Min kamerautrustning

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""DMT""]Mmm, har precis beställt en ny systemare, en spegellös denna gången, valet föll på en Panasonic Lumix DMC-GX1.
Gillar fortfarande min gamla Pentax K10 men den är lite för stor och har varit med ett bra tag nu.
Ska bli spännande att testa och jämföra, har jag tur så har jag den innan helgen. :) [/quote]

Du får rapportera. Skall vara väldigt bra. Min nästa blir troligen också något i den stilen.
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

[quote=""DMT""]Mmm, har precis beställt en ny systemare, en spegellös denna gången, valet föll på en Panasonic Lumix DMC-GX1.
Gillar fortfarande min gamla Pentax K10 men den är lite för stor och har varit med ett bra tag nu.
Ska bli spännande att testa och jämföra, har jag tur så har jag den innan helgen. :) [/quote]

Sweet, var ju en smutt liten sak inte så dyr heller. Skulle själv kunna tänka mig att köpa något liknande någon gång ifall jag känner att jag har lite pengar över.

Köpte du den med 14-42 objektivet? Ska som sagt bli spännande att se vad den levererar. Lite liten sensor men å andra sidan väldigt liten till formatet också. Kan säkert bli en bra "fickkamera".

Själv har jag också uppgraderat min utrustning nyligen. Så till den grad att jag hamnat i en tokfattig månad. Men är nöjd ändå med utrustningen :) .

Tidigare har jag en D3100 med en Sigma 10-20 vidvinkel, en fast 35/1.8 och standardkitet 18-55.

Nu har man en D700 med ett 14-24/2.8, en 50/1.4 och så en sigma 24-70/2.8. Till det slog jag till på ett Manfrotto 055CXPRO3 (eller något sånt) så nu känner man sig ganska välutrustad.

D3100:an har jag kvar som sekundär men vidvinkeln till den har jag sålt av.
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Nu har du topputrustning! Svårt med olika sensorstorlekar men vore spännande om du på något vis kan jämföra D3100 med D700. Samma objektiv och fota en tegelvägg kanske :) . Blir olika utsnitt men ändå
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

[quote=""Elagabalus""]Nu har du topputrustning! Svårt med olika sensorstorlekar men vore spännande om du på något vis kan jämföra D3100 med D700. Samma objektiv och fota en tegelvägg kanske :) . Blir olika utsnitt men ändå[/quote]

Låter som en idé ska ordna det någon dag. Kanske kan göra det i helgen för då ska det fotas ruiner :)
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

Blir nog tyvärr inget med det då jag sålde D3100 i helgen. Var inte riktigt tänkt så men blev så!
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ni vet hur det är. Fina systemkameran är inte alltid med. En bättre mobilkamera som tex Iphone 4s tar bilder som åtminstone i gott ljus är mer än dugliga.

Men så fort det börjar att mörkna eller blir motljus försämras det. Startar lite långsamt. Inte så mkt vidvinkel. Inget tele

Slog därför till på en extrakamera i samma mått som som ett kreditkort ( omkretsen alltså). På dagens övermättade kameramarknad kan man tokfynda. Även fina kameror som Panny LX3 eller Canon S95 är billiga i andra hand.

Nåväl; blev en Canon Ixus 220 HS.Helt ny för 599 kr ( sk "B-stock" men full garanti för svenska Canon i 12 mån). Är ingen S95/S100 men verkar ta hyfsade bilder. Filmar dessutom i full HD och stereo.Har 24 mm vidvinkel. Tänkte att denna lilla sak skall tas med lika naturligt som mobilen i fortsättningen. Vi får se ........

Edit: lite imponerad av Canons menysystem. Och även om den är helautomatisk finns ett läge där man kan välja tider ner till 15 sec och samtidigt låsa iso på tex 100. Borde kunna ge acceptabla bilder när det börjar skymma
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 4 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Har uppdaterat min utrustning lite nu under sommaren.
Med en nikon D800 Ett nikkor 18-35 ett 24-85 å ett 70-300..
Tids nog ska samtliga gluggar bytas till lämpliga 2,8 :o r typ 14-24 och 24-70 men det får vänta lite (dom e ju inte alldeles gratis.
Sen har jag kvar D3100 med kitt gluggen å ett 12-24.
En panasonic dmc tz-10
Och Mitt älskade Gitzo stativ på 25 kilo :D
pompe
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 12 jul 2013, 21:43

Inlägg av pompe »

