Min kamerautrustning

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

[quote=""Elagabalus""]Egentligen väldigt nöjd med min Nikon D5100 som bara har gått 9000 exp. Funderar ändå på en D5200. Fått en del förbättringar. Bla stereoMic och att man kan ställa inspelningens nivå bättre. Fler pixlar och bättre af.

I praktiken tror jag knappast man ser skillnad bildmässigt. Är väl mer att skall man byta är det ett hyfsat tillfälle nu när D5100 ännu känns
säljbar[/quote]

Skillnaden på bildkvalitet mellan D5100 och D5200 är klart märkbar. Framförallt är färgerna bättre djupare och det dynamiska omfånget större. Filmkvaliteten på D5200 är dessutom väldigt bra.
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tack. Bra att höra. Optiken måste tydligen vara lite bättre också för att få ut alla pixlar och andra förbättringar ( hävdar vissa). Men 35 1.8 och Nikon 10-24 borde ligga över kit nivån
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Oj det tog precis ett år innan jag köpte en D5200. Valde mellan den och D5300 men tyckte inte inbyggd wifi och gps var värd de extra pengarna. Att den saknar "anti alias" filter kändes inte heller viktigt. Man Kan se skillnad om man har prime linser på bästa bländare Och tokzoomar ( enligt DPR).

Annars ett lyft. Känns som att den ger bättre bilder än D5100. Med 35.an på blir bilderna väldigt skarpa och med fina färger.

Även stereomic och inbyggd decibelmätare. Hittade en med blott 1600 exponeringar tagna och två Check and Clean kvar
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Elagabalus""]Valde mellan den och D5300 men tyckte inte inbyggd wifi och gps var värd de extra pengarna.[/quote]
Har inte hängt med i kamerautvecklingen de senaste åren, använder man Wifi till någonting mer än bildöverföring?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Saddam""]Har inte hängt med i kamerautvecklingen de senaste åren, använder man Wifi till någonting mer än bildöverföring?[/quote]


Det är nog mest för att kunna skicka systemkamerabilder till mobilen och sedan kunna lägga upp dem var man vill. Kan vara bra någon gång. Sen ( tror jag) att mobilen kan användas som fjärrkontroll med appen. D5200 är förberedd men måste köpa en liten dongel i så fall.

24 mp pixlar. Behövs mer? Säkert kommer pixelantal öka oavsett om det behövs eller ej
Skriv svar