Söker tips på stationär dator

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Söker tips på stationär dator

Inlägg av Elagabalus »

Funderar på att byta ut min Dell då jag misstänker att hårddisken kanske inte har så långt kvar att leva. Förmodligen duger det mesta då jag har ganska låga krav. E-post, surf och ordbehandling tex fixar alla med råge idag. Även många enklare bildbehandlingsprogram verkar rulla på bra. Kör ej Photoshop.

Mac? Iofs tycker jag deras operativsystem är snäppet bättre/roligare men inte denna gång. Barnen kommer någon gång att låna datorn ( har många enklare ej prestandakrävande spel) och jag har några pc-licenser som tex word jag bör kunna flytta över.

Specarna ser väl ut så här:

- Windows 7. Har fått hyfsad kritik och kommer att finnas ett bra tag till

- En bra skärm där man njuta fotandet. Minst 20"

Kollat med Dell och de har ett paket för ca 5.500 inkl skärm. Kanske svårt att slå. Som att köpa en V70. Inte roligast och bäst men det funkar.

Eller finns det andra märken att titta på? Hopplock hos någon datafirma?

Tacksam för råd
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Jag kan starkt rekomendera att köpa ett "gör det själv kit" från www.komplett.se. Man får en dator i delar man själv plockar ihop, kanske låter avancerat men det är det inte. Såvida man inte har tummen mitt i handen ;)

Finns en uppsjö med olika paket i varierande prestandaklasser.
Fråga gärna om du har nå funderingar!
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tack. Skall se på detta. Minns någon artikel i "Pc för alla" att det inte var svårt. Frågan är hur mkt man sparar? Jag håller inte på med tung videoredigering eller spelar avancerade spel och behöver faktiskt inget fartmonster
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Köp mac! :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Haft Mac tidigare och jag vet att man inte blir missnöjd. Men just den h ä r datorn måste vara pc pga dess användning i hemmet och sett till de som kommer att använda den.

MEN; köper jag senare en laptop som "bara är min" ligger en Mac bra till. Mkt bra :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""CB Milton""]Köp en nyare Mac med Intel-processor så kan du både ha OS X Snowleopard och Windows installerat parallellt :) Windows körs s.a.s. i OS X. Funkar hur smidigt som helst. Tyvärr grejar inte min gamla PM G5 detta (PPC-processor).[/quote]

En väldigt intressant lösning som säkert funkar ypperligt. Misstänker dock att priset kan dra iväg? Det här kontot för teknikinköp skall räcka till mkt som tex nyare TV, ny mobil etc......
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Jag har jobbat en del med pararell desktops, både windows och osx på mac och det funkar faktiskt ypperligt. Så dyrt behöver det inte bli imacarna klarar detta gott och väl och då kan du komma iväg med ett pris runt 15 k (jaja allt är allt relativt är ju inte billigt men för vad du får så är det ett bra pris)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Som sagt; det är mycket på önskelistan vad gäller teknik. Ny kompaktkamera, ny mobil osv. Mer ute efter en bruksdator till rimligt pris just nu. Detta kanske är ett väldigt boring alternativ men för 5.700 känns det hyfsat prisvärt. Hemkört till dörren. Eller vad säger ni datanördar?

Inspiron 545
Intel® Pentium® Dual-Core Processor E5300 (2.6GHz, 800FSB, 2MB cache)
Äkta Windows® 7 Home Premium 64bit- Svenska
Dell IN2010N 20-tums platt widescreenskärm för konsumenter - Europa
Integrerad Intel® Graphic Media Accelerator 3100
3 072 MB 800 MHz DDR2-minne med dubbla kanaler [1 x 2 048 + 1 x 1 024]
320 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
DVD +/- RW-enhet (läser/skriver till CD och DVD)
Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska
SPARA 1710 :- inkl. moms.
Gäller t.o.m. 2010-01-20
Skriv svar