Metalldetektor

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rickypujol
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 19:37

Metalldetektor

Inlägg av rickypujol »

Har ända sen barnsbarn velat äga en metall detektor. Min pappa håller på att bygga en men det verkar som att den aldrig kommer bli klar.
Har ni några tips på olika metall detektorer som är bra och hyfsade billiga?

Hade tänkt mig att använda dem i skogsdungar och bland ruiner.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""rickypujol""]Har ända sen barnsbarn velat äga en metall detektor. Min pappa håller på att bygga en men det verkar som att den aldrig kommer bli klar.
Har ni några tips på olika metall detektorer som är bra och hyfsade billiga?

Hade tänkt mig att använda dem i skogsdungar och bland ruiner.[/quote]

Ingen aning om funktionen, men det finns metalldetektorer på hobbex och liknande. Men man hittar väl bara mer spik och kapsyler än man brukar? Här säger Grishnac något om den:http://28dagarsenare.se/showthread.php? ... #post13597
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Tyvärr ingen egen erfarenhet av metalldetektorer.

Vid en första tanke ser/såg jag inget användningsområde, "leta efter små metallbitar?", men när jag tänkte i någon sekund till, så skulle en sådan kunna användas till ett annat letande, om en sådan manick ger utslag på metall 2-3 meter ner i marken, någon som vet?

Själv så skulle jag vilja ha en "ruin-detektor", i form av radar, som ger utslag på ruiner inom 50 km avstånd, DET skulle vara något ha :)

/B
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Du får väl kolla med amerikanarna, om du kan få låna deras som de letat grottor med i Afganhanistan...
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Mirage""]Du får väl kolla med amerikanarna, om du kan få låna deras som de letat grottor med i Afganhanistan...[/quote]

Skäggdetektor? :eek:

/B
Användarvisningsbild
rickypujol
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 19:37

Inlägg av rickypujol »

[quote=""mopedhuligan""]Ingen aning om funktionen, men det finns metalldetektorer på hobbex och liknande. Men man hittar väl bara mer spik och kapsyler än man brukar? Här säger Grishnac något om den:http://28dagarsenare.se/showthread.php? ... #post13597[/quote]

Tackar för länken. :p Den för 899 kr verkar inte helt fel för en nybörjare som mig. Hittade en gång 3 stycken metall detektorer på blocket för 1500 kr. Ringde upp killen och det visade sig att det var metall detektorer för kroppsvisitering.... haha

[quote=""benkar""]Tyvärr ingen egen erfarenhet av metalldetektorer.

Vid en första tanke ser/såg jag inget användningsområde, "leta efter små metallbitar?", men när jag tänkte i någon sekund till, så skulle en sådan kunna användas till ett annat letande, om en sådan manick ger utslag på metall 2-3 meter ner i marken, någon som vet?

Själv så skulle jag vilja ha en "ruin-detektor", i form av radar, som ger utslag på ruiner inom 50 km avstånd, DET skulle vara något ha :)

/B[/quote]

Dem flesta billiga metall detektorer ger utslag på saker 20-40 cm ner i marken. Men det beror på så mycket. T.ex. hur stor metall det är, hur långt ner och vad det är för "jord, mark" den finns i.
Användarvisningsbild
MastorUE
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 16:58
Kontakt:

Inlägg av MastorUE »

Vi köpte en metalldetektor för 600:- när vi blev av med bilnycklarna i sommras. Den var kass.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""MastorUE""]Vi köpte en metalldetektor för 600:- när vi blev av med bilnycklarna i sommras. Den var kass.[/quote]

Jag är urkass på olika material osv, men...

1 I vilket material görs moderna bilnycklar?

2. Vilka material känner en metalldetektor av?

/B
Användarvisningsbild
MastorUE
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 16:58
Kontakt:

Inlägg av MastorUE »

[quote=""benkar""]Jag är urkass på olika material osv, men...

1 I vilket material görs moderna bilnycklar?

2. Vilka material känner en metalldetektor av?

/B[/quote]

Jag har ingen aning men om vi la ett par nycklar under metalldetektorn så pep den, men vi tappa nycklarna i högt gräs och om vi la nycklar under gräset så gjorde den knappt utslag.
här är länk till den vi köpte -
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem ... or%20CS100
Skriv svar