Andningsskydd mögliga miljöer

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""benkar""]
Finns som 1-gångs pappersfilter med andningsventil, om man köper 10-pack kan man komma ner i 75 SEK st

Kan kännas dyrt, men hellre det än följderna av att få i sig fel sorts mögel.
[/quote]
75 kr/st är inte dyrt... speciellt då man inte använder dem var dag utan endast då man befinner sig en extremt fuktig/möglig miljö.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Jag håller på att prova ut lite ny utrustning för mögliga miljöer.
Har ännu inte lyckats fundera ut hur jag skall kunna fotografera i dräkten.. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""bunkrologen""]Jag håller på att prova ut lite ny utrustning för mögliga miljöer.
Har ännu inte lyckats fundera ut hur jag skall kunna fotografera i dräkten.. :D [/quote]

Det borde nästan benkar kunna svara på. Han är väl pionjär inom gebitet mögel.. ;)
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Saddam""]75 kr/st är inte dyrt... speciellt då man inte använder dem var dag utan endast då man befinner sig en extremt fuktig/möglig miljö.[/quote]

Hur står sig dessa gasmasker från andra världskriget som GT5? Klarar dom filtren av mögliga miljöer osv, eller är det bara för nervgas och sådant? Vet inte riktigt vad det är för uppbyggnader i de olika filtren, vad som dom klarar och inte. Vad är t.ex. Möglets stora fiende, aktiva kolfilter?
Senast redigerad av 1 nonamegiven, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""nonamegiven""]Hur står sig dessa gasmasker från andra världskriget som GT5? Klarar dom filtren av mögliga miljöer osv, eller är det bara för nervgas och sådant? Vet inte riktigt vad det är för uppbyggnader i de olika filtren, vad som dom klarar och inte. Vad är t.ex. Möglets stora fiende, aktiva kolfilter?[/quote]
Vad jag hört så ger en vanlig "gammal" gasmask inte mycket skydd mot mögel, man bör använda andningsskydd som är byggda för det istället.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

[quote=""nonamegiven""]Hur står sig dessa gasmasker från andra världskriget som GT5? Klarar dom filtren av mögliga miljöer osv, eller är det bara för nervgas och sådant? Vet inte riktigt vad det är för uppbyggnader i de olika filtren, vad som dom klarar och inte. Vad är t.ex. Möglets stora fiende, aktiva kolfilter?[/quote]

De är gjorda för att motstå gasattacker t.ex. senapsgas, klorgas m.m. som användes under 1:a världskriget. Som tur var användes inte gasattacker under kriget. Så nej, de klarar inte av mögel. Munskydd du köper på Apoteket eller liknande klarar heller inte av att filtrera bort mögel. De ska skydda omgivningen och i viss mån även dig från bakterier. Precis som Benkar säger, andningsskydd FFP3.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Oblado
Inlägg: 100
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 15:32

Inlägg av Oblado »

[quote=""benkar""]Hur ska man skydda sig då?

I fallet mögel så räcker det tyvärr inte med enkla/billiga klass 2 andningsskydd som enbart skyddar mot vanligt byggdamm osv.

Man behöver antingen halvmask med klass 3 filter, eller engångs pappers andningsskydd i klass 3 (kallas ofta P3D eller FFP3, och har en andningsventil då de är så täta).

Vid sidan av det så är det ju bra med tunna handskar, låta bli kladda ner sig, kanske byta kläder efter besök, sanera kamera mm efteråt så att man slipper släpa in mögel hemma.

/B[/quote]

Vet du möjligtvis vilken klass denna halvmask är? Jag tycks inte hitta det.
http://www.jula.se/halvmask-133144
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Oblado""]Vet du möjligtvis vilken klass denna halvmask är? Jag tycks inte hitta det.
http://www.jula.se/halvmask-133144[/quote]

A1-filter verkar vara ett gasfilter, bra mot lacknafta, men inget skydd mot mögel.

-"Klass 1 gasfilter skyddar mot gaser/ångor i koncentrationer upp till 0,1 volymprocent. Filter A1 127 - Organiska gaser/ångor med kokpunkt mer än 65 gr C,exempelvis lösningsmedel såsom lacknafta och xylen"

Vi hamnar då igen på P3 tex:

https://ehandel.lantmannenmaskin.se/lmm ... D@EQ=40115

-"Partikelfilter P3 SR510 - Skyddar mot alla partiklar: Damm, rök, dimma ,spray, asbet,bakterier och virus. Bör användas i kombination med förfilter 221"

Utöver det, en liten reflektion, om man fotograferar med systemkamera i mögliga miljöer så är halvmask bara att glömma, ögat når då inte fram till kamerans sökare..... :p bättre med engångs pappersandningsskydd i klass 3 (P3D eller FFP3 ) som inte sticker ut så långt....

Ska man jobba, eller bo... :D länge i en möglig miljö så är givetvis en halvmask att föredra.

/B
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: stavfel, glömde ett v
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Eller om du vill se ut som KGB
Bild
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Penfold""]Eller om du vill se ut som KGB
[/quote]

Ja,ja, ja, ja... ;) Finfint om man behöver skydda sig mot senapsgas, nervgas, och annat tjafs.... :cool:

Här pratar vi tunga och dödliga saker, som svartmögel, då duger inte en Ryss-mask... :D

/B
Skriv svar