Varning för manfrotto stativ.

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

[quote=""Saddam""]Finns inte på D60(som jag har)... då måste du ha en mer sofistikerad modell...[/quote]

Jag har fjärr till min D50, som är en äldre modell, så du borde nog ha det på din D60.
jofawe
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 15:12
Kontakt:

Sv: Varning för manfrotto stativ.

Inlägg av jofawe »

De har tagit bort den funktionen på D300.
Har en fjärr till min gamla D80 (förvisso bara en enda knapp, men den funkar)

Men D300 har inte ens möjligheten till en IR-fjärr..
snofne
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 10:23

Inlägg av snofne »

[quote=""Tomt & Öde""]Lite sådär är mitt Hama-stativ... enkel lösning... 1 sec självutlösare.. :) [/quote]
Finns ett litet aber med att stativet inte är stadigt även vid nyttjande av självutlösare eller dyligt och det är kamerans egna vibrationer i exponeringsögonblicket. Det märks mest vid långa brännvidder men kan vara värt att känna till. :cool:
snofne
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 10:23

Inlägg av snofne »

[quote=""rjd2""]dom är väl universella för alla nikons modeller tror jag, beror väl bara på om den har stöd för det. Vilket den borde ha.[/quote]

Nikon har gjort skillnad mellan konsument/entusiast-produkter och de som mer riktar sig till yrkesverksamma. Till konsument/entusiast-produkterna finns det oftast (vad jg vet) IR-fjärr. Till proffsmodellerna finns det radio lösningar för några hundralappar (pirat) till några tusenlappar (original).
epic110
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 09 nov 2008, 21:43

Inlägg av epic110 »

jag kör med nikon d70s, universalfjärrkontroll från blocket för en hundring. Den mest användbara kringutrustning jag någonsin köpt tror jag! :) Använder även hamas billigaste stativ, mer behövs inte om man har fjärr!
Användarvisningsbild
Martin O
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 17 nov 2008, 12:45

Inlägg av Martin O »

[quote=""rjd2""]Manfrotto gör i regel jättebra stativ iaf dom jag testat innan. Men efter att jag vart och skulle införskaffa ett lätt och litet hittade jag ett stativ från manfrotto 785B Modo som var kombinerat foto/video jag märkte redan när jag monterade på plattan som man ska fästa kameran på att det inte kändes stabilt. Man kände hur plattan vickade när man tryckte ner avtryckarn.

Nu i efterhand kan jag konstatera att i stort sett varannan bild blev oskarp som resultat så köp inte detta !

Bild[/quote]

När man köper ett stativ skall man läsa vilken kapacitet det har. Detta stativet bär max 1kg. Glöm alltså allt vad systemkameror heter.
Jag använder mitt för att montera blixt på, ha till vissa kikare och som macrostativ. Då klarar det en systemkamera.
Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Inlägg av SPR »

Jag kör med ett Manfrotto Stativkit 190XB med 486RC2. Detta pallar 5kg och kostar cirka 2100kr. Trots detta så har jag fjärrutlösare!
HOjk
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 13:43

Inlägg av HOjk »

Då vet jag det! =)
joel@mfed
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:19

Inlägg av joel@mfed »

[quote=""rjd2""]Manfrotto gör i regel jättebra stativ iaf dom jag testat innan. Men efter att jag vart och skulle införskaffa ett lätt och litet hittade jag ett stativ från manfrotto 785B Modo som var kombinerat foto/video jag märkte redan när jag monterade på plattan som man ska fästa kameran på att det inte kändes stabilt. Man kände hur plattan vickade när man tryckte ner avtryckarn.

Nu i efterhand kan jag konstatera att i stort sett varannan bild blev oskarp som resultat så köp inte detta !

Bild[/quote]

Man får vad man betalar för.

Jag köpte Manfrottos 055MF3 (magfiber variant) för ca 3000:- + kulled Manfrotto 488rc2. Under 4 lax för allt och det är stabilt så det står härliga till. Går och jobba ända nere på 11cm. Rekomenderas!
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""snoken""]Jag har en fjärrutlösare till min gruvkamera, D70s, men det verkar inte finnas till min D2x.[/quote]

Finns till D2X! Har en sådan. Dock ej trådlös. Men en D2X vill man ändå inte lämna för långt bort ;)
Skriv svar