Min kamerautrustning

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

[quote=""Elagabalus""]Tror jag har det stativet också. Fungerar men ganska rangligt och lätt. Går dock att hänga en påse sand från en krok under för att öka stabiliteten. Tror man klarar sig rätt hyfsat med basutrustning runt en systemkamera om man vet lite om foto. Dock är stativ bland det första jag skulle uppgradera om fotointresset plötsligt skulle explodera[/quote]

Lär väl inte vara det bästa stativet men de som handlat det på dustin verkar iaf vara nöjda. Lär iaf vara värt det bara för bärbarheten.

Fotar mycket med stativ så är skönt att kunna ha med sig ett i princip överallt.

Och Bunkrologen. Nej det är inte för kompaktkameror, det är i grunden ett makrostativ.
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Gillar man att fota när det börjar att mörkna eller är mörkt är det i princip ett måste. Som bunkrologen skrev man kan välja iso, bländare och tid för bästa resultat. Tror jag det finns många som aldrig testat att exponera på längre tider. Resultatet kan ibland bli fantastiskt.

Mitt heter Star 61 såg jag. Antagligen lite enklare än 62. Plastigt och veven gick av omgående men det går lika bra att dra det upp och ner och sen låsa. Hänger man en tyngd under blir det ganska stadigt. Jag är tills vidare nöjd med detta
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Visst tar det tid med stativ men det kan likväl spara tid i slutänden då man inte behöver ta fler bilder för att få en hyfsat skarp bild. Dessutom får man ju en större dynamik i bilden än vad kameran ger på högre iso vilket kan underlätta vid bildbehandlingen. Dessutom får man mer upplösning att beskära i om man nu inte behöver den vid print.
Idag tror jag nästan det bästa sättet att tänka efter och hämma sig som fotograf är att använda just stativ då "filmen" är praktiskt taget gratis. Kan jag ta en bra bild är det för mig mer värt än att ta 100 sådär.

Med det sagt kan jag ändå erkänna att jag ofta fuskar men skillnaden är extrem och det är synd att gå tillbaka och inse att bilderna inte håller sin fulla potential.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Du kanske skulle skaffa ett lättare stativ, så du orkar bära med det. :p [/quote]Jag har lätt stativ också. Men när jag väl behöver ett stativ föredrar jag ett stabilt.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Jag har skrivit ut små lappar på en märkapparat med vilka bländarvärden som är acceptabla och vilka som är bäst, fäster lapparna på motljusskyddet.

T.ex. min Sigma 50 mm 1.4 har acceptabel skärpa från 2.2 till 11 men ger bäst skärpa från 2.8 till 8, så på lappen står det: 2.2 (2.8 - 8) 11

Då behöver jag inte komma ihåg att jag med den gluggen ska välja bländare 8 om jag vill ha så skarp bild det går med långt skärpedjup, eller om skärpedjupet är viktigare än riktig knivskärpa bländare 11.

Här kan man kolla vilka bländare som ger skarpast bilder för ett gäng objektiv, om man inte vill labba själv: http://www.lenstip.com/lenses_reviews.html Jag resonerar att över 30 lpmm är helt ok och över 40 är riktigt bra.

Vill man nörda ordentligt kör man DOF Calculator i telefonen som talar om hur långt skärpedjup det blir på aktuellt avstånd (kolla markeringen på fokusringen efter fokusering) med vald bländare. :)


Självklart frångår jag även de acceptabla värdena titt som tätt, men då är det en medveten kompromiss då skärpedjupet eller slutartiden så kräver (t.ex. om man glömt stativet).
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Specter""]Lär väl inte vara det bästa stativet men de som handlat det på dustin verkar iaf vara nöjda. Lär iaf vara värt det bara för bärbarheten.

Fotar mycket med stativ så är skönt att kunna ha med sig ett i princip överallt.

Och Bunkrologen. Nej det är inte för kompaktkameror, det är i grunden ett makrostativ.[/quote]

Nu vill jag inte vara "sån där", men med maxbelastning på ett kg så undrar jag hur man skall gå till väga med en systemkamera på det stativet?
Man vill ju gärna inte belasta stativet med mer än ca 50% av kapaciteten för att det inte skall säcka ihop i leder etc.
Sen undrar jag vad ett makrostativ är, detta är något helt nytt för mig.

Förmodligen något som slängts fram i beskrivningen av stativet för att fylla ut texten. Stativ är jättebra att använda vid all makrofotografering och där fungerar t.e.x mitt egna stativ ypperligt utan att vara benämnt makrostativ.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""bunkrologen""]Sen undrar jag vad ett makrostativ är, detta är något helt nytt för mig.[/quote]

Inte hört den termen förut, fast jag skulle säga att ett sådant stativ möjliggör att kameran placeras väldigt nära backen. Att kunna vinkla ut mittpelaren eller "sära benen" rejält är två vanliga lösningar.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Macrostativ är nog inte etablerat som uttryck men de har oftast tilltbar mittstång alternativt vidhängd mittstång för högre flexibilitet att komma nära och lågt på samma gång.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Slog till på en Nikon D5100. Samma sensor och bildkvalité som D7000 men är förstås inte lika tätad, saknar inmatninghjul/knappar, extra display och inbyggd fokusmotor. Men har istället en vinklingsbar bakdisplay jag tror man kan ha nytta av. Priset är också ett annat.

Ändå sedan D40 har jag tänkt"nu behöver jag inte en bättre kamera". Tänker så även nu och hoppas det blir en "keeper". Får se vad Nikon hittar på i framtiden.

Skall också finnas ett fotomässigt givetvis helt värdelöst läge då man kan pressa iso till över 100 000. Bildkvalitén lär bli som första generationens mobiltelefonkamera. Ändå lite nyfiken.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Vinklingsbar skärm är väldigt användbart för UE-foto. Bl.a. denna bild hade varit betydligt jobbigare att få till utan:

Bild


Även vid macro i udda vinklar är det mycket praktiskt, speciellt när man börjar komma riktigt nära och vill se var fokusplanet hamnar.

Jag föredrar fortfarande den optiska sökaren, men i många fall så pass praktiskt att vinkla att jag inte vill ha en kamera med fast display.

Canon 60D har jag.
Skriv svar