Vilka inställningar använder ni helst till mörkerbilder - Nikon D60

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""albin""]En svårighet med mörkerfotografering upplever jag är att få autofokusen att lägga skärpan där man vill. Brukar ibland funka om man har blixten igång vid skärpinställningen, låser skärpan och stänger blixten. Men finns något annat tips för större lokaler?[/quote]

Manuell fokus med lampa som hjälp. Sen vet jag inte hur du har tänkt med ljusmätningen, men jag brukar försöka ljusmäta med det ljus jag använder mig av under exponeringen.
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""bunkrologen""]Manuell fokus med lampa som hjälp. Sen vet jag inte hur du har tänkt med ljusmätningen, men jag brukar försöka ljusmäta med det ljus jag använder mig av under exponeringen.[/quote]

Manuell fokus och bländare och ISO. Testa sedan fram olika resultat med hjälp av exp.tiden. Brukar vara en stabil lösning. Då man ändå har stativ är det bara att passa på att ta relativt liten bländare för att öka skärpedjupet.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""daytripper72""]Manuell fokus och bländare och ISO. Testa sedan fram olika resultat med hjälp av exp.tiden. Brukar vara en stabil lösning. Då man ändå har stativ är det bara att passa på att ta relativt liten bländare för att öka skärpedjupet.[/quote]

Eller så kan man använda de olika exponeringarna i olika lager i ps sen om man har för mycket fritid..
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

Finns utmärkta tips och trix på Fotosidan.se om man vill förkovra sig.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Har en D40 men den och D60 är ganska snarlika. Gillar mörkerfotografering och brukar få bra resulatat. Men ibland är det svårt. Här var det nästan kolsvart och med månen mot mig. Kameran lyckades inte fokusera. Försökte att manuellt ställa in. Såg skarpt ut i sökaren men blev så här. Nästan lite artistiskt om vill vara snäll...

Tror jag borde valt "oändligt" och en mindre bländare ( nu bländare 5 och 30 sekunder). Eller förstås en stark lampa mot korset. Tycker att när man manuellt väljer skärpa på objekt kanske 10-15 m bort att jag att "oändligt" känns fel i sökaren men att skruvar man lite åt kortare känns det skarpt ( som denna bild-som blev helfel). men är det uppenbarligen inte. Läge för egna experiment tror jag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""Elagabalus""]

Tycker att när man manuellt väljer skärpa på objekt kanske 10-15 m bort att jag att "oändligt" känns fel i sökaren men att skruvar man lite åt kortare känns det skarpt ... [/quote]

Testa att ställa in skärpan manuellt på hyperfokalavståndet. Enkelt men svårförklarat. Googla.

Bifogad bild visar hyperfokalläge med vald bländare 16. Linjera oändlighetssymbolen med markeringen för f16. Då ser man att den andra/högra f16 linjerar med avståndet ,85m. Detta ger mao. skarpa bilder från ,85m till oändlighet. Perfekt vid ex. gatufotografering då man bara vill rikta och "skjuta". Allt från ,85m och längre blir skarpt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""daytripper72""]Testa att ställa in skärpan manuellt på hyperfokalavståndet. Enkelt men svårförklarat. Googla.

Bifogad bild visar hyperfokalläge med vald bländare 16. Linjera oändlighetssymbolen med markeringen för f16. Då ser man att den andra/högra f16 linjerar med avståndet ,85m. Detta ger mao. skarpa bilder från ,85m till oändlighet. Perfekt vid ex. gatufotografering då man bara vill rikta och "skjuta". Allt från ,85m och längre blir skarpt.[/quote]

Jo den där utmärkta skalan fanns på mina objektiv till analoga systemkameran. Använde den ofta men på Nikons kitobjektiv finns den inte. Men jag förstår hur du menar och jag tror jag vet hur jag skulle ställt in kameran nu. Kommer att ta några testbilder så jag vet exakt hur fokusringen skall stå till nästa gång

ps

visst är det ett gammalt Pentaxobjektiv du fotat av?
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""Elagabalus""]

visst är det ett gammalt Pentaxobjektiv du fotat av?[/quote]

Fotat av eller rippat från nätet...beror på vem som frågar! Ingen aning om fabrikat...men det vet du nog bättre. Som du säger...kitgluggarna saknar oftast dessa skalor -tyvärr i detta fall. Men hoppas förklaringen var någorlunda begriplig :o .
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""daytripper72""]Enkelt men svårförklarat. [/quote]

Tackar! Lärde mig något nytt
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Detta förutsätter givetvis att man kör med bländarförval resp. M-fokus. Andra bländarvärden funkar givetvis också, vilket resulterar i längre alt. kortare skärpedjup samt längre resp. kortare exp.tider.
Skriv svar