Köpråd: Samsung EX1 alt andra

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Köpråd: Samsung EX1 alt andra

Inlägg av DMT »

Hallo
Behöver lite ytterligare köpråd gällande en kamera. Har spanat in den nysläppta Samsung EX1 som verkar vara bra. Har även tittat på Panasonics Lumix DMC Lx3 samt Canon G10 (eller 11, minns inte).

Kan tyvärr inte länka till specarna men om nån vänlig, hjälpsam själ orkar gå in på Cyberphoto och kolla lite så står det rätt utförligt om kamerorna.
Egentligen står det nog mest mellan Lx3:an och Ex1:an. Lx3:an har flera år på nacken och Samsungen är en helt ny modell.

Har en systemare men är på jakt efter en bra kompaktkamera så det är det den ska vara till för samt kunna ta bilder i mörka miljöer.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""DMT""]Hallo
Behöver lite ytterligare köpråd gällande en kamera. Har spanