Andningsskydd och Asbest

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
OS74
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 07:40

Inlägg av OS74 »

[quote=""Mrw""]woho en rolig tråd =) då man jobbat med skiten :D Sanningen är att en p3 filter på en halvmask hjälper typ 50% [/quote]

Hu, det är alltså den bästa klassen på en vanlig andningsmask? Betyder det att man borde använda komplett rökdykarmask?
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""CB Milton""]Åtminstone helmask eller helmask med undertryck + separat luftfilter[/quote]

Jag tycker det verkar mer praktiskt med övertryck i masken, menmen :p
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Saddam""]Ni som är insatta i ämnet, vad betyder de olika skyddsmärkningarna på andningsskydd och vad skyddar de egentligen mot?

[/quote]

För dammpartiklar, mögelsporer och dylikt ska man använda filter typ P, siffran efteråt anger effektiviteten. Ett P3 filter klarar av miljöer där koncentrationen av det skadliga ämnet är upp till 50ggr gränsen för vad som är skadligt för människan. Ett P2 klarar av upp till 10ggr koncentrationen.
Värt att tänka på är om filtret innehåller ämnen som förhindrar mikroorganismer och mögel att frodas i filtret efteråt. Har filtret inte detta skydd kan de vara bra att kasta det efter varje gång, men då blir det dyrt.

För organiska gaser, sådant man kan tänkas stöta på i ett bergrum (sumpgaser bland annat) ska man ha ett filter med aktivt kol Typ A, samma där med koncentration (A1 A2 A3).

Mot svavelväte skall man använda filter typ B.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

[quote=""MrJ""]Jag tycker det verkar mer praktiskt med övertryck i masken, menmen :p [/quote]

Tror du har en poäng där MrJ. Övertryck gjorde susen även när man lackerade bilar förr om åren, har nog ett par masker kvar när jag tänker efter. Men vem orkar släpa med sig kompressor... :eek:

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Skriv svar