Varning för manfrotto stativ.

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Har i flera år användt ett Manfrotto 725B (prisklass runt 1.400 kr) I dagsläget motsvaras det väl ungefär av Manfrotto stativ 7302YB med kulled. (se bild)

Kameran jag hängt på är 30D respektive 40D, och det har INTE/ALDRIG fungerat trycka av direkt av, blir/blivit skakningsoskärpa, utan jag har kört med 7-10 sek självutlösare, så att det hela (kamera+stativ) hunnit stabilisera sig innan exponering, helt OK, då kan man grunna/fundera, stoppa in en ny prilla/snus osv :D

Jag har accepterat detta bara för att stativet är relativt litet och smidigt släpa med sig.


MEN... skaffat en ny tyngre kamera nu, fått problem med skakningsoskärpa även om jag kör med självutlösare 7-10 sek, gissar på att spegeln i nya kameran utvecklar mer kraft vid exponeringen, surt...


SÅ nu har jag skaffat ett tyngre Manfrotto 055XPROB Stativ (se bild) med huvudet Manfrotto 488RC2 Kulled Midi, totalt 2.500 kr, verkar tvärstabilt :)

Om jag hade fått välja fritt så hade jag valt den lättare carbon-varianten, men SÅ mycket pengar hade jag inte, så det blir till att bodybuilda... men det är det värt för att få skarpa bilder...

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

...och jag har oxå skaffat precis samma kombination. Tvärnöjd! 2 sek själutlösare alt. fjärr, mirror up - sen kan man inte göra mycket mer!
Skriv svar