Har blivit en hel del analogt för mig på sistone, mest inriktat på ett "övergivet" format nämligen 8x11 subminiature från Minox. Har du sett en spionfilm från kandra världskriget fran till 90 tal så har du sett en av dessa kameror förr. Mycket bök är det filmkassetterna finns knappt att köpa och film det får man skära till egen film från 35mm o ladda kassetterna för hand i mörkrumssäck. Ibland när jag bara vill leka lite så har jag oxå en konica big mini, Bra lins för en p&s och allt är helauto o den ryms i fickan. en av de mer prisvärda p&s kamerorna (skulle va nice med en contax t2)

Digitala sidan har jag tröttnat lite på att släpa runt på utrustning så 90% av tiden har jag en ljustark normal lins (35mm f1.8 till DX sensor nikon D3000) och den linsen blir till en bra vidvinkel till den analoga systemkameran (Nikon F75) Efter den så använder jag en 90mm macro ganska mycket. De linser som nästan aldrig kommer ur väskan är en 70-300 och 18-55 kit linsen. Har en 28mm helt manuell lins inkommande som skall gå att montera på en nikon med adapter

Den digital jag använder mest är en Fuji X100 black helt underbar kamera.

på inköpslistan står ngt system för att skjuta 4x5 storformat (blir nog hålkamera i början) och givetvis vore det trevligt med en ultravidvinkel på en 14mm men de kostar

Familjebild:

Bild
j79
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 13:19

Inlägg av j79 »

Min arsenal... eller vad man ska kalla det.

Kamera:
Nikon D7100

Objektiv:
Tokina 11-16mm 2.8
Nikon DX 35mm 1.8G
Nikon 50mm 1.8D
Nikon DX 55-200 VR 4-5.6G

Blixt:
YONGNUO Speedlite YN468-II

Stativ:
Manfrotto Compact MKC3-P01

Objektiven jag använder mest är helt klart 35mm och underbara Tokina 11-16mm.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Elagabalus""]Du får rapportera. Skall vara väldigt bra. Min nästa blir troligen också något i den stilen.[/quote]

Ang Panasonic Lumix DMC-GX1

Har nu testat den några månader och jag kan väl bara säga att den växer på en. Knappar och menyer skiljer sig lite åt och det tog ett tag att vänja sig, har fortfarande inte så bra koll men det är mest för jag kört på auto-läget.

Har prövat den i lite olika miljöer och ljus och tycker den levererar, blev förvånad över att lägsta iso:t var 160, är van vid 80-100 som lägst men den tog tydliga kort i dunkel miljö med hjälp av stativ då givetvis.

Pekskärm har jag aldrig haft och tycker det är rätt najs, peka på skärmen så fokuserar och skjuter den där du pekar, bra om man vill hålla på med skärpedjup i bilderna.

Kändes lite plastig i början men är liten och smidig med behaglig tyngd. Skärmen är inte vridbar på nåt sätt utan fast, lite knepigt om man vill ta bilder ur grodperspektiv.

Hanterar motljus och skuggor bra vilket ger fina effekter tycker jag, brus uppstår ju givetvis i mörker, vet inte riktigt när det inträder men kolla upp detta i tester om ni funderar på att köpa en.

Lite synd att objektivet är maskindrivet, hade gärna zoomat manuellt, känns mer på riktigt men det finns kanske manuella objektiv.

Batteritiden är helt ok, räcker till över 300 bilder, antagligen mindre om man kör långa slutartider i mörker men helt ok eftersom det är en blandning av systemare-och kompaktkamera.

Just det har en grej jag undrar över, gäller säkert andra kameramodeller också; om man kör automatiskt och kameran har svårt att fokusera, rätt vanligt i mörka miljöer, så vägrar kameran ta fotot trots att man trycker av. Vet ni om det går att komma förbi detta på nåt sätt?
-Vad kan man googla på för att hitta mer info om detta. Det är rätt irriterande när man står i ett större mörkt rum och det inte finns nåt att fokusera på i närheten men man vet att om man bara får blixten att fyra av så blir det ju ett kort iaf som är bättre än inget. Automatik i all ära men om jag vill trycka på knappen ska inte nån elektronik komma och tycka annorlunda, den ska bara göra som jag vill och göra sitt bästa, jag vill bestämma helt enkelt.

Jag ger den 4/5 i betyg, från början 3/5 men den växer på en tycker jag. Priset är helt ok, en bra kamera pga av sin smidighet, den ersätter min kompaktare numera trots att kompaktaren har bättre vidvinkel. Fördelen är att jag kan ha bägge med mig på äventyr och få plats med termos och fika i ryggan.

Jag har inte lagt upp några foton än med de finns på datorn och jag kommer göra detta så får ni kika på kvalitén.
Skriv svar