Hjälm, skyddshjälm, bygghjälm

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Hjälm, skyddshjälm, bygghjälm

Inlägg av ruckel.se »

Det snackas lite om hjälmar i tråden Övergivet hus i Vartofta men jag hittade ingen dedikerad tråd om hjälmar så jag skapar denna.

När jag och familjen var och fotograferade ödehus i förra helgen så blåste det en del och det satt glasbitar kvar i de trasiga fönstren på övervåningen, så jag var lite orolig att någon av oss skulle få glasbitar i huvudet när vi gick utanför, och kom osökt att tänka på en skyddshjälm/bygghjälm som jag hade kunnat använt om jag inte gjort mig av med den för ett par år sedan...

Kan ni inte lägga upp bilder på de hjälmar ni använder? Tipsa om vad som är bra och dåligt, och vart man ska handla? Eller borde jag sluta babbla och åka till Järnia istället? :-)
Användarvisningsbild
Marsheaux
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 26 sep 2009, 18:20

Inlägg av Marsheaux »

Jag har visserligen inte haft nåt behov av hjälm än så länge när jag varit ute men spontant känns det som att en hjälm med hakrem är att föredra. I synnerhet om man ska krypa och så vidare. Beroende lite på vart man är kanske en tjockare mössa kan vara tillräckligt.

Det jag först kommer att tänka på är dock antingen en sån som speleologer använder:

http://www.nuttyputtycave.com/images/He ... red300.jpg

eller en skatehjälm, som kan köpas på närmsta sportaffär för en bråkdel av priset. Dom brukar i och för sig ha några ventilationshål men dom går alltid att tejpa för. :) Hur som, jag vet inte så noga själv
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Jag äger en hjälm jag trivs med, borde nog använda den oftare, tyvärr blir den alltför ofta kvar hemma eller i bilen, suck... men ska bättra mig... :)

Men, använder den ibland vid besök i bergrum där det finns risk för mindre ras/risk att bergbitar lossnar och faller ned, dvs i "o-skrotat" berg, men har ett par gånger räddat skallen även i andra anläggningar, när man rest sig upp och slagit hjälmen i något som sticker ut från taket.

Har dock hjälmen främst för riktigt skakiga besök i dåliga utrymmen under jord, då den kan innebära skillnaden mellan liv och död om något tungt faller ned, samt vid några legala besök där hjälm varit ett tvång.

Köpte hjälmen min 4-5 år sedan, testade först vanlig bygghjälm, men hade svårt få dit pannlampan, och den där jäkla skärmen var i vägen hela tiden när man skulle fota med systemkamera, slutade till sist med en klätterhjälm med skön stoppning, bra säkerhet, möjlighet fästa pannlampa, samt ingen skärm i vägen

Modellen heter CAMP HIGH STAR och den gröna är min.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""benkar""]Modellen heter CAMP HIGH STAR[/quote]Ser ut som en smart kruka. Det där med att huvudbonader är i vägen för rejäla kameror är ett gissel. Gäller ju keps också.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

Jag har en CAMP Rock Star som jag främst har använt vid grottkrypande. På hjälmen har jag lyckats fästa min pannlampa utan att behöva använda silvertejp vilket jag behövde när jag använde en bygghjälm (lånad). Bygghjälmen använde jag bara några gånger och det var ju mest skit. Det funkar säkert bra om man bara ska stå upprätt och röra sig lugnt och fint, men inte annars.
Senast redigerad av 1 Ragnar Svedje, redigerad totalt 0 gånger.
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Har en bygghjälm som jag använder om det bara behövs ett enkelt skydd. För mer avancerade aktiviteter har jag min gamla klätterhjälm. En Petzl med egenhändigt ditmonterat lampfäste.

Tyvärr, och det får man väl skylla på dåligt omdöme eller slarv, så blir båda allt för ofta kvar i bilen istället för att sitta där de ska.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Jäklar vad ni är seriösa... :D För er som går i hjälmköpartankar, check this out:
> Hjälmar <
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag kör två varianter, vid vanlig utforskning men där det finns risk att få slemmiga äckliga saker i håret eller helt nekelt gå in i nått som hänger eller får för sig å ramla ner. Då kör jag en keps från jula som har lätt skydd genom plastförstärkning: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=906021

Vid besök i gruvligare mijöer, skrotat eller inte så kör jag en vanlig bygghjälm som också finns hos jula. Risken är faktiskt större att du själv kommer gå in i berget än att berget går in i dig, det är åtminstonde min egna erfarenhet. Knappast snygg men den gör sitt jobb, rem får köpas separat. http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=906001
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""kristofer""] Risken är faktiskt större att du själv kommer gå in i berget än att berget går in i dig, det är åtminstonde min egna erfarenhet.[/quote]

Det är faktiskt därför jag har hjälm till största delen. När man bökar sig fram genom massa bråte i mörkret och tittar var man sätter fötterna samtidigt som man balanserar kamerautrustningen är det lätt att missa ifall något hänger ner i lagom huvudhöjd.
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

[quote=""kristofer""]Jag kör två varianter, vid vanlig utforskning men där det finns risk att få slemmiga äckliga saker i håret eller helt nekelt gå in i nått som hänger eller får för sig å ramla ner. Då kör jag en keps från jula som har lätt skydd genom plastförstärkning: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=906021[/quote]

Det där är ju det enda tänkbara. När jag jobbade som rivare hade vi aldrig hjälm i princip. Det finns inga lagar på det.
Det som skulle kunna vara bra är ju att man i en bygghjälm, ser mer officiell ut
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Skriv svar