Min kamerautrustning

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Systemkamera:

Canon 400 D med batterigrepp och Sigma 17 - 70mm 2,8 och Canon 50mm 1,8, Canon EF 80 - 200 mm 4,5 och en Nissin DI622 blixt

Min systemkamera har fått hänga med några år nu men den funkar fortfarande OK även om jag börjar bli sugen på en ny.

Liten kamera som alltid hänger med är:

Nikon V1 Nikon 1 med Nikkor 10/2.8 och Nikon 1 Nikkor VR 10-30/3,5-5,6
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""DMT""]Ang Panasonic Lumix DMC-GX1

Har nu testat den några månader och jag kan väl bara säga att den växer på en. Knappar och menyer skiljer sig lite åt och det tog ett tag att vänja sig, har fortfarande inte så bra koll men det är mest för jag kört på auto-läget.

Har prövat den i lite olika miljöer och ljus och tycker den levererar, blev förvånad över att lägsta iso:t var 160, är van vid 80-100 som lägst men den tog tydliga kort i dunkel miljö med hjälp av stativ då givetvis.

Pekskärm har jag aldrig haft och tycker det är rätt najs, peka på skärmen så fokuserar och skjuter den där du pekar, bra om man vill hålla på med skärpedjup i bilderna.

Kändes lite plastig i början men är liten och smidig med behaglig tyngd. Skärmen är inte vridbar på nåt sätt utan fast, lite knepigt om man vill ta bilder ur grodperspektiv.

Hanterar motljus och skuggor bra vilket ger fina effekter tycker jag, brus uppstår ju givetvis i mörker, vet inte riktigt när det inträder men kolla upp detta i tester om ni funderar på att köpa en.

Lite synd att objektivet är maskindrivet, hade gärna zoomat manuellt, känns mer på riktigt men det finns kanske manuella objektiv.

Batteritiden är helt ok, räcker till över 300 bilder, antagligen mindre om man kör långa slutartider i mörker men helt ok eftersom det är en blandning av systemare-och kompaktkamera.

Just det har en grej jag undrar över, gäller säkert andra kameramodeller också; om man kör automatiskt och kameran har svårt att fokusera, rätt vanligt i mörka miljöer, så vägrar kameran ta fotot trots att man trycker av. Vet ni om det går att komma förbi detta på nåt sätt?
-Vad kan man googla på för att hitta mer info om detta. Det är rätt irriterande när man står i ett större mörkt rum och det inte finns nåt att fokusera på i närheten men man vet att om man bara får blixten att fyra av så blir det ju ett kort iaf som är bättre än inget. Automatik i all ära men om jag vill trycka på knappen ska inte nån elektronik komma och tycka annorlunda, den ska bara göra som jag vill och göra sitt bästa, jag vill bestämma helt enkelt.

Jag ger den 4/5 i betyg, från början 3/5 men den växer på en tycker jag. Priset är helt ok, en bra kamera pga av sin smidighet, den ersätter min kompaktare numera trots att kompaktaren har bättre vidvinkel. Fördelen är att jag kan ha bägge med mig på äventyr och få plats med termos och fika i ryggan.

Jag har inte lagt upp några foton än med de finns på datorn och jag kommer göra detta så får ni kika på kvalitén.[/quote]

Intressant att läsa. Verkar vara en fin.kamera.,Hänger inte med lika mkt längre men det verkar att komma en strid ström av lite större kompakter med riktigt bra bildkvalitet. Vissa har ju tom samma sensor som i en d slr.

Angående avtrycket. Kanske finns någon inställning? På min D5100 kan man välja hur den skall agera. Har den.ändå på "lös ut när den fått fokus" då den sällan missar. Men visst har det förekommet krångel. I andra läget löser den ut direkt oavsett om den funnit fokus( alltså den letar fokus förstås men du kan ändå trycka av om.den tvekar
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Det blev en ny kamera till slut fast inte en helt färsk modell. jag köpte en EOS 600 D med tillhörande Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS. Använde enbart den och det objektivet på en resa till Fagersta, Norberg och Sala i helgen och måste säga att jag är riktigt nöjd.

Plockade inte med något stativ då jag ville se vad IS funktionen i objektivet gick för och hur kameran skulle hantera hyfsat mörka lokaler. Måste säga att jag blev mycket nöjd. Även med brus och höga ISO har det hänt mycket sen jag köpte min 400 som jag hade tidigare. ISO 800 var ofta väldigt brusigt i den men jag testade att ta några bilder med ISO 3200 med 600:an och de är helt ok.

En gång i tiden så hade jag en 20D men ser inte att prisskillnad idag mellan t.ex 600/60D osv motiverar ett köp. Den enda skillnad i så fall skulle vara att det är två rattar på de större för bländar/slutarvärde men jag har vant mig med en ratt/knapp för att byta.


[quote=""mindwrench""]Systemkamera:

Canon 400 D med batterigrepp och Sigma 17 - 70mm 2,8 och Canon 50mm 1,8, Canon EF 80 - 200 mm 4,5 och en Nissin DI622 blixt

Min systemkamera har fått hänga med några år nu men den funkar fortfarande OK även om jag börjar bli sugen på en ny.

Liten kamera som alltid hänger med är:

Nikon V1 Nikon 1 med Nikkor 10/2.8 och Nikon 1 Nikkor VR 10-30/3,5-5,6[/quote]
http://andersplassgard.prosite.com

"I adore the things you ignore"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Lät som ett klokt val. Kör Nikon ( D5100) och är inte så insatt i Canons utbud. Dock brukar man ju läsa tester där märkena parallelltestas och vad jag förstår är det små skillnader mellan 600D och de nyare 650D och 700D. Bildmässigt i princip obefintliga skillnader. Ofta smart att köpa en modell av förra/förrförra årgången




[quote=""mindwrench""]Det blev en ny kamera till slut fast inte en helt färsk modell. jag köpte en EOS 600 D med tillhörande Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS. Använde enbart den och det objektivet på en resa till Fagersta, Norberg och Sala i helgen och måste säga att jag är riktigt nöjd.

Plockade inte med något stativ då jag ville se vad IS funktionen i objektivet gick för och hur kameran skulle hantera hyfsat mörka lokaler. Måste säga att jag blev mycket nöjd. Även med brus och höga ISO har det hänt mycket sen jag köpte min 400 som jag hade tidigare. ISO 800 var ofta väldigt brusigt i den men jag testade att ta några bilder med ISO 3200 med 600:an och de är helt ok.

En gång i tiden så hade jag en 20D men ser inte att prisskillnad idag mellan t.ex 600/60D osv motiverar ett köp. Den enda skillnad i så fall skulle vara att det är två rattar på de större för bländar/slutarvärde men jag har vant mig med en ratt/knapp för att byta.[/quote]
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Jo jag håller med, aldrig värt att köpa det senaste och vad jag har läst så är det ju i princip samma grejer i de senare modellerna.

[quote=""Elagabalus""]Lät som ett klokt val. Kör Nikon ( D5100) och är inte så insatt i Canons utbud. Dock brukar man ju läsa tester där märkena parallelltestas och vad jag förstår är det små skillnader mellan 600D och de nyare 650D och 700D. Bildmässigt i princip obefintliga skillnader. Ofta smart att köpa en modell av förra/förrförra årgången[/quote]
http://andersplassgard.prosite.com

"I adore the things you ignore"
Lars1
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 10:29
Kontakt:

Inlägg av Lars1 »

Köpte just en Nikon D5100. Borde vara bra för början av min ”karriär” :D
Narlity
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 28 mar 2014, 20:31

Inlägg av Narlity »

Jag kör med en Canon EOS 550D + Samyang 14mm f/2.8 för miljöbilder och Canons egna lilla 50mm f/1.8 för detaljer. Funkar riktigt bra, dock har jag ingen autofokus på vidvinkelgluggen, så man får greja lite själv.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Lars1""]Köpte just en Nikon D5100. Borde vara bra för början av min ”karriär” :D [/quote]
Absolut, ingen skitkamera precis. Hade dessutom vridbar skärm vilket storebror D7000 saknade! Lite avundsjuk på er med D5100, funderar på att skaffa en sådan som "reservare", eller är det min D7000 som blir den nya reservaren!?

;)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

[quote=""Saddam""]Absolut, ingen skitkamera precis. Hade dessutom vridbar skärm vilket storebror D7000 saknade! Lite avundsjuk på er med D5100, funderar på att skaffa en sådan som "reservare", eller är det min D7000 som blir den nya reservaren!?

;) [/quote]

Du kan få byta din d7000 mot min d5000? :)
Jag är väldigt nöjd med d5000 så jag tror du blir mer än nöjd med din 5100!
Mauz
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 23 jun 2014, 14:45

Inlägg av Mauz »

Bytte precis upp mig ifrån min trogna Nikon D80 till D5200 och är riktigt nöjd hittills! Kör dock endast med en 18-135 kit glugg, men väntar på att pengarna ska ramla in för att kunna köpa lite nya gluggar! :3
Skriv svar