Tips på bra bildskärm sökes

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""bunkrologen""]Glöm inte att en kalibrering av skärmen är mycket viktigt!
Där kan du ha lyftet?[/quote]

Personligen tycker jag att det är ganska överskattat med att profilera sin bildskärm. Man märker ju ganska lätt själv om färgtempen sticker iväg och skapar stick åt olika håll. Har aldrig fått några kommentarer att mina bilder har färgstick heller för den delen. Däremot är det mer befogat med profilering om man skriver ut mycket bilder (då måste man även profilera skrivaren) men för publicering på webben och för visning på datorn så klarar man sig bra utan. De problem som jag upplevt är istället att bilderna upplevts som allt för mörka när jag tittar på dem i en annan dator än min redigeringsdator. Därför är det väldigt viktigt att man inte har för mycket bakgrundsljus i sin bildskärm. Den Dell-skärm som jag rekommenderar ovan är default väldigt ljust inställd så man måste sänka ljusstyrkan ordentligt. Det är också viktigt att man inte sitter i ett för mörkt rum när man bildredigerar. Eller för ljust heller för den delen.

I mitt fall har jag även målat datorhörnan i en neutralgrå färg för att minimera risken för färgstick. Dessutom har jag satt upp en lysrörsarmatur med ett dagsljus-lysrör.
Senast redigerad av 1 jasifil, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""jasifil""]Personligen tycker jag att det är ganska överskattat med att profilera sin bildskärm. Man märker ju ganska lätt själv om färgtempen sticker iväg och skapar stick åt olika håll. Har aldrig fått några kommentarer att mina bilder har färgstick heller för den delen. Däremot är det mer befogat med profilering om man skriver ut mycket bilder (då måste man även profilera skrivaren) men för publicering på webben och för visning på datorn så klarar man sig bra utan. De problem som jag upplevt är istället att bilderna upplevts som allt för mörka när jag tittar på dem i en annan dator än min redigeringsdator. Därför är det väldigt viktigt att man inte har för mycket bakgrundsljus i sin bildskärm. Den Dell-skärm som jag rekommenderar ovan är default väldigt ljust inställd så man måste sänka ljusstyrkan ordentligt. Det är också viktigt att man inte sitter i ett för mörkt rum när man bildredigerar. Eller för ljust heller för den delen.

I mitt fall har jag även målat datorhörnan i en neutralgrå färg för att minimera risken för färgstick. Dessutom har jag satt upp en lysrörsarmatur med ett dagsljus-lysrör.[/quote]

Profilering är onödigt, däremot kalibrering är mycket nyttigt!
Precis som du har gjort med din Dell.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""bunkrologen""]Profilering är onödigt, däremot kalibrering är mycket nyttigt!
Precis som du har gjort med din Dell.[/quote]

Det jag menade var att ett särskilt mätinstrument för profilering är onödigt om man inte jobbar professionellt med tryck och utskrift. Vi har visst samma uppfattning därvidlag har jag nu sett. Det gäller att läsa inläggen ordentligt vilket jag tydligen slarvat med :D
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""jasifil""]Det jag menade var att ett särskilt mätinstrument för profilering är onödigt om man inte jobbar professionellt med tryck och utskrift. Vi har visst samma uppfattning därvidlag har jag nu sett. Det gäller att läsa inläggen ordentligt vilket jag tydligen slarvat med :D [/quote]

Jag är inte så vass på att läsa själv heller alla gånger.. :o
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag är beredd att hålla med om man köper en bra skärm idag. Att kalibrera med tex spyder ger en skillnad men inte tillräckligt stor för att rättfärdiga priset om det inte är kommersiell nytta bakom. Ska bilderna bara ut på webben kan man utgå från att den som tittar har sämre skärm och okalibrerad sådan så de spelar mindre roll. Däremot har jag flera gånger sett billigare TFT skärmar ställa till det, kalibrerade som okalibrerade då de visar fel hur man än gör.

Kort å gott bättre att lägga pengarna på en bra skärm som klarar 5000K i färgtemp och göra en visuell kalibrering.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""kristofer""]Jag är beredd att hålla med om man köper en bra skärm idag. Att kalibrera med tex spyder ger en skillnad men inte tillräckligt stor för att rättfärdiga priset om det inte är kommersiell nytta bakom. Ska bilderna bara ut på webben kan man utgå från att den som tittar har sämre skärm och okalibrerad sådan så de spelar mindre roll. Däremot har jag flera gånger sett billigare TFT skärmar ställa till det, kalibrerade som okalibrerade då de visar fel hur man än gör.

Kort å gott bättre att lägga pengarna på en bra skärm som klarar 5000K i färgtemp och göra en visuell kalibrering.[/quote]

Det ligger mycket sanning i det du säger!

Köpte en Dell Ultrasharp u2410, en skärm lämpad för seriös fotoredigering. Det är ju uppenbart att det inte är den värsta skärmen du kan köpa, men för 5000 spänn den värsta i denna prisklass. Vill varmt rekommendera denna till er där ute. Den är över förväntan, toknöjd är jag!
Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

[quote=""jasifil""]Har själv en Dell 2209WA som jag är fantastiskt nöjd med. Den är utrustad med en mycket bra panel och är helt klart prisvärd.
http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx[/quote]

Den fick det bli, en styck beställd!
Skriv svar