Andningsskydd och Asbest

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Hansson
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 10:49

Inlägg av Hansson »

I boken Propaganda, vilken kan rekommenderas, som är fylld med propagandabilder från öst finns en bild från en asbestfabrik. I bildtexten beskrivs att man även gjorde cigarrettfilter av asbest. Ren galenskap att filtrera bort de skadliga ämnena i tobak med ett ämne som är om möjligt ännu farligare! Men det gjordes väl i ren okunskap.
Användarvisningsbild
dwarvesmegiddo
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 nov 2008, 13:51

Inlägg av dwarvesmegiddo »

Ett p3 filter över truten eliminerar eventuell asbestinandning. Är kanske inte så roligt att springa runt med när man explorerar.
Det som sitter i kläderna är ju försumbart och man måste exponeras för det under en väldigt lång tid eller ofta och återkommande för att drabbas.
Vill dock inte förringa ämnet. Det är definitivt inte nyttigt och orsakar ju bland annat lungcancer.

Pratade med en kvinna på Bygganalys AB för inte så länge sedan. Ett företag som utför bland annat asbestprover på byggarbetsplatser. Hon medelade att hon hittills lyckats sammanställa en lista på 7 A4 sidor med material som kan innehålla asbest.

Måste helt klart instämma med ovan om boken Propaganda. Mycket läsvärd eller sevärd för det är mest man gör med den.

Lite ovidkommande men om jag inte missminner mig så var Sovjet bland de första länder som förbjöd asbest. Kanske inte så konstigt med tanke på att det måste ha skördat en ansenlig mängd människoliv bland de som jobbade i asbestgruvorna. Undrar hur lång medellivslängden i staden Asbest var?

Slutligen: är asbesten det man är mest rädd för ska man nog undvika gamla fallfärdiga hus.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""dwarvesmegiddo""]
Slutligen: är asbesten det man är mest rädd för ska man nog undvika gamla fallfärdiga hus. [/quote]

Nja, viktigare är ju att inte röra runt i skiten om man nu kommer i kontakt med den. Dammar det inte så får man ju väldigt lite (eller ingen) kontakt med fibrerna.
Användarvisningsbild
dwarvesmegiddo
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 nov 2008, 13:51

Inlägg av dwarvesmegiddo »

Kanske var lite kliumpigt formulerat av mig.

Asbest kräver ju upprepad eller väldigt långvarig exponering för att vålla någon skada.

Men asbest är nog inget av de farligare saker man kan råka ut för. Man löper nog betydligt större risk att trampa igenom ett golv eller råka låsa in sig eller göra illa sig på något vasst föremål.

Eller kanske ramla ner i en vattenpöl som Jörnmark.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""dwarvesmegiddo""]Kanske var lite kliumpigt formulerat av mig.

Asbest kräver ju upprepad eller väldigt långvarig exponering för att vålla någon skada.

Men asbest är nog inget av de farligare saker man kan råka ut för. Man löper nog betydligt större risk att trampa igenom ett golv eller råka låsa in sig eller göra illa sig på något vasst föremål.

Eller kanske ramla ner i en vattenpöl som Jörnmark.[/quote]


Jo det finns nog värre grejor att oroa sig för :)

Bifogar en liten bild på frigjord asbest jag stötte på för ett tag sedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""dwarvesmegiddo""]Asbest kräver ju upprepad eller väldigt långvarig exponering för att vålla någon skada.[/quote]Det där är inte riktigt sant. En del har jobbat med asbest hela sitt yrkesverksamma liv utan att ta skada av det, andra har blåst rent en dammig bromstrumma en enda gång och blivit drabbade av elände. Visst är det ytterligheter åt bägge hållen, men det visar att ödet och turen har ett finger med i spelet.
Jag jobbade för övrigt med asbestsanering under flera år i början av 1990-talet, och har sett mycket tråkigt till följd av okunskapen som rådde förr i tiden. :(

Min uppfattning är att man ska hålla sig borta från asbest i största möjliga mån, och måste man exponeras för det så är P3-filter ett absolut måste. Intressant fakta är att rökning ökar riskerna med 80 procent när man exponeras för asbest.
Användarvisningsbild
OS74
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 07:40

Inlägg av OS74 »

Apropå asbest, lite UA-downunder:

Australien hade en stor asbestindustri på 1900t och man tillverkade allt möjligt av det fantastiska materialet. Man ser hela förorter byggda av "fibro board", stabilt material, men bör inte röras.

I delstaten WA ligger (fd) gruvstaden staden Wittenom som hade omfattande asbestbrytning. Som mest 20000 innevånare. Hela området är kontaminerat med asbestdam och åtminstone var 20e invånare fick asbestos. Kolla till exempel [2], ett reportage från en asbestskottartävling!

Som turist rekommenderas man inte stanna i staden och ha ACn i bilen avstängd när man kör förbi.

Delstaten försöker få bort den sista resten av envisa (puckade) innevånare genom att köpa ut dem och stänga av all kommunal service, men när jag var i WA för ett par år sedan fanns det fortfarande några få kvar.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Wittenoom, ... _Australia
[2] http://www.mesothel.com/asbestos-cancer ... ulette.htm

Tyvärr(?) kom jag inte i närheten av Wittenom under min WA resa, så jag kan inte säga så mycket om spökstaden.

Jag såg däremot andra spökstäder i gulddistriktet, men det får bli en annan tråd...

/OS
Användarvisningsbild
Mrw
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 13:32

Inlägg av Mrw »

woho en rolig tråd =) då man jobbat med skiten :D Sanningen är att en p3 filter på en halvmask hjälper typ 50% tänk då dom som använder pappersmask från tex biltema då kan ni lika bra hålla handen för munnen och näsan :P det som gäller är helmask med friskluft intag =)

Och asbest som "vi" (uerare) utsätter oss för är Inte så farligt, Med tanken på att vi får bara i oss det så så små doser och mindre sällan ;) så alla ueare ska inte vara så rädda för det :P såvidare du inte ska gå och sniffa det :P
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ni som är insatta i ämnet, vad betyder de olika skyddsmärkningarna på andningsskydd och vad skyddar de egentligen mot?

Om man ska ner i ett riktigt fuktig bergrum: vad ska man ha på sig?
[quote=""OS74""]Apropå asbest, lite UA-downunder:
. . .
[/quote]
Fantastiskt, samtidigt sorgligt... dels p.g.a. människans okunskap förr i tiden och dels för att orten inte bör besökas. Den hade nog varit ganska intressant ur UE-synpunkt annars!
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar