Canons fullformat?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Doppingen
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 18:12

Inlägg av Doppingen »

Det var ett j-kla jiddrande i den här tråden om Canons komplicerade modellprogram.

Jag vet inte om det är så in i skogen komplext. Canons DSLR program ser ut ung så här i dagsläget, in alles 6 stycken som jag ser det.


____________________________________________________________
Renodlade proffskameror

EOS-1Ds Mk III (Mk III innebär alltså 3:e generationen av denna modell)
21MP, fullformatsensor

EOS-1D Mk IV
16MP, APS-H sensor

____________________________________________________________
Proffs/Semi-proffskamera

EOS 5D Mk II
21MP, fullformatsensor
Populär bland proffs som inte vill släpa på monsterkamerorna 1D/1Ds.

____________________________________________________________
För den avancerade amatören

EOS 7D
18MP, APS-C sensor
När denna modell introducerades förra året så skapade den åtminstone för mig stort huvudbry, var det en lillebror till 5D eller kusin till 50D? Inget visade sig rätt, 7D är en storebror till 550D och positionerar sig under 5D och i mina ögon ett mycket bättre alternativ än 50D.

EOS 50D
15MP, APS-C sensor.
Senaste generationen i familjen 2-siffriga i denna kategori. Företrädarna var 40D, 30D, 20D och 10D.
Denna modell är sannolikt på utgående eftersom den saknar en hel del önskvärda funktioner som t.ex HD-video osv.

____________________________________________________________
För amatörfotografen som vill ha något bra utan att bli rånad

EOS 550D
18MP, APS-C sensor.
Senaste generationen i familjen 3-siffriga amatör-DSLR-kameror, företrädarna var 500D, 450D, 400D, 350D och 300D.
Nästan identisk med 7D, fast i ett mindre hus, konstruktion i plast istf magnesium, färre bilder per sekund men i övrigt likvärdiga funktioner. Mycket prisvärd, lovordad och testvinnare i detta segment.

____________________________________________________________
Sensorstorlekar:
Fullformat: 36x24mm (area 864 mm2), samma storlek som 35mm film
APS-H: 28.7x19mm (area 548 mm2)
APS-C: 22.2x14.8mm (area 329 mm2)


På objektivsidan så finns det två varianter

EF
Är objektiv för fullformatskameror. Dessa objektiv kan även användas på kameror med mindre sensorer (APS-H och APS-C).

EF-S
Anpassade för Canons kameror med APS-C sensorn. Kameror med större sensorformat kan inte använda ett EF-S objektiv.

Canon har hela tiden haft sin autofokusmotor i objektiven, vilket jag först tyckte var dumt och bara gjorde objektiven onödigt dyra. Men faktum är att strategin är väldigt smart, då man kan sätta in en korrekt anpassad autofokusmotor i objektiven. Dessutom har Canon haft sin bildstabilisator i objektiven sedan tekniken introducerades, vilket också visat sig lyckat då den då kan fånga upp mycket större vibrationer än om stabilisatortekniken sitter i kamerahuset.


Jag kan för övrigt tipsa om EOS 550D kameran vilken jag själv just införskaffat. En riktigt trevlig kamera med bra sensor, hög upplösning och fixar ISO upp till 12800 om än med brus (ISO 3200/6400 ger dock riktigt hyggliga bilder). Kameran klarar dessutom att spela in HD-video. Canons DSLR kamorer har blivit riktig ordentligt vassa på video, t.ex så har man nyligen använt en EOS 7D (eller om det var 5D) för att spela in ett avsnitt av House.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Doppingen""]Det var ett j-kla jiddrande i den här tråden om Canons komplicerade modellprogram.

Jag vet inte om det är så in i skogen komplext. Canons DSLR program ser ut ung så här i dagsläget, in alles 6 stycken som jag ser det.

/----/

[/quote]

Det vi diskuterat är inte egentligen att det är så komplext, utan snarare att man frångick lite av logiken med introduktionen av en 7D som rent logiskt borde vara en uppgradering av 5D men som istället hamnade i en kategori nära 50D. Logiken som Canon en gång hade jämfört med Nikon har suddats ut lite grann.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar