Min kamerautrustning

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag undrar om inte detta var min sista D-SLR i alla fall? Utvecklingen på spegellösa "mindre" ( de kan vara rätt stora) kameror skenar. Och då har varken Canon eller Nikon presenterat något riktigt seriöst ännu. Fördelarna är ett mindre format. Å andra; sidan klämde på en Sony NEX 7 eller liknande. Med kitzoomen var skillnaden inte jättestor mot en systemkamera. Panasonic har väl någon mindre?

Det man vill ha är en seriös kamera som faktiskt kan ligga i jackfickan. Systemkameran är endast med när man har planerat något och därför missar man många många roliga fototillfällen som uppkommer helt oväntat.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Jo spegellöst tycks vara framtiden.

Vanliga kompaktkameror har tappat marknadsandelar rejält, sannolikt mot de allt bättre mobilerna.

Långzoomar frodas dock:

"Canons senaste superzoom gör verkligen skäl för namnet. Powershot SX50 HS har 50 gångers zoomomfång, i bildvinkel motsvarande 24-1200 mm i småbildsformat. Till alla skeptiker, ja, det går verkligen att få skarpa bilder fullt inzoomat. Stabiliserigen i moderna superzoomar är sjukt effektiv."
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Jo spegellöst tycks vara framtiden.

Vanliga kompaktkameror har tappat marknadsandelar rejält, sannolikt mot de allt bättre mobilerna.

Långzoomar frodas dock:

"Canons senaste superzoom gör verkligen skäl för namnet. Powershot SX50 HS har 50 gångers zoomomfång, i bildvinkel motsvarande 24-1200 mm i småbildsformat. Till alla skeptiker, ja, det går verkligen att få skarpa bilder fullt inzoomat. Stabiliserigen i moderna superzoomar är sjukt effektiv."[/quote]

WOW. Vilket omfång. Nästan overkligt :eek:
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Ja. Det lär ju inte vara den snabbaste autofokusen och säkerligen inte ljusstarkt, men ändå klart imponerande.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Skall inte plåga er med redogörelser om D5100 isoförträfflighet men det här var en lite surpris. Skall vara tagen på iso 102 000 på mörkerläget (syns inte exif men tester säger att den tar på detta iso). Inga färger men ändå ganska ok. Frågan är när man skall använda det
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Hur mörkt var det för ögat?

Bruset är helt acceptabelt, bristen på färg så klart lite tråkig. Du får testa läget lite men ta även "vanliga" bilder så ser du själv om du gillar det eller inte.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ögat såg det som bilden ungefär så det var inte alls helmörkt. Bara lite skumt. Ville visa bruset helt enkelt. Någon gång lär det ( kanske) komma till användning. ;)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Ögat såg det som bilden ungefär så det var inte alls helmörkt. Bara lite skumt. Ville visa bruset helt enkelt. Någon gång lär det ( kanske) komma till användning. ;) [/quote]

Om det där var obehandlat så är det klart användbart, med lite brusreducering och uppfräschning i Lightroom så kan man nog göra något av det.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Grishnac""]Om det där var obehandlat så är det klart användbart, med lite brusreducering och uppfräschning i Lightroom så kan man nog göra något av det.[/quote]

rakt ur kameran. Hoppas bara att den inte hoppade ner till typ låga iso 60 000 när det inte var så mörkt... men det står på flera stället detta speciella läge är inställt på 102' så man får väl tro på det. Men man ju misstänka att kameran brusreducerat en hel del själv

KORREKTION:

var för bra för att vara sant. Saxar från DPR. Min bild är ju nog max iso 25 000 då det inte var s å mörkt

"The D5100's Night Vision effect uses the camera's 'native' high ISO settings (ISO 6400-25,600) but can also shoot right up to ISO 102,400 (equivalent). Images are captured in black and white, and AF is by contrast-detection only (so if you're not in live view mode, you're stuck with manual focus)."
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Om ni vill jämföra bilder mellan olika kameror (Och ISO-tal)
kan jag rekomendera dpreview.com;
http://www.dpreview.com/reviews/studio-compare

Just de senare kameramodellerna med väldigt bra mörkerbilder (På höga ISO-tal) jämfört mot tidigare modeller är främsta anledningen jag känner att det hade varit kul med en ny kamera. Något jag inte direkt känt tidigare med min gamla Canon 30D.
Skriv svar