Pentax K-x. Någon med erfarenheter?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ja en spegelreflex med digital sökare är väl inget man vill ha direkt.. :-)
Kanske menade han "live view" som på en kompaktkamera? Men borde/måste finnas då den har filminspelning. Kanske inte den bästa recensionen jag valde ;-)
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

Sitter själv på en sådan o är riktigt nöjd än så länge.
lätt använd men med mycket funktioner=)

att det går att använda pentax gamla objektiv är ju alltid ett plus med deras kameror, har själv 3 gamla objektiv till min=)
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

Angående batterifrågan så kör jag på gp powerbank med 2700 batterier och dom räcker riktigt länge även när kameran ligger oanvänd någon vecka har man sen alltid med sig ett paket litium batterier i fall att så lär man aldrig ha nått större batteri problem. =)
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

[quote=""Elagabalus""]Ja en spegelreflex med digital sökare är väl inget man vill ha direkt.. :-)
Kanske menade han "live view" som på en kompaktkamera? Men borde/måste finnas då den har filminspelning. Kanske inte den bästa recensionen jag valde ;-) [/quote]

live view finns på kameran men den blir otroligt seg att fokusera i detta läge, men det finns alltså möjligheten för det, har själv använt det några gånger
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Om det nu blir en sån lär jag köpa något/några objektiv som är avsedda för den. Men hur funkar det med äldre Pentaxoptik? Har en 28, 50 och 135 liggande. Nästan oanvända. De satt på en MX och saknar autofokus. Blir ju också en brännviddsförlängning runt 1.5-1.6x. Vilken automatik får man med de gamla(om någon någon)? Och finns någon skärpeinställningshjälp? Nikon har väl en grön ledlampa när skärpan är rätt på D60 tex
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

SÅ länge dom har bajonettfattning så passar dom, man måste dock ställa in en sak i kameran om dom saknar auto på bländaren. men lättare än det låter.
Skärpan har jag inte hittat nått annat sätt än att själv avgöra när bilden är bra genom sökaren. dock testat o fotat med 2 av mina gamla pentax objektiv o bilderna blir riktigt bra men visst det är ju svårare än med dagens auto saker.

själv har jag ett objektiv med auto bländare och 2 utan. lyckats fota med 1 av varje än så länge. båda dessa är av pentax orginal.

upptäckte dock själv en sak på det sista av mina gamla objektiv, nämligen att det inte passade trots att det var bajonettfattning. detta berodde på (vad jag gissar) att det inte är ett pentax objektiv utan av ett annat märke avsett för den tidens pentax kameror.
Vilket i detta fall gör att den lilla utstickande metallbiten på objektivet är längre än på pentax egna.
Varför vet jag inte men den är då för lång för att gå i mitt k-x kamera hus. går antagligen slipa av den lite för att den ska passa om man är händig.


ps
hade du bott närmare eller haft vägarna förbi hade du gärna fått testa min K-x
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Om det nu blir en sån lär jag köpa något/några objektiv som är avsedda för den. Men hur funkar det med äldre Pentaxoptik? Har en 28, 50 och 135 liggande. Nästan oanvända. De satt på en MX och saknar autofokus. Blir ju också en brännviddsförlängning runt 1.5-1.6x. Vilken automatik får man med de gamla(om någon någon)? Och finns någon skärpeinställningshjälp? Nikon har väl en grön ledlampa när skärpan är rätt på D60 tex[/quote]

Stämmer bra med Nikon och den grönapricken!

Nikon brukar funka med optik från sent 60-tal och framåt.
Köpte själv en 70-210 4,0 AF från 1986 för inte så länge sedan.
Ett optiskt fynd för de pengarna!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Stämmer bra med Nikon och den grönapricken!

Nikon brukar funka med optik från sent 60-tal och framåt.
Köpte själv en 70-210 4,0 AF från 1986 för inte så länge sedan.
Ett optiskt fynd för de pengarna![/quote]

Nikon är ett föredöme på det här området. Tror tom att gluggar från typ Koreakrigets dagar passar....hade för mig det var ca 1959 men var kanske 1969 då?

Vi får väl se. K-x verkar ge väldigt mycket kamera för pengarna. Samtidigt är jag mer än nöjd med D40. Den logiska uppgraderingen är en D90 med autofokus i huset så man fr tillgång till ett större objektivutbud. Men något dyr och något tung. Inom Nikonvärlden ligger en D5000 närmast isf.

Jag är inte seriösare än att jag tycker att en filmfunktion är något jag skulle vilja ha då och då. Annars är D40 fullt tillräcklig för mina något modesta behov egentligen

Jag läste om en kille på Nikonforum.se som uppgraderat från en D40 till D90. Och med samma objektiv såg han ingen direkt skillnad. Med vassare optik tar man säkert fram fler detaljer på den nyare D90:n förstås

Edit

Tack Mr H för ditt erbjudande om att klämma på kameran. Uppskattas. Men du fär gärna maila en fullupplöst bild med kit-objektivet på något lämpligt motiv. Vet inte om mailadressen kommer upp i mn profil? Jag sänder den som PM för säkerhets skull
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Tillägg
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Nu kanske det inte är så många som bryr sig om vad jag kommit fram till :D

Kameran verkar vara en de bästa, om inte den bästa tom, i sitt segment. Men just i mitt faller det på batterilösningen. Min D-SLR kan ibland bli liggande i 2-4 veckor mellan fototillfällena. Efter en så lång har laddbara R6 börjat att tappa effekt. Blir lätt att man blir tvingad att sätta i alkaline som nätt och jämt orkar driva den. Eller så köpa dyra Li-ion batterier.

Har haft flera kompaktkameror med R6 men då fotade jag nästan standigt. Låg alltid ett nyladdat batteripack klart att använda. Fungerade utmärkt när man fotade på det sättet.

Så tyvärr fungerar inte batterilösningen optimalt för mig och på det sätt jag använder en kamera idag. Nu lutar det åt en Nikon D5000. Passar min ambitionsnivå och budget som handsken
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Elagabalus""]Nu kanske det inte är så många som bryr sig om vad jag kommit fram till :D

Kameran verkar vara en de bästa, om inte den bästa tom, i sitt segment. Men just i mitt faller det på batterilösningen. Min D-SLR kan ibland bli liggande i 2-4 veckor mellan fototillfällena. Efter en så lång har laddbara R6 börjat att tappa effekt. Blir lätt att man blir tvingad att sätta i alkaline som nätt och jämt orkar driva den. Eller så köpa dyra Li-ion batterier.

Har haft flera kompaktkameror med R6 men då fotade jag nästan standigt. Låg alltid ett nyladdat batteripack klart att använda. Fungerade utmärkt när man fotade på det sättet.

Så tyvärr fungerar inte batterilösningen optimalt för mig och på det sätt jag använder en kamera idag. Nu lutar det åt en Nikon D5000. Passar min ambitionsnivå och budget som handsken[/quote]
Ja, batterilösningen är tyvärr inget att hänga i granen men det är både bra och dåligt på olika sätt. Får du slut på batterier så finns det ju att tillgå på närmsta affär. Drar verkligen batterierna ur så snabbt, tycker du borde luska vidare på det där.

Jag kör själv med Pentax, defintivt inget fan utav det utan jag kör med det och det fungerar klockrent och har alltid gjort. ´
Använder mig av en Pentax K10, lite föråldrad jag vet men såvitt jag vet så har inte Pentax släppt någon jätteintressant kamera än så länge. Hur som helst, till den kör jag med ett 50 F/1.4 samt ett 16-45 F/4, sistnämda kanske lämpar sig bättre till Urban Explorer med tanke på att detta nu är en kropkamera? Till den kombineras också blixten Sigma EF-530 DG SUPER som jag också vill rekommendera då den går att köpa till alla märken. Fast den kanske är lite mycket att bita i om man vill köra ue, blixten är rätt sårbar i trånga utrymmen med tanke på den veka foten, och det gäller ju inte bara Sigma utan resten utav kamerasegmentet. Kanske rent utav bättre att köpa en lite billigare, köper du en kamera nu så tycker jag att en blixt är bland det mest nödvändigaste du kan köpa dig av härnäst!
Skriv svar