Tips på bra bildskärm sökes

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

Tyvärr är det ju inte bara skärmen som är avgörande för en bra bild, även dator och grafikkortet bär ju en del av resultatet, har du skit in får du ju skit ut med, tyvärr. Men om du ska börja nånstans så välj absolut en skärm som har digital ingång, dvs DVI och gärna HDMI-ingång så kan du köra DVD å Blue Ray på den i framtiden. Det säljs ju en del skärmar billigt, som saknar digital ingång, de kan du undvika direkt.

Jag har Dell och Benq-skärmar här, 22" och 24", mindre bör du inte ha.
Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

Jo, DVI-ingång var ett krav redan när jag köpte den skärm jag har nu, för sisådär dryga fyra år sedan. Fattar inte att många fortfarande säljs med bara VGA in. Känns ju idiotiskt att omvandla en digital signal till analog för att sedan göra den till en digital igen.. Tror inte grafikkortet spelar någon avgörande roll för min del, även om det har ett par år på nacken, så länge det går att ställa in färgprofiler och kurvor så..
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Står också in begrepp att uppdatera. Men på den utrustning jag har nu märkte jag ingen direkt skillnad mellan att köra DVI eller analog kabel.

Och vad betyder grafikkortet? Idag sitter ett billigt NVIDIA 5700 128 mb i datorn. Skulle ett dyrare ge bättre reslutat?

Tog just över en 2 år gammal IBM Lenovo 12.1" och måste säga att bilderna fick ett lyft. Klarare och renare färger. Just så skulle jag vilja ha det fast på en 22"-24" skärm.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Står också in begrepp att uppdatera. Men på den utrustning jag har nu märkte jag ingen direkt skillnad mellan att köra DVI eller analog kabel.

Och vad betyder grafikkortet? Idag sitter ett billigt NVIDIA 5700 128 mb i datorn. Skulle ett dyrare ge bättre reslutat?

Tog just över en 2 år gammal IBM Lenovo 12.1" och måste säga att bilderna fick ett lyft. Klarare och renare färger. Just så skulle jag vilja ha det fast på en 22"-24" skärm.[/quote]

Glöm inte att en kalibrering av skärmen är mycket viktigt!
Där kan du ha lyftet?
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""bunkrologen""]Glöm inte att en kalibrering av skärmen är mycket viktigt!
Där kan du ha lyftet?[/quote]

Kanske läge att rekommendera utrustning för kalibrering av skärmen på en gång? Jag tar gärna sådana tips iaf!
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""2GooD""]Kanske läge att rekommendera utrustning för kalibrering av skärmen på en gång? Jag tar gärna sådana tips iaf![/quote]

Finns en uppsjö med program för detta, gratis dessutom.
Sök på google, blir för mycket att lista.
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""bunkrologen""]Finns en uppsjö med program för detta, gratis dessutom.
Sök på google, blir för mycket att lista.[/quote]

Behöver man inte en fysisk mojäng som man sätter mot skärmen?
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""2GooD""]Behöver man inte en fysisk mojäng som man sätter mot skärmen?[/quote]

Det går utmärkt med programvara.

http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

http://windows.microsoft.com/sv-SE/wind ... ur-display

http://www.senitel.org/kalibrering.htm

Finns mer i ämnet.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""2GooD""]Om den budgeten är strikt blir det nog TN-panel för dig.

Två som verkar prisvärda är
TN-panel, CCFL (lysrör): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=499245
och
TN-panel, LED (lysdiod): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499247
...[/quote]

Blev själv sugen. Den med lysrör verkar vara den som sålts bäst. Den med lysdiod hade en kommmentar på pricerunner men å andra sidan full poäng. Vilken tror du är bäst om det mest är bilder den kommer att användas för?
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""Elagabalus""]Blev själv sugen. Den med lysrör verkar vara den som sålts bäst. Den med lysdiod hade en kommmentar på pricerunner men å andra sidan full poäng. Vilken tror du är bäst om det mest är bilder den kommer att användas för?[/quote]

Min far valde mellan dessa varianter och gick på LED-modellen för att den var så mycket strömsnålare (på pappret iaf). Tyvärr har jag inte sett skärmen IRL ännu bara, men LED verkar komma mer och mer nu.
Skriv svar