Canons fullformat?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""benkar""]Nä, inte krångligt när man väl förstått alla förbenade förkortningar på sensorer, sensor-storlek, benämningar på olika optiker/linser osv, men innan man klivit runt i träsket ett tag så är det rörigt värre... :p Tänkte på trådstartaren, och ville förklara.

Är det inte i hos Nikon som man kan slänga på olika optiker/linser korsvis, dvs att man kan hiva in en optik gjord för liten sensor, men som ändå på något sätt fungerar på en kamera med stor sensor? (Vilket alltså ej fungerar hos Canon)

/B[/quote]

Går att köra en Nikon fullformatare (FX) med ett objektiv byggt för mindre formatet. (DX)
Du tappar dock en hel del prestanda.

Vad gäller Nikon i övrigt så är det bara en del instegsmodeller som saknar inbyggd AF-motor i huset.
Däremot så funkar objektiven ändå, men då manuellt.

Nikons optiker från 60-talet och framåt (i stort sett alla) är kompatibla med dagens kamerahus, är en bra grej om man har nå+gon favoritglugg i garderoben sedan analoga tiden!
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""benkar""]Som den där bunkrologen skriver, D står för digital (?)

Canon har ingen tydlig modellbenämning som visar vad som är kameror med "stor sensor", utan väldigt förvirrande det hela, en riktig cirkus....

1D X olika varianter, i början en senor med faktor 1.3, sedan "fullstor sensor"
5D och 5D mkII båda med "fullstor sensor".

Så till sist var 1D x och 5D x Canons kameror med fullstor sensor, dvs EN siffra innan D, tills att Canon kom med 7D, som trots enbart EN siffra innan D, INTE har "fullstor sensor", vilken total cirkus.... :D

/B[/quote]


Nja, 1Ds är fullformataren som är avsedd för studiobruk, 1D är proffskameran mest inriktad mot sportfotografer med en sensor med 1.3X beskärningsfaktor.
1D modellerna är proffskamerorna och 5D är mer en kamera inriktad mot avancerade amatörer.
7D däremot var ju något av en udda placering tycker jag, fram tills dess var det ganska enkelt i Canons sortiment jämfört med Nikons enligt min mening.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Kort och gott, helt enkelt ang. crop-faktorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Grishnac""]Nja, 1Ds är fullformataren som är avsedd för studiobruk, 1D är proffskameran mest inriktad mot sportfotografer med en sensor med 1.3X beskärningsfaktor.
1D modellerna är proffskamerorna och 5D är mer en kamera inriktad mot avancerade amatörer.
7D däremot var ju något av en udda placering tycker jag, fram tills dess var det ganska enkelt i Canons sortiment jämfört med Nikons enligt min mening.[/quote]

Håller inte med dig fullt.
Det är som att på Nikon-språk kalla D700 för en amatörkamera (avancerad).
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""bunkrologen""]Håller inte med dig fullt.
Det är som att på Nikon-språk kalla D700 för en amatörkamera (avancerad).[/quote]

Jag är inte alls bekant med Nikons modellsystem, men jag vet att de diskussioner jag följt med proffsfotografer tyder på att 5D inte lever upp till deras krav på vädertäning och stöttålighet framförallt.
Sedan finns det säkert proffs som förefrar 5D också men mitt intryck är ändå att det är 1D modellerna som mest är inriktade mot proffsmarknaden.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Grishnac""]Jag är inte alls bekant med Nikons modellsystem, men jag vet att de diskussioner jag följt med proffsfotografer tyder på att 5D inte lever upp till deras krav på vädertäning och stöttålighet framförallt.
Sedan finns det säkert proffs som förefrar 5D också men mitt intryck är ändå att det är 1D modellerna som mest är inriktade mot proffsmarknaden.[/quote]

Känner en professionell fotograf som föredrar det mindre huset och sätter på ett batterigrepp när det behövs snabbare motor och vertikalgrepp.
Anledningen till det, väger mindre och är behändigare att släparunt i olika situationer. Sen är det väl så att de större husen är vanligare bland yrkesfolk absolut.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""bunkrologen""]Känner en professionell fotograf som föredrar det mindre huset och sätter på ett batterigrepp när det behövs snabbare motor och vertikalgrepp.
Anledningen till det, väger mindre och är behändigare att släparunt i olika situationer. Sen är det väl så att de större husen är vanligare bland yrkesfolk absolut.[/quote]

Som sagt så finns det folk som föredrar det ena eller det andra, jag pratade snarare om Canons intentioner med de olika modellerna och vilken kundgrupp dom siktar på med olika modeller och i det avseendet så får i alla fall jag intrycket att 1D modellerna är dom som är inriktade mot proffsen med kraftig vädertätning och robust stöttålig design samt kraftigare batterier utan att man behöver köpa till batteripack. Att dom dessutom har en hel del andra extra utöver vad en 5D kan erbjuda så som flera fokuspunkter och annat gör att jag i alla fall drar den slutsatsen att 5D kanske inte riktigt är avsedd för yrkesanvändarna.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Grishnac""]Som sagt så finns det folk som föredrar det ena eller det andra, jag pratade snarare om Canons intentioner med de olika modellerna och vilken kundgrupp dom siktar på med olika modeller och i det avseendet så får i alla fall jag intrycket att 1D modellerna är dom som är inriktade mot proffsen med kraftig vädertätning och robust stöttålig design samt kraftigare batterier utan att man behöver köpa till batteripack. Att dom dessutom har en hel del andra extra utöver vad en 5D kan erbjuda så som flera fokuspunkter och annat gör att jag i alla fall drar den slutsatsen att 5D kanske inte riktigt är avsedd för yrkesanvändarna.[/quote]

Du får inte på ett batteripack på en 1:a.
5D är vädertätad. Sen är jag ingen kanon-expert i övrigt.
Det överlåter jag åt kanonanvändarna. Jag har mina dragningar åt andra håll.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""bunkrologen""]Du får inte på ett batteripack på en 1:a.
5D är vädertätad. Sen är jag ingen kanon-expert i övrigt.
Det överlåter jag åt kanonanvändarna. Jag har mina dragningar åt andra håll.[/quote]

Nej den behöver inget eftersom den har det stora batteriet redan.
5D är vädertätad men inte i klass med 1D, kraven på vad den skall klara är tydligen lägre enligt yrkesmännen.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Broppe
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 03 jun 2010, 06:03

Inlägg av Broppe »

Jag har en 50D och en 5D mark II, objektiven till är i L-serien och anpassade för fullformat, annars är det lite bök att hitta vidvinkel som funkar på 5D mark II. Men det blir helt underbara bilder när man har rätt glugg. Trist att ta bilder innomhus med 50D pga crop-faktorn.
Skriv svar