Min kamerautrustning

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Nikurasu
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 14:59
Kontakt:

Min kamerautrustning

Inlägg av Nikurasu »

Beror lite på vad jag ska fota, men jag har en förmåga att springa på insekter som jag inte kan låta bli att fota då jag är ute på mina ue övningar. Det syns ibland på mina bilder samt att det även slinker med lite växter ibland också.

Så när det blir såna bilder och även lite andra så använder jag mig av en Canon PowerShot A610 som har en närgräns på 10mm.

Annars så fotar jag med en kamera med denna spec.

Hus: Nikon D80
Objektiv: Nikon AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G
Batterigrepp: Nikon MB-D80
Användarvisningsbild
mumari
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 18:17
Kontakt:

Inlägg av mumari »

Jaha, så det blir bättre macrobilder med din powershot än med kitobjektivet?

Jag är en snål amatör :D och fotar med
Nikon D40, oftast sitter standardobjektivet 18-55 på.
Har även ett sigma telezoom 70-300 (+en massa andra siffror som jag inte kommer ihåg nu), telezoomen använder jag mest när jag fotar crossåkning.

På önskelistan står ett vidvinkel och ett macro!
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

Ett kitobjektiv är ju inte ultimat för macrobilder faktiskt, dessutom har det inte så bra närgräns så det förvånar mig inte att powershoten är bättre på macrobilder.

Jag har nyligen fått ett superbt objektiv som bara är hur kul som helst, ett Tamron 70-200 f2.8. Det är otroligt ljuskänsligt och tar kanonskarpa bilder - rekommenderas istället för Canons 70-200 L f4.5 faktiskt.


Annars kör jag med:

Hus: Canon EOS40D

Objektiv: Canon 17-85 IS f4.5-5.6
Canon 10-22 f3.5-5.0
Canon 50mm f1.8

plus lite filter och prylar då.
Nikurasu
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 14:59
Kontakt:

Inlägg av Nikurasu »

Det är betydligt lättare att fota med Lilla PowerShot:en då jag jagar syrsor och vårtbitare i det höga gräset! Då tänker jag på mitt besök i Eternitkvarten. :)

Det skulle ändå inte sitta fel med en macro objektiv och ett stativ.
Användarvisningsbild
Acke.
Inlägg: 106
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 12:07
Kontakt:

Inlägg av Acke. »

Macro är lite av en konst :) Ganska objektivberoende också..

Jag kör i alla fall generellt med:

Hus: Canon EOS 400D
Objektiv: Tamron 17-50mm f2.8 anpassat för digitala CCD'er
Batterigrepp: Canon BG-E3

Har en liten tripod också, men ett bra stativ och en bra blixt står på önskelistan..
Eligible, not too stupid. Intelligiable, and cute as cupid.
Knowledgeable, but not always right. Salvageable, and free for the night.

www.jornmark.se
Användarvisningsbild
mumari
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 18:17
Kontakt:

Inlägg av mumari »

Aha...ja, det går inte att komma så nära med kitobjektivet direkt...jag är pinsamt obevandrad i kompaktkameror, innan jag skaffade systemkameran smällde jag av upp emot 100 foton om dan med min mobiltelefon, jag har alltid varit bildintresserad, men det blev mycket jobb med bilderna då efteråt!
Användarvisningsbild
Acke.
Inlägg: 106
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 12:07
Kontakt:

Inlägg av Acke. »

[quote=""Grishnac""]blablabla..

Annars kör jag med:

Canon 50mm f1.8

[/quote]

Mycket bra och prisvärt objektiv! Vet inte riktigt varför jag inte införskaffat ett sådant än. Möjligtvis för att jag är grymt nöjd med mitt Tamron 17-50mm, men ditt statiska är ju ett snäpp ljusstarkare och såklart med mindre distorsion..
Eligible, not too stupid. Intelligiable, and cute as cupid.
Knowledgeable, but not always right. Salvageable, and free for the night.

www.jornmark.se
Nikurasu
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 14:59
Kontakt:

Inlägg av Nikurasu »

Det funkar rätt så bra att ha med min enkla powershot att fota insekter å sånt med, blir så jobbigt att göra ett byte av objektiv bara för att man får syn på en snabb insekt :)

Men det klart att ett macro och en telezoom inte skulle sitta helt fel.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Acke.""]Mycket bra och prisvärt objektiv! Vet inte riktigt varför jag inte införskaffat ett sådant än. Möjligtvis för att jag är grymt nöjd med mitt Tamron 17-50mm, men ditt statiska är ju ett snäpp ljusstarkare och såklart med mindre distorsion..[/quote]

50mm är helt suverän, nackdelen är väl att man bör veta vad man skall fota eftersom det inte är så anpassningsbart när man är låst. Annars kör jag mest på vidvinkeln och telezoomen.
Användarvisningsbild
Acke.
Inlägg: 106
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 12:07
Kontakt:

Inlägg av Acke. »

[quote=""Grishnac""]50mm är helt suverän, nackdelen är väl att man bör veta vad man skall fota eftersom det inte är så anpassningsbart när man är låst. Annars kör jag mest på vidvinkeln och telezoomen.[/quote]

Precis, kanske inte är det bästa objektivet till Urban Exploration, men till porträttfotografering etc måste det vara guld!
Eligible, not too stupid. Intelligiable, and cute as cupid.
Knowledgeable, but not always right. Salvageable, and free for the night.

www.jornmark.se
Skriv svar