktigt.
Då när jag beställde kameran fanns det s.k. "Flashback-erbjudandet". Om man registrerade sin kamera så skulle man få en blixt på köpet,
närmare bestämt en SB-400 från Nikons egna hyllor. Dock fick jag vänta på denna ett bra tag.
Bild
Funkar lite bättre än den inbyggda blixten, fördelarna är tre enligt mig:
1. Den slukar inte kamerans batteri utan drivs med vanliga AAA-batterier
2. Blixten hamnar högre upp vilket eliminerar risken att originalobjektivet skapar en skugga i bilden.
3. SB-400 är vridbar, det är inte den inbyggda.

Annars har Nikon några andra väldigt bra blixtar i sitt sortiment, dyrare än "insteget" som jag har men betydligt bättre, dessa har även en massa roliga inställningsmöjligheter.
Glöm inte linsskydd! Borde medfölja vid köp, om inte: kräv att en sådan ingår... anser att detta borde tillhöra standardutrustningen.

Använder ett vanligt minneskort på 4 GB och ett "extra snabbt" på 8 GB, räcker till och blir över...
Ska beställa ett: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... lbehor.php

Ska leta fram några exempelbilder tagna på mörka platser...

[quote=""JMSvenungson""]Enligt Nikon själva skall det räcka för ~500 exponeringar[/quote]
Har själv lyckats med bedriften att ta strax över 1ooo bilder innan batteriet dött...
Då får man dock inte använda kamerans inbyggda blixt, den slukar en hel del.
Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

Använder visserligen inte Nikon utan Canon men ALDRIG den inbyggda blixten. Däremot kan du få väldigt fint naturligt ljus genom att använda en extern blixt och reflektera den i tak eller vägg. Det behöver inte alls synas att du använt blixt.

Allt handlar om att använda utrustningen rätt och ofta är det en smaksak. Det finns lika många "rätt och fel" som det finns fotografer. Fråga gärna och ta emot tips från andra, men ofta kan åsikterna gå isär så mycket att man blir rent snurrig.
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Skriv svar