Stöd till kameran

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Stöd till kameran

Inlägg av trafikpolisen »

Jag är en lat person som inte tar fram stativet om det inte är absolut nödvändigt. Ofta brukar det finnas något bord, elskåp, broräcke, eller annat som kameran kan ställas på när slutartiderna är långa. Problemet är att kameran knappast varken brukar stå rakt eller peka dit man vill. Finns ju små stativ, typ gorillapod, men är det finanskris så är det. Dessutom måste dessa skruvas fast (jobbigt :) ) Därför knåpade jag ihop denna: http://www.trafikpolisen.nu/images/grunka1.jpg
Med kamera:
http://www.trafikpolisen.nu/images/grunka2.jpg
http://www.trafikpolisen.nu/images/grunka3.jpg

Inte så snygg design, men vafaan..
Någon som funderat över något liknande?

edit: Om någon mod känner att detta bättre hör hemma bland vissa andra nonsenstrådar i Övrigt så är det bara att flytta..
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""trafikpolisen""]Jag är en lat person....Därför knåpade jag ihop denna[/quote]

Lat, hehe, det där var väl både händigt och ambitiöst?
Verkar smart, jag är imponerad. Om det fanns en lättviktsvariant man kunde ha i ryggsäcken när man inte vet om man kommer att behöva stativ och därför inte orkar släpa runt det skulle jag vara lockad. (En variant är Kjell&cos bordsstativ för typ 39 kronor, den minsta varianten. Funkar också för att rikta kameran som man vill, dock lite instabilt.)
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""trafikpolisen""]Jag är en lat person som inte tar fram stativet om det inte är absolut nödvändigt. Ofta brukar det finnas något bord, elskåp, broräcke, eller annat som kameran kan ställas på när slutartiderna är långa. Problemet är att kameran knappast varken brukar stå rakt eller peka dit man vill. Finns ju små stativ, typ gorillapod, men är det finanskris så är det. Dessutom måste dessa skruvas fast (jobbigt :) ) Därför knåpade jag ihop denna: http://www.trafikpolisen.nu/images/grunka1.jpg
Med kamera:
http://www.trafikpolisen.nu/images/grunka2.jpg
http://www.trafikpolisen.nu/images/grunka3.jpg

Inte så snygg design, men vafaan..
Någon som funderat över något liknande?

edit: Om någon mod känner att detta bättre hör hemma bland vissa andra nonsenstrådar i Övrigt så är det bara att flytta..[/quote]

Jag kan bara säga att jag är imponerad av din "grunka", ser smidig och stabil ut. Har ingen tidigare tagit ett patent på liknande så gör det ;) .
Konstruktiv kritik om du ska marknadsföra den: -Nackdelen ser ut att var att man måste skruva "benen" för att få den i läge, hade du löst det så det gick smidigare/snabbare så kan du nog börja sälja den. Ta typ gorillapodben och svetsa på "Grunkan" (bra namn det där "the Grunk" låter ju bra på engelska också). Då skulle du få tillgång till extra höjd, flexibilitet samt lätt att bara sätta fast kameran.

Om du däremot bara ska ha den själv och strunta i att tjäna miljoner på din uppfinning, så verkar den ypperlig.

Hemmaknåpade lösningar är ju häftiga.....

Spontant betyg utan att testat den 4/5, (lacka den i svart Hammarlack så blir den snygg o stryktålig, 4,5 av 5 isf).
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Härligt hemmabygge! Vad är det för material?

Själv saknar man svets så man blir extra glad när man ser sådana här byggen.

Efter utprovning kan du ju lämna den till en firma som sysslar med ytbehandling/lack som sedan
pulverlackerar allt utom gängorna och bultarna, då får du ett stativ som garanterat överlever kameran... ;)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

Man får väl börja med att bocka och buga för de positiva kommentarerna :o

[quote=""riddar m""]Lat, hehe, det där var väl både händigt och ambitiöst?
Verkar smart, jag är imponerad. Om det fanns en lättviktsvariant man kunde ha i ryggsäcken när man inte vet om man kommer att behöva stativ och därför inte orkar släpa runt det skulle jag vara lockad. (En variant är Kjell&cos bordsstativ för typ 39 kronor, den minsta varianten. Funkar också för att rikta kameran som man vill, dock lite instabilt.)[/quote]
Hehe, kan lägga ner väldigt mycket energi på något om jag vet att det kommer förenkla livet för mig sen. Väger kanske ett par hundra gram.

[quote=""DMT""]*text*[/quote]

Det där med patent- och upphovsrätt är inget för mig, bara ingen tar åt sig äran så :p
Tänkte använda M12-muttrar (M10 nu), men de jag hade var i något skitmaterial som inte gick att svetsa i. Då hade man inte behövt skruva lika många varv. En annan nackdel är att man liksom får lyfta lite lätt när man ska zooma. Satte det främre stödet så långt fram som möjligt, utan att det för den skull ligger an mot fokus-ringen.
Smart idé du har!
Tackar för betyget!

[quote=""Saddam""]*text*[/quote]
Materialet är en bit stålstång i 4-kantprofil jag hittade i skrotlådan, runt 8mm tjockt. Det där med pulverlack var ingen dum idé. Både har jobbat och har bekanta som jobbat på ställen där de pulverlackar, men nu är det nog faan dåligt med det, men ska undersöka saken efter en utprovning i fält :)
För övrigt så "kan" jag inte svetsa, egentligen. Men det är jävligt kul att pyssla med och övning ger färdighet.


Denna kan nog passa bra ihop med min hemmabyggda fjärrutlösare :D
Senast redigerad av 1 trafikpolisen, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: felstavning
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Glöm bara inte att klä in anläggningsytorna med ex. hjortpung eller annat lent material för att inte riskera repor i hus/objektiv... :D
Skriv svar