Nikon D60 - Vilket objektiv ger de "rakaste" bilderna?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Självklart så koster det en del med 17-55.
Däremot så kostar det en slant med säg en 24mm, en 35mm en 50mm etc.

50mm är grymt prisvärd! Runt 1500:- för en flång ny D-serie i kartong och med en bländare på 1,8!

Svårt att hitta något som spöar den kombinationen på pris och ljusstyrka.

50mm är fullt användbart även i trånga miljöer, man får tänka till lite extra bara.[/quote]

Håller i princip med om allt du skrev ovan. Dock kommer väl inte den prisvärda 50:an att ge autofokus på D60? Den kommer också att ge ca 75 mm enligt full size mått. Tror det blir något för "långt" för UE-bruk. Men blir förstås ett fantastiskt korttele

Själv har jag börjat använda panoramamöjligheten mer och mer. Redan två ihopklippta bilder ger en ordentlig vidvinkel. Beror på motiv och hur väl man håller kameran hur väl man lyckas, men många gånger är det lösningen på att få med "allt på en enda bild.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Håller i princip med om allt du skrev ovan. Dock kommer väl inte den prisvärda 50:an att ge autofokus på D60? Den kommer också att ge ca 75 mm enligt full size mått. Tror det blir något för "långt" för UE-bruk. Men blir förstås ett fantastiskt korttele

Själv har jag börjat använda panoramamöjligheten mer och mer. Redan två ihopklippta bilder ger en ordentlig vidvinkel. Beror på motiv och hur väl man håller kameran hur väl man lyckas, men många gånger är det lösningen på att få med "allt på en enda bild.[/quote]

Det finns alla möjligheter till panoramor om man tycker om det.
Gjorde ett på kul från ett bergrumsbesök.
Blir väldigt skevt mot verkligheten detta eftersom att det skall se mer ut som ett T för att efterlikna verkligheten.
Taget med vidvinkel och tre exponeringar.

Har aldrig hållit på med panorama och är väl inget som egentligen tilltalar mig, men det var kul att prova.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Förstår att det blev tokigt i ett bergrum. Kul att du testade ändå!
Men vid tex utsikter, en gårdsgrupp eller en trång museiInteriör så kan det bli ganska bra resultat. Är väl lite en nödlösning ändå men kostar inget att testa(förutom programmet men funktionen finns i många bildbehandlingsprogram)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Hvk""]Fotograferar du mycket byggnader och liknande skulle jag rekommendera ett objektiv med shift.[/quote]
Ska kika lite på det där.
[quote=""jasifil""]Nikon har cropfaktorn 1.5 medan Canon använder 1.6. Visst, skillnaden är marginell men rätt ska vara rätt :) [/quote]
[quote=""Elagabalus""]Helt rätt att det är 1.5X. Märkligt nog räknade jag med rätt faktor i exemplet:

35 X 1.5= 52.5. Med Canon skulle det bli 35 X 1.6 = 56[/quote]
Tackar, så det var så man skulle räkna...
[quote=""Elagabalus""]Dock kommer väl inte den prisvärda 50:an att ge autofokus på D60?[/quote]
Kollade upp det där, 50:an har ingen autofokusmotor så det är inge bra...

(D60-huset saknar autofokus så det bör finnas på objektivet)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Varför inte testa 35/1.8? Kostar inte mycket och tröttnar du lär den vara lättsåld utan att du förlorar allt för mycket

Se detta test tex: http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_35_1p8g_n15/

Får betyget "Highly recommended"

Men som jag skrev tidigare. Lås kitzoomen på 35 mm. Gå sedan till något favoritobjekt. Fota runt och se sen om du gillar bildvinkeln. I så fall är köpet helt rätt. Och tänk att ha en bländaröppning på 1.8....

Good Luck!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Elagabalus""]
Se detta test tex: http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_35_1p8g_n15/

Får betyget "Highly recommended"
[/quote]
Har läst flera tester och alla säger ungefär samma saker om detta objektiv.
The fast F1.8 maximum aperture admits more than four times as much light as the AF-S 18-55mm F3.5-5.6G VR DX kit lens, which is useful for shooting in low light while keeping shutter speeds reasonably high.
Ser lovande ut, har upplevt kitobjektivet som allt utom ljuskänsligt.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar