Metalldetektor

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Har själv funderat på en sådan, hade varit kul och hitta gamla hylsor och liknande vid gamla militära objekt!
[quote=""benkar""]
Själv så skulle jag vilja ha en "ruin-detektor", i form av radar, som ger utslag på ruiner inom 50 km avstånd, DET skulle vara något ha :)
[/quote]
Helvete, hade inte den pipit hela tiden då? :D
[quote=""Mirage""]Du får väl kolla med amerikanarna, om du kan få låna deras som de letat grottor med i Afganhanistan...[/quote]
Nu är du nog ute cyklar, det är ingen metalldetektor vis nackar om...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Metall detektor

Inlägg av Grishnac »

Metalldetektorn är inte helt lätt att använda, den måste ställas in för att reagera på rätt avstånd och i rätt markförhållanden. Att den reagerar när man drar den över ett par nyckalr och sedan inte när det är gräs i vägen är inte så konstigt eftersom man måste ställa in den så att den reagerar på metall under gräset först.

Alltså - man skall nästan veta var det man letar efter finns redan. Går man över till dom mer avancerade modellerna så är dom klart bättre och med lite kunskap kan man ha stor nytta av dom, men då skjuter priset också i höjden - runt 10 000:- kostar en duglig apparat.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Man kan ju dessutom undra hur lätt det är att få tillstånd. Bör ju ha en ganska bra anledning för att få ett godkännande känns det som om.
Användarvisningsbild
OS74
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 07:40

Inlägg av OS74 »

[quote=""Amanite""]Man kan ju dessutom undra hur lätt det är att få tillstånd. Bör ju ha en ganska bra anledning för att få ett godkännande känns det som om.[/quote]

Metalldetektor är kul, men man ska nog satsa på en bättre modell, jag hade en enklare modell som liten, men det var ett elände att justera in den. De lite bättre skiljer på ferriska och icke-ferriska metaller (Järn/ickejärn)

Man ska definitivt söka tillstånd! Jag kan inte svara för hur länsstyrelser gör sin bedömning, men tillståndskraven har kommit till pga den omfattande plundringen av våra fornminnen, speciellt i fornminnestäta landskap som Öland och Gotland. Just den plundringen gör iaf att jag ser rött. Om ni ser någon som lullar runt med metalldetektor i naturen, fråga och anmäl alltid!

Just pga av det problemet borde en Länsantikvarie bli mer än glad om någon hederlig patron- och UXO-samlare faktiskt bad om tillstånd först. Om man redovisar området, och kollar att det är fritt från fornminnen i fmis[1] först borde det vara ok. (Om man hittar något riktigt gammalt ska man kolla position och rapportera det. Verkar det vara något sammanhängade, t.ex. gravfynd ska man inte gräva vidare innan en antikvarie kollat först)

/OS74

[1] http://www.fmis.raa.se/
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Metalldetektor

Inlägg av Grishnac »

Var bara tvungen att vara "anal" och korrigera särskrivningen i ämnesfältet.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar