Nikon D60 - Vilket objektiv ger de "rakaste" bilderna?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Nikon D60 - Vilket objektiv ger de "rakaste" bilderna?

Inlägg av Saddam »

Söker efter ett fast objektiv till min D60, vilket ger minst distorsion på just min kamera? Är först och främst på jakt efter ett fast objektiv p.g.a. deras fina skärpa.
Att de även är små och lätta, relativt billiga och ger "raka" bilder är bara bra. Kommer inte ihåg hur man räknar ut vilket objektiv som passar bäst, därav tråden.
Finns ju någon slags formel för det men hittar ingen hjälp på nätet, det enda jag kommer ihåg är att ett 35 eller 50 mm objektiv borde ligga nära sanningen.

Här är ett av objektiven jag kikat på, är det något att ha? (NIKKOR 35mm f/1.8G)
Samma objektiv på prisjakt.se med lite info och sådant.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

Gissningsvis så är det dyraste det bästa... :-/
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Saddam""]Söker efter ett fast objektiv till min D60, vilket ger minst distorsion på just min kamera? Är först och främst på jakt efter ett fast objektiv p.g.a. deras fina skärpa.
Att de även är små och lätta, relativt billiga och ger "raka" bilder är bara bra. Kommer inte ihåg hur man räknar ut vilket objektiv som passar bäst, därav tråden.
Finns ju någon slags formel för det men hittar ingen hjälp på nätet, det enda jag kommer ihåg är att ett 35 eller 50 mm objektiv borde ligga nära sanningen.

Här är ett av objektiven jag kikat på, är det något att ha? (NIKKOR 35mm f/1.8G)
Samma objektiv på prisjakt.se med lite info och sådant.[/quote]

Ett 35 mm är bättre på en DX-kamera än ett 50 mm om det nu är ett s.k. normalobjektiv du är ute efter. Ett 50 mm är ju närmast att betrakta som ett kort tele på DX. Mitt 50 mm använde jag väldigt sällan till min D80 men nu med FX så kommer den att användas betydligt mer.
Hvk
Inlägg: 154
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 10:44
Kontakt:

Inlägg av Hvk »

Fotograferar du mycket byggnader och liknande skulle jag rekommendera ett objektiv med shift. Nikon tillverkar flera modeller, tex Nikkor 24mm f/3,5D ED PC-E. Då kan du undvika konvergerande linjer orsakade av att kameran lutas uppåt.

Tilt/shift-objektiv brukar dessutom ha låg distorsion eftersom bildcirkeln är större än vanliga objektiv.

/Henrik
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Saddam""]Söker efter ett fast objektiv till min D60, vilket ger minst distorsion på just min kamera? Är först och främst på jakt efter ett fast objektiv p.g.a. deras fina skärpa.
Att de även är små och lätta, relativt billiga och ger "raka" bilder är bara bra. Kommer inte ihåg hur man räknar ut vilket objektiv som passar bäst, därav tråden.
Finns ju någon slags formel för det men hittar ingen hjälp på nätet, det enda jag kommer ihåg är att ett 35 eller 50 mm objektiv borde ligga nära sanningen.

Här är ett av objektiven jag kikat på, är det något att ha? (NIKKOR 35mm f/1.8G)
Samma objektiv på prisjakt.se med lite info och sådant.[/quote]

Ja i rimlig prisklass finns bara detta 35/1.8. Är speciellt gjort för DX sensorn på D60. Har riktigt metallbajonett. Bländare 1.8 är inte att förakta. Fått bra betyg vad jag vet. Har dessutom en kusin som äger det och hon är toppennöjd.

Är själv riktigt riktigt sugen då den skulle lyfta även min D40. MEN: 35 mm kommer att motsvara ca 52 mm enligt "full size" systemet. I tex ett rum blir det inte mycket man får mer. Köper du det ännu billigare 50/1.8 motsvarar det någonstans 70-80 mm ( multiplucera med 1.6). Ett kort tele tele alltså och dessutom blir bara manuellt fokus.

Fanns det ett fast DX 28/2.8 tex skulle jag köpa det direkt och ha det på för det mesta. Men något sånt finns inte

Men fotar du mest från håll eller tar närbilder så är säkert 35/1.8 helt rätt för dig. Du har väl en 18-55 kit? Ställ in den på 35 och fota så ser du ganska fort om du gillar utsnittet
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Elagabalus""] ( multiplucera med 1.6)[/quote]

Nikon har cropfaktorn 1.5 medan Canon använder 1.6. Visst, skillnaden är marginell men rätt ska vara rätt :)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Saddam""]Söker efter ett fast objektiv till min D60, vilket ger minst distorsion på just min kamera? Är först och främst på jakt efter ett fast objektiv p.g.a. deras fina skärpa.
Att de även är små och lätta, relativt billiga och ger "raka" bilder är bara bra. Kommer inte ihåg hur man räknar ut vilket objektiv som passar bäst, därav tråden.
Finns ju någon slags formel för det men hittar ingen hjälp på nätet, det enda jag kommer ihåg är att ett 35 eller 50 mm objektiv borde ligga nära sanningen.

Här är ett av objektiven jag kikat på, är det något att ha? (NIKKOR 35mm f/1.8G)
Samma objektiv på prisjakt.se med lite info och sådant.[/quote]

Finns det någon särskild anledning till att du vill ha en fast optik?
Kan annars rekommendera 17-55:an.
Det blir tillräckligt rakt för mig där samt att du har en viss zoom-möjlighet.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""jasifil""]Nikon har cropfaktorn 1.5 medan Canon använder 1.6. Visst, skillnaden är marginell men rätt ska vara rätt :) [/quote]

Helt rätt att det är 1.5X. Märkligt nog räknade jag med rätt faktor i exemplet:

35 X 1.5= 52.5. Med Canon skulle det bli 35 X 1.6 = 56
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Finns det någon särskild anledning till att du vill ha en fast optik?
Kan annars rekommendera 17-55:an.
Det blir tillräckligt rakt för mig där samt att du har en viss zoom-möjlighet.[/quote]

Den är jättefin. Men, om vi pratar Nikons egen, kostar den 13-15'. Är tung och får nog D60 att kännas framtung. Ett ekonomialternativ är Tamron 17-50 2.8. Kostar bara ca 4000 kr och hyllas av många har jag sett

Jag tycker Saddams tankar är riktiga. Riktigt skönt med ett lätt, ljusstarkt och billigt fast objektiv. Skulle själv inhandla det om jag inte tyckte att 52.5 mm är något för smal bildvinkel. Nästan oanvändbart i tränga miljöer
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Den är jättefin. Men, om vi pratar Nikons egen, kostar den 13-15'. Är tung och får nog D60 att kännas framtung. Ett ekonomialternativ är Tamron 17-50 2.8. Kostar bara ca 4000 kr och hyllas av många har jag sett

Jag tycker Saddams tankar är riktiga. Riktigt skönt med ett lätt, ljusstarkt och billigt fast objektiv. Skulle själv inhandla det om jag inte tyckte att 52.5 mm är något för smal bildvinkel. Nästan oanvändbart i tränga miljöer[/quote]

Självklart så koster det en del med 17-55.
Däremot så kostar det en slant med säg en 24mm, en 35mm en 50mm etc.

50mm är grymt prisvärd! Runt 1500:- för en flång ny D-serie i kartong och med en bländare på 1,8!

Svårt att hitta något som spöar den kombinationen på pris och ljusstyrka.

50mm är fullt användbart även i trånga miljöer, man får tänka till lite extra bara.
Skriv svar