Söker tips på stationär dator

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Alltså jag är också Mac-nörd men nu får ni ge er och läsa vad han skriver... han vill ju ha en billig PC, punkt! En maskin man kan surfa och använda Word på borde väl inte behöva bli så dyr eller vara så avancerad (min förra jobbdator var från 2004 och där gick det rätt så bra...). Att den billiga PCn sedan kanske kraschar och får virus hela tiden och inte är samma lustupplevelse som att använda en Mac är väl något man får räkna med, och istället glädja sig åt sin nya kompaktkamera el likn :)
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Om vi säger så här: vore mitt enda teknikintresse datorer och jag hade en pung av gigantiska mått vore Mac-valet ganska självklart då man kan köra pc där också. Plus design och ett skönt OS

Men nu är det en viss budget plus att det kommer att spelas en del mindre krävande p c spel på den. Tillkommer troligen pengar för ett grafikkort men de kostar inte så mkt.

Och skall vi vara helt sanningsenliga. För den som mest startar sitt mailprogram, surfar och skriver i word är kanske skillnaderna inte direkt astronomiska mellan de båda systemen.....

Edit

Till pc försvar kan säga att jag kört det sedan 2004 med förvånansvärt lite krångel. Men har förstås haft antivirus, brandvägg, ad adware och aktuella uppdateringar ständigt inkopplade
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Elagabalus""]Tack. Skall se på detta. Minns någon artikel i "Pc för alla" att det inte var svårt. Frågan är hur mkt man sparar? Jag håller inte på med tung videoredigering eller spelar avancerade spel och behöver faktiskt inget fartmonster[/quote]

Helt riktigt, det är inte svårare än att plocka ihop en pryl från IKEA.
Allt är logiskt och man ser vart delarna ska sitta, det går inte att sätta fel helt enkelt.
Jag har fått känslan av att man sparar en hel del jämfört med att köpa en färdig på tex elgiganten eller mediamarkt.

För 3500kr får du en dator i delar som duger till allt du nämnt i ditt inlägg och mer därtill. Tror det priset är svårslaget.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Som sagt; det är mycket på önskelistan vad gäller teknik. Ny kompaktkamera, ny mobil osv. Mer ute efter en bruksdator till rimligt pris just nu. Detta kanske är ett väldigt boring alternativ men för 5.700 känns det hyfsat prisvärt. Hemkört till dörren. Eller vad säger ni datanördar?

Inspiron 545
Intel® Pentium® Dual-Core Processor E5300 (2.6GHz, 800FSB, 2MB cache)
Äkta Windows® 7 Home Premium 64bit- Svenska
Dell IN2010N 20-tums platt widescreenskärm för konsumenter - Europa
Integrerad Intel® Graphic Media Accelerator 3100
3 072 MB 800 MHz DDR2-minne med dubbla kanaler [1 x 2 048 + 1 x 1 024]
320 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
DVD +/- RW-enhet (läser/skriver till CD och DVD)
Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska
SPARA 1710 :- inkl. moms.
Gäller t.o.m. 2010-01-20[/quote]

Kolla mellandagsreorna, finns maskiner som duger till dina krav för under 5000:-
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

Om datorn du har nu duger till allt du använder den till kanske du kan överväga att helt enkelt bara byta hårddisk så länge?

Jag vill inte låta alltför pessimistisk men jag tror inte du får en dator med en hyfsad 20" skärm som klarar av att köra Windows 7 på ett komfortabelt sätt för dom pengarna. Kanske inte det svar du ville ha men det är så jag ser på det i alla fall. Å andra sidan kanske jag bara är för stressigt lagd när det gäller prestanda på datorer. ;)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Nu sitter jag inte sjön. Kört allehanda disc program och windows eget och hårddisken verkar frisk. Avvaktar lite. Kommer kanske gå upp lite i pris senare i vår. Förmodligen lika bra att ha lite extrakrut från början och inte bara lägga sig precis på den nivå man behöver just nu
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

[quote=""Elagabalus""]Förmodligen lika bra att ha lite extrakrut från början och inte bara lägga sig precis på den nivå man behöver just nu[/quote]

Det är precis så jag resonerar, man vill inte gärna behöva byta dator inom ett år igen. ;)
Skriv svar