Tips på bra bildskärm sökes

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Tips på bra bildskärm sökes

Inlägg av trafikpolisen »

Är sugen på att köpa en ny skärm framöver och vill ha tips på en bra som inte kostar en halv månadslön. Jag tar en hel del digitala bilder, men pysslar sällan med bildredigering, men vill ändå ha något som återger färger på ett hyfsat korrekt sätt. Tips mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""trafikpolisen""]Är sugen på att köpa en ny skärm framöver och vill ha tips på en bra som inte kostar en halv månadslön. Jag tar en hel del digitala bilder, men pysslar sällan med bildredigering, men vill ändå ha något som återger färger på ett hyfsat korrekt sätt. Tips mottages tacksamt![/quote]

Eizo skulle jag rekommendera. En 24" går på 5000kr så de beror på hur mycket en halv månadslön är. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=436415
Förvisso mer pengar än vad mycket annat kostar men av erfarenhet vet jag att de fungerar mycket bra.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

Har själv en Dell 2209WA som jag är fantastiskt nöjd med. Den är utrustad med en mycket bra panel och är helt klart prisvärd.
http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ska det vara plattskärm eller tjockskärm? Kanske skitsamma...?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Har för mig att Benq gör prisvärda? Ett tips är annars att gå till bibblan och låna en årgång datatidningar. Minst en gång per år brukar det göras något stortest. Även fototidningar testar skärmar ibland
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""trafikpolisen""]Är sugen på att köpa en ny skärm framöver och vill ha tips på en bra som inte kostar en halv månadslön. Jag tar en hel del digitala bilder, men pysslar sällan med bildredigering, men vill ändå ha något som återger färger på ett hyfsat korrekt sätt. Tips mottages tacksamt![/quote]

Jag är i samma köptankar men har inte slagit till ännu.

Enligt vad jag läst mig till så ska man -- om man bryr sig om färgåtergivning -- satsa på en panel av typ IPS. Det kostar några tusenlappar mer än en panel av typ TN.
Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

Har tittat förbi lite på Eizo, men de ligger lite över min budget. Är tyvärr en underbetald industriarbetare och har mycket annat på önskelistan. Om vi kan hålla oss under 3000 vore det bra.. Vanlig LCD eller LED då? Och ja, det är platt som gäller (finns ens annat idag?).
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""trafikpolisen""]Har tittat förbi lite på Eizo, men de ligger lite över min budget. Är tyvärr en underbetald industriarbetare och har mycket annat på önskelistan. Om vi kan hålla oss under 3000 vore det bra.. Vanlig LCD eller LED då? Och ja, det är platt som gäller (finns ens annat idag?).[/quote]

Om den budgeten är strikt blir det nog TN-panel för dig.

Två som verkar prisvärda är
TN-panel, CCFL (lysrör): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=499245
och
TN-panel, LED (lysdiod): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499247

Om du sträcker budgeten lite så kanske http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=580584 kan vara något...
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""trafikpolisen""]Har tittat förbi lite på Eizo, men de ligger lite över min budget. Är tyvärr en underbetald industriarbetare och har mycket annat på önskelistan. Om vi kan hålla oss under 3000 vore det bra.. Vanlig LCD eller LED då? Och ja, det är platt som gäller (finns ens annat idag?).[/quote]

Då kan jag ännu en gång rekommendera den skärm jag nämnde ovan. Den har en IPS-panel av typen e-IPS som är en något enklare variant av IPS men som har en mycket fin återgivning och betraktningsvinkel. Snuskigt prisvärt helt klart. Ca 2500 kr. Skärmen hyllas av nästan alla som har en. :)
Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

Tack för alla snabba svar! Nu har jag lite att bita i. Det där med TN och IPS hade jag ingen koll på. Så även om man tar LED-skärmarnas mycket höga kontrast i beaktande så "vinner" alltså IPS-baserade skärmar som, om jag fattat det hela rätt, har konventionell ljuskälla?

Den jasifil tipsar om verkar inte alls dum, lite udda upplösning möjligen..
Senast redigerad av 1 trafikpolisen, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar