Pentax K-x. Någon med erfarenheter?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Pentax K-x. Någon med erfarenheter?

Inlägg av Elagabalus »

Funderar lite på att köpa denna. Fått bra betyg i flera tidningar och kostar ingen förmögenhet. Kit -zoomen skall vara relativt bra och välbyggd. Inbyggd VR i huset och jag har dessutom ett antal fina gamla Pentax-objektiv liggande. 28:an kunde bli en fin "normalvidvinkel" tex. Spelar in i HD-film. Såg den här bedömningen av en enstaka användare och den lät ju bra. Enda trista är laddbara R6. Känns lite 90-tal att gå tillbaka till detta trots allt. Oavsett så skall jag försöka låna ett ex först. Aldrig mer köpa grisen i säcken. Det må gälla mobiltelefoner eller vad som helst

----------------
Recension från fotosida.se:

"PLUS: Otrolig iso - ofta ger 12 800 användbara bilder pga att det ger ett snyggt brus. Mycket bra bildkvaité. Smidig och ergonomisk.
MINUS: Ingen digital sökare. Dålig autofokus i mörker.

Har bara ägt min K-x i ett par veckor nu, men är hittills förstummad över hur bra den är. Iso-egenskaperna är väl det den i tester är mest omtalad och överlägsen, men upplever en väldigt bra bildkvalité i samtliga av de situationer jag fotograferat hittills.

Att det saknas digital sökare stör mig fortfarande, men har inte gett mig några fokuseringsmissar - än så länge. Autofokusen är inte lika dålig i mörker som min k10, men har ofta svårt att fokusera i mörker eller mot mörka motiv.

Hittar för övrigt inget negativt - den är underbart smidig och känns så stabil att ta med - även när jag bara använt en hand. Kan varmt rekommenderas!"
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Har ingen K-x men gillar Pentax, har en K10 som jag gillar skarpt.
Du har kanske kollat HÄR för en recension och info, den får ju bra betyg överlag.

Det största problemet jag förstått är just batterierna och att man får ha med sig så det räcker samt att den är rätt liten för stora nävar. Fördelar med AA batterier är ju att man kan köpa dem överallt om de skulle ta slut, nackdelen är väl just det att de tar slut lite för snabbt.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Skall försöka låna ett ex. Har idag en Nikon D40 som bildmässigt håller med råge vad jag kräver av en kamera. Men huset kanske lite enkelt och känner det vore kul att byta märke.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Funderar lite på att köpa denna. Fått bra betyg i flera tidningar och kostar ingen förmögenhet. Kit -zoomen skall vara relativt bra och välbyggd. Inbyggd VR i huset och jag har dessutom ett antal fina gamla Pentax-objektiv liggande. 28:an kunde bli en fin "normalvidvinkel" tex. Spelar in i HD-film. Såg den här bedömningen av en enstaka användare och den lät ju bra. Enda trista är laddbara R6. Känns lite 90-tal att gå tillbaka till detta trots allt. Oavsett så skall jag försöka låna ett ex först. Aldrig mer köpa grisen i säcken. Det må gälla mobiltelefoner eller vad som helst

----------------
Recension från fotosida.se:

"PLUS: Otrolig iso - ofta ger 12 800 användbara bilder pga att det ger ett snyggt brus. Mycket bra bildkvaité. Smidig och ergonomisk.
MINUS: Ingen digital sökare. Dålig autofokus i mörker.

Har bara ägt min K-x i ett par veckor nu, men är hittills förstummad över hur bra den är. Iso-egenskaperna är väl det den i tester är mest omtalad och överlägsen, men upplever en väldigt bra bildkvalité i samtliga av de situationer jag fotograferat hittills.

Att det saknas digital sökare stör mig fortfarande, men har inte gett mig några fokuseringsmissar - än så länge. Autofokusen är inte lika dålig i mörker som min k10, men har ofta svårt att fokusera i mörker eller mot mörka motiv.

Hittar för övrigt inget negativt - den är underbart smidig och känns så stabil att ta med - även när jag bara använt en hand. Kan varmt rekommenderas!"[/quote]

Fundera också på hur marknaden ser ut med objektiv och andra tillbehör.
Jag har ingen koll på detta, men antar att det finns en del bra gluggar till den?
Där är väl största fördelen med använda sig av Canon och Nikon, att det finn i stort sett hur mycket optik som helst att komplettera med..
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Fundera också på hur marknaden ser ut med objektiv och andra tillbehör.
Jag har ingen koll på detta, men antar att det finns en del bra gluggar till den?
Där är väl största fördelen med använda sig av Canon och Nikon, att det finn i stort sett hur mycket optik som helst att komplettera med..[/quote]

Du har förstås helt rätt vad gäller objektiven spec vad gäller begagnat. Utbudet är inte lika stort men trots allt finns det optik för alla ( de allra flestas ) behov att nyköpa. Några är till och med topptestade även mot de två storas alternativ.

Sedan verkar gamla objektiv lira ganska bra med Pentax och här finns det massor av begagnat. Tror man får bländar eller tidsautomatik och skärpan skall vara ganska lätt att ställa in. Kanske något man tröttnar på men bra att optionet finns.

Iofs har jag varit och är nöjd med min till det yttre enkla D40. Någon Nikonfreak sa att för att få påtagligt bättre bildresultat får man gå upp till en D300. Och jag är benägen att tro honom
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Du har förstås helt rätt vad gäller objektiven spec vad gäller begagnat. Utbudet är inte lika stort men trots allt finns det optik för alla ( de allra flestas ) behov att nyköpa. Några är till och med topptestade även mot de två storas alternativ.

Sedan verkar gamla objektiv lira ganska bra med Pentax och här finns det massor av begagnat. Tror man får bländar eller tidsautomatik och skärpan skall vara ganska lätt att ställa in. Kanske något man tröttnar på men bra att optionet finns.

Iofs har jag varit och är nöjd med min till det yttre enkla D40. Någon Nikonfreak sa att för att få påtagligt bättre bildresultat får man gå upp till en D300. Och jag är benägen att tro honom[/quote]

Alternativt så kan man uppgradera optiken och få ett bra mycket bättre resultat.. :) Nu vet jag inte vad du använder för gluggar, men D40 presterar fortfarande bra även om den är några år nu.

Till sist, det är många som även glömmer att det är fotografen och inte kameran som skall ta bilden. (bara allmänt babbel)
Försök få ett tillfälle att klämma lite på en Pentax och se om du gillar den.

Jag gillar ergonomin i Nikons hus samt att jag är van med dessa.

Prestandamässigt så är det säkerligen inte stor skillnad varken uppåt eller nedåt jämfört med "de stora".
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Grepp och känsla är väldigt viktigt. När jag började kolla lite på D-SLR för en 4-5 år sedan hade Pentax ett groteskt dåligt grepp. Som att hålla över en knivsegg där det dessutom var trångt för fingrarna. Även fototidningar påpekade denna felkonstruktion. Gick helt bort. Dock har man ändrat nu och greppet påminner om Nikons.

Jag är nog inte lika avancerad som du och kan även tänka mig en D5000. Vore förstås enklare. Vet menyer. Har optik klar etc. Vi får se. Samtidigt vore det kul att testa ett annat märke
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Har man stora händer har k10/k20 riktigt bra grepp enligt mig!
Nackdelen är ju just att kameran är stor, men alla de funktioner som försetts med egna knappar kompenserar för det.

K-x kan jag tyvärr inte berätta något om, men däremot förespråka framförallt k20 som är en uppgradering av k10. Mycket trevlig kamera, robust och gedigen, man känner att det är kvalité man håller i. Man behöver i princip aldrig gå in i någon meny för att ändra någon parameter, de flesta funktioner har egna knappar som dessutom kan "customiseras".

/ Nöjd Pentaxian :p
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

[quote=""Elagabalus""]Funderar lite på att köpa denna. Fått bra betyg i flera tidningar och kostar ingen förmögenhet. Kit -zoomen skall vara relativt bra och välbyggd. Inbyggd VR i huset och jag har dessutom ett antal fina gamla Pentax-objektiv liggande. 28:an kunde bli en fin "normalvidvinkel" tex. Spelar in i HD-film. Såg den här bedömningen av en enstaka användare och den lät ju bra. Enda trista är laddbara R6. Känns lite 90-tal att gå tillbaka till detta trots allt. Oavsett så skall jag försöka låna ett ex först. Aldrig mer köpa grisen i säcken. Det må gälla mobiltelefoner eller vad som helst

----------------
Recension från fotosida.se:

"PLUS: Otrolig iso - ofta ger 12 800 användbara bilder pga att det ger ett snyggt brus. Mycket bra bildkvaité. Smidig och ergonomisk.
MINUS: Ingen digital sökare. Dålig autofokus i mörker.


Har bara ägt min K-x i ett par veckor nu, men är hittills förstummad över hur bra den är. Iso-egenskaperna är väl det den i tester är mest omtalad och överlägsen, men upplever en väldigt bra bildkvalité i samtliga av de situationer jag fotograferat hittills.

Att det saknas digital sökare stör mig fortfarande, men har inte gett mig några fokuseringsmissar - än så länge. Autofokusen är inte lika dålig i mörker som min k10, men har ofta svårt att fokusera i mörker eller mot mörka motiv.

Hittar för övrigt inget negativt - den är underbart smidig och känns så stabil att ta med - även när jag bara använt en hand. Kan varmt rekommenderas!"[/quote]

Av PENTAX modeller har K-X bästa processorn/sensorn, drömmen för PENTAX folk vore en K7 med med samma processor och sensor vilket kanske dyker upp. Vad jag har förstått så har K-X SONY grejer medan K7/K20 har Samsung.
Senast redigerad av 1 Junkman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

MINUS: Ingen digital sökare. ???

Ser jag som en av de största fördelarna!

Go for it Elagabalus !
Skriv svar