Vilka inställningar använder ni helst till mörkerbilder - Nikon D60

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Skulle inte rekommendera ett billigare stativ då du kommer byta upp dig ändå efter ett tag när du har tröttnat på att det billigare stativet inte kan göra det som du vill få ut av det. Det går ganska fort att komma dit.

Sedan så är det absolut inte fel att använda blixt. Bara du har möjlighet att köra den trådlöst så att du kan styra ljuset. Att ha den på kameran fungerar inte alltid bäst.

Själv varvar jag lampor och blixt, stativ samt relativt elaka bländare vilket kräver längre slutartid, dock så är det så jag vill ha det. Finns alltid olika tolkningar på hur man "skall" plåta.
Jag är nöjd med resultatet och det är det viktiga för mig.

Fundera vidare på andra inställningar som ISO exp.komp etc.
Ibland kan man kompensera ned lite när man använder blixt för att få bort lite av det elaka ljuset.

Som du ser så är det bara att plåta och plåta... Desto mer du kör på ju mer kommer du att lära dig hur du vill ha det.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Använder man stativ och motivet inte rör sig. Då skall man unna sig "bästa" bländare och lägsta iso. De flesta objektiv brukar presterar bäst runt bländare 8. Upp och ned något steg. Att välja lägsta iso ger minst brus. Sedan är det bara att skjuta på och reglera med olika tider.

Man kan nå otroliga resultat i miljöer som ögat uppfattar som väldigt mörkt. Med den här tekniken har jag fått bra resultat även med kompaktkameror. Men de bör då kunna ställas upp till minst 8 sec slutartid (beroende på vad man fotar förstås)

Edit
fotar man i bunkrar och tunnlar funkar förstås inte denna teknik. Något ljus krävs

OBS. I alla fall på D40 finns en slags bugg. Har man valt "auto-iso" och sedan kör på "M" så kommer iso att justeras ändå. Så för att låsa iso på 200 måste "auto iso" slås av
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Tillägg
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Allt manuellt (låg ISO 200-400) och justerar sedan tiden för att få till histogrammet/resultatet. Stativ givetvis.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Här är ett exempel. Motivet är trivialt men k n i v s k a r p t. Syns ännu bättre på originalfilen

Brännvidd 300 mm ( om man räknar med sensoromräkningen). Tid. 13 sec. Stativ.

Men ganska beskedligt ljus kan man få bra skärpa och många detaljer


http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... 7/sizes/l/
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Här är ett exempel. Motivet är trivialt men k n i v s k a r p t. Syns ännu bättre på originalfilen

Brännvidd 300 mm ( om man räknar med sensoromräkningen). Tid. 13 sec. Stativ.

Men ganska beskedligt ljus kan man få bra skärpa och många detaljer


http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... 7/sizes/l/[/quote]

Vilken läckerbit! :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ja man kan få härliga nattbilder. Inte är det så svårt heller. Bara att experimentera. Objektivet var för övrigt Nikons billiga 55-200 VR ( fast med VR avslaget). En bra instegs telezoom men jag vet ju att det finns betydligt bättre. Men för 2500 kr relativt prisvärt ändå
clearminds
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 01 nov 2009, 10:46

Inlägg av clearminds »

[quote=""snigel1""]nu är det ju svårt om inget naturligt ljus finns, men helst ingen blixt alls och låta slutartiden kompensera.[/quote]

Alternativt ha en extern blixt och måla på väggen med den, gjorde det på den här bilden, 30 sekunder sedan så måljade jag rummet med blixten under de 30 sekunderna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

Jag gjorde en liten mörker bild igår och den skall vara just så mörk som den är pga motivet :rolleyes: skulle kanske kunnat vara något litet ljusare, men jag e inte så duktig på fotoprogram.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""puppet""]Alternativt ha en extern blixt och måla på väggen med den, gjorde det på den här bilden, 30 sekunder sedan så måljade jag rummet med blixten under de 30 sekunderna.[/quote]

Måste ha varit en oerhört svag blixt om du körde på 30 s?
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

En svårighet med mörkerfotografering upplever jag är att få autofokusen att lägga skärpan där man vill. Brukar ibland funka om man har blixten igång vid skärpinställningen, låser skärpan och stänger blixten. Men finns något annat tips för större lokaler?
Skriv svar