min utrustning

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Somnium
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 08 okt 2009, 21:54

Sv: min utrustning

Inlägg av Somnium »

Jag trodde bönder hade ett jobb att sköta, och inte att sitta framför ett forum och jävlas med Stockholmare....

Ang åldern så jag märker hur gamla ni är...Ni vågar inte prova något nytt för ni inte vill bryta mot lagen och ni måste följa den så kallade "kodexen" för annars är ni dåliga UEare....
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Börjar vara allt svårare att hålla upp nivån här. Synd. Det var trevligare när vi diskuterade övergivna platser...
Det var bättre förr, alltså.
/Dagledige lantisen
Senast redigerad av 1 mopedhuligan, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: missade ett helt ord
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Somnium
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 08 okt 2009, 21:54

Sv: min utrustning

Inlägg av Somnium »

Jag har aldirg påstått att det är "häftigt" som du uttrycket det att bryta mog lagen...Det är inget jag uppmuntrar heller...Du tror inte att jag önskar att man bara kunde gå in i alla objekt i STHLM som man kan nere i södra Sverige....men istället så är det ytterst få objekt i STHLM som man kan komma ner utan bruka våld eller liknande...Därför har det blivit som det är nu i STHLM för att folk vill komma in i simpla objekt som har lås eller dörr framför sig....Varför har det blivit så? Ja, det kan man spekulera runt med jag lägger mina kort på Outsiders dokumentären samt att Norsk TV var nere i Tariq.....
Somnium
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 08 okt 2009, 21:54

Inlägg av Somnium »

[quote=""CB Milton""]Ja...tyvärr är blir det så när vissa har svårt att skilja på öppet och stängt.

Men ju fler av er försöker ta er in i låsta platser i underjorden ju svårare blir det då låsen blir kraftigare, fler, larm installeras m.m. Fundera en stund på orsak - verkan.
Kanal 5 har också varit med i underjorden. Å vad norsk TV har att göra eller har gjort i Tariq intresserar mig inte. Det är bara en av många platser i Stockholms underjord som har blivit höjd till astronomiska höjden till stor del grundat på rykten.[/quote]


Men iochmed att det knappt finns några öppna objekt kvar så måste man ta till nya metoder....Surt med sant....Nu känner jag inte för att jiddra med...Du UEar som du vill och jag UEar som jag vill....Nu ska jag njuta av en Guinness...
Puss på er....
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: min utrustning

Inlägg av Grishnac »

Nu är det nog med provokationer i den här tråden, vi diskuterar UE här och inget annat - att ta sig in på platser som är låsta, vara sig det är med en olovligt tillförskaffad nyckel eller medelst kofot är INTE Ue enlgit den defenition vi använder oss av på det här forumet, där finns inget mer att diskutera och vill man använda sig av andra metoder kan man diskutera det på ett forum som behandlar inbrott och dylikt.

Här håller vi en vuxen diskussion oavsett om vi är Stockholmare eller landsortsbor, kan man inte följa dom reglerna åker man ut.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Somnium
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 08 okt 2009, 21:54

Sv: min utrustning

Inlägg av Somnium »

I rest my case....
Btw, Grishnac...Är du ett Black Metal fan? Tänkte på ditt namn....
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Somnium""]Jag trodde bönder hade ett jobb att sköta, och inte att sitta framför ett forum och jävlas med Stockholmare....

Ang åldern så jag märker hur gamla ni är...Ni vågar inte prova något nytt för ni inte vill bryta mot lagen och ni måste följa den så kallade "kodexen" för annars är ni dåliga UEare....[/quote]

Jo, det är klart att ålder spelar roll, jag är 40 och har givetvis skaffat mig andra värderingar än vad jag hade när jag var yngre. Jag har även ändrat mig när det gäller viljan att ta risker, så är det nog. Sen att vi inte är beredda att ta risker och pröva nya saker kan nog variera. En förklaring kan vara att vissa av oss redan testat det och inte tyckt det varit nåt att fortsätta med....
Jag kan förstå till viss del att om ni (i storstäder) känner att enda sättet att ta er in är att ha verktyg med er. Det är ju beklagligt, det blir som nån annan skrev att ribban höjs, någon bryter sig in, ägaren lagar och bättrar på, nån bryter, ägaren lagar och.... osv. Vi ute i mindre orter slipper ju för det mesta detta, nån fördel ska vi väl få ha för att vi bor på landet.

Problemet är väl annars att vi åter lägger olika betydelser i begreppet UE. Jag ser det som att utan att bryta lagen för mkt helst inte alls, utforska övergivna eller delvis övergivna ställen utan att föstöra dem. Jag kan t.o.m tycka det är kul att snacka med nån som äger stället eller jobbar där eller nån granne eftersom de oftast kan historien kring det.
Kodex eller inte, personligen tycker mer det har med hyfs och respekt för annans egendom/närområde/arbetsplats att göra. Jag personligen skulle aldrig ha med mig en kofot eller bultsax för att ta mig in nånstans. Jag räknar med att om jag är nånstans utan ett uttalat lov av ägaren att få vara där så får jag ju ta konsekvenserna, ett olaga intrång kan jag stå ut med. Det är min gräns för vad denna "hobbyn" är värd i min ålder. Det blir svårare att snacka sig ur en situation där man hittas på "fel" ställe om man utöver en kamera och ficklampa har bultsax, kofot och dyrkar. Även om man tar sig in genom ett redan inslaget fönster eller trasig dörr och utan att ta sönder nåt själv så blir ju polis och väktare antagligen mer benägna att köra hårt med en om man antas ha förberett sig för att kunna göra ett inbrott. Är man bara där pga av nyfikenhet så få man sig förhoppningsvis bara en skällning och upptucktande samtal.

Så för att hoppa tillbaka till vad tråden handlar om så består min utrustning av:
Kamera
extra minneskort
extra batterier
Ficklampa (samt en reserv)
en Leatherman (men det har jag iofs alltid med mig)
lite plåster, ev ett förband, allergitabletter (pollen är ett skit ibland)
lämpliga skor och kläder efter väder och mål
Ja just det, mobilen också.

Eftersom jag är så gammal ;) som jag är så tycker jag även om att asa med en termos med kaffe att njuta av samt nån macka.

Så skål på dig med Somnium, jag önskar jag hade en guiness också men jag sitter ju på jobbet och trakasserar storstadsbor. Jag tar en Boddington när jag kommer hem istället....
Skriv svar