Min kamerautrustning

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Grishnac""]Om det där var obehandlat så är det klart användbart, med lite brusreducering och uppfräschning i Lightroom så kan man nog göra något av det.[/quote]

Brusreducering?! Den där bilden är redan brusredigerad så att det står härliga till inuti kameran, att brusreducera yttligare skulle bara bidra till att allt ser nästan smetigt ut. Så länge man lever så lär man, jag har lärt mig. Men i måttliga doser på en bild som inte är brusreducerat sedan tidigare så är din idé god.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""nonamegiven""]Brusreducering?! Den där bilden är redan brusredigerad så att det står härliga till inuti kameran, att brusreducera yttligare skulle bara bidra till att allt ser nästan smetigt ut. Så länge man lever så lär man, jag har lärt mig. Men i måttliga doser på en bild som inte är brusreducerat sedan tidigare så är din idé god.[/quote]

Kan bli lite väl softa bilder med den inbyggda brusreduceringen. Bättre med RAW-materialet då. :)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""nonamegiven""]Brusreducering?! Den där bilden är redan brusredigerad så att det står härliga till inuti kameran, att brusreducera yttligare skulle bara bidra till att allt ser nästan smetigt ut. Så länge man lever så lär man, jag har lärt mig. Men i måttliga doser på en bild som inte är brusreducerat sedan tidigare så är din idé god.[/quote]

Tanken var förstås att appliceras på en bild i RAW format som inte redan är brusreducerad. Annars faller ju detta snöpligt.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Lite kul. "Benchade" mot kompisens Iphone 4s idag. Vi fotade ett gammalt hus på ungefär samma upplösning. Jag med D5100 på 9 mp och han med 8 mp. Jag har croppat en del av bilden. Under dessa optimala förhållanden är det inte några jätteskillnader. Dock råkade jag låsa iso på 1000 på systemkameran så lite bättre hade det blivit med iso 100. Men visst imponerar mobilen? Något annat kan man inte säga
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Lite kul. "Benchade" mot kompisens Iphone 4s idag. Vi fotade ett gammalt hus på ungefär samma upplösning. Jag med D5100 på 9 mp och han med 8 mp. Jag har croppat en del av bilden. Under dessa optimala förhållanden är det inte några jätteskillnader. Dock råkade jag låsa iso på 1000 på systemkameran så lite bättre hade det blivit med iso 100. Men visst imponerar mobilen? Något annat kan man inte säga[/quote]

Öööh, kan du tala om vilken som är vilken?
Ser viss skillnad bla i återgivningen av speglingen av bakrunden, den till vänster tycker iaf jag ger ett mer "verkligt" uttryck.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Om du för musen över bilden skall du se namnet. Crop 4s och crop 51. Den ljusare är systemkameran hur som helst. Går förstås att stressa mobilen så den inte alls hänger med men i vardagslag duger en IPhone 4s rätt långt. Trodde inte den var såpass bra

Hoppsan. Du föredrog mobilen. Den vänstra. Fast jag tycker nog den högra är bättre. Vägen vitare. Mindre brus ( trots 1000 iso), vattenkannan har korrektare färg. man ser lite mer av strykjärnet i fönstret

Hela bilderna. Fast nedtagna i storlek för forumet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 3 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""jpkrax""]Öööh, kan du tala om vilken som är vilken?
Ser viss skillnad bla i återgivningen av speglingen av bakrunden, den till vänster tycker iaf jag ger ett mer "verkligt" uttryck.
JP[/quote]

Syns ju ganska tydligt att den vänstra är telefonen. Oerhört mycket brus som visuellt försvinner i fönstret om bara blickar snabbt förbi.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Om du för musen över bilden skall du se namnet. Crop 4s och crop 51. Den ljusare är systemkameran hur som helst. Går förstås att stressa mobilen så den inte alls hänger med men i vardagslag duger en IPhone 4s rätt långt. Trodde inte den var såpass bra

Hoppsan. Du föredrog mobilen. Den vänstra. Fast jag tycker nog den högra är bättre. Vägen vitare. Mindre brus ( trots 1000 iso), vattenkannan har korrektare färg. man ser lite mer av strykjärnet i fönstret

Hela bilderna. Fast nedtagna i storlek för forumet[/quote]

Haha, nej jag skrev ju naturligtvis fel (har alltid haft svårt med höger och vänster). Reflektionerna framträder tydligare på kamerabilden än på Ifånen, och även skillnad i färgtemperaturen på vattenkannan.
Och bara för att jäklas verkar du ha flyttat om dom i ovanstående... :D

Men visst, Ifånens bild är bra.
Jag jämförde den med en bild i datorn jag tagit med en gammal Kodak på 1,3 MP. Kodakens såg ut som en 5-årings teckning.... :D .
Tyvärr är det en bild på familjen, så jag vill inte lägga ut den på nätet...

Jag använder en HTC i tjänsten en hel del, tar bilder på maskinkomponenter och div skador, även video av testkörningar.
De håller tillräcklig hög kvalitet för att kunna bifoga m mail till leverantörer osv..visserligen har jag använt systemkameran ibland, men då mest för macro.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Elagabalus""]Om du för musen över bilden skall du se namnet. Crop 4s och crop 51. Den ljusare är systemkameran hur som helst. Går förstås att stressa mobilen så den inte alls hänger med men i vardagslag duger en IPhone 4s rätt långt. Trodde inte den var såpass bra

Hoppsan. Du föredrog mobilen. Den vänstra. Fast jag tycker nog den högra är bättre. Vägen vitare. Mindre brus ( trots 1000 iso), vattenkannan har korrektare färg. man ser lite mer av strykjärnet i fönstret

Hela bilderna. Fast nedtagna i storlek för forumet[/quote]

iPhonen presterar oerhört bra, dock är det samma sensor i Samsung Galaxy S3 så är man ute efter kameran så kan man också köpa den. Är dock väldigt nöjd med min iPhone, man orkar knappt släpa med sig systemkameran längre.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Mmm, har precis beställt en ny systemare, en spegellös denna gången, valet föll på en Panasonic Lumix DMC-GX1.
Gillar fortfarande min gamla Pentax K10 men den är lite för stor och har varit med ett bra tag nu.
Ska bli spännande att testa och jämföra, har jag tur så har jag den innan helgen. :)
Skriv svar