Min kamerautrustning

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Nikurasu
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 14:59
Kontakt:

Min kamerautrustning

Inlägg av Nikurasu »

Beror lite på vad jag ska fota, men jag har en förmåga att springa på insekter som jag inte kan låta bli att fota då jag är ute på mina ue övningar. Det syns ibland på mina bilder samt att det även slinker med lite växter ibland också.

Så när det blir såna bilder och även lite andra så använder jag mig av en Canon PowerShot A610 som har en närgräns på 10mm.

Annars så fotar jag med en kamera med denna spec.

Hus: Nikon D80
Objektiv: Nikon AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G
Batterigrepp: Nikon MB-D80
Användarvisningsbild
mumari
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 18:17
Kontakt:

Inlägg av mumari »

Jaha, så det blir bättre macrobilder med din powershot än med kitobjektivet?

Jag är en snål amatör :D och fotar med
Nikon D40, oftast sitter standardobjektivet 18-55 på.
Har även ett sigma telezoom 70-300 (+en massa andra siffror som jag inte kommer ihåg nu), telezoomen använder jag mest när jag fotar crossåkning.

På önskelistan står ett vidvinkel och ett macro!
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

Ett kitobjektiv är ju inte ultimat för macrobilder faktiskt, dessutom har det inte så bra närgräns så det förvånar mig inte att powershoten är bättre på macrobilder.

Jag har nyligen fått ett superbt objektiv som bara är hur kul som helst, ett Tamron 70-200 f2.8. Det är otroligt ljuskänsligt och tar kanonskarpa bilder - rekommenderas istället för Canons 70-200 L f4.5 faktiskt.


Annars kör jag med:

Hus: Canon EOS40D

Objektiv: Canon 17-85 IS f4.5-5.6
Canon 10-22 f3.5-5.0
Canon 50mm f1.8

plus lite filter och prylar då.
Nikurasu
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 14:59
Kontakt:

Inlägg av Nikurasu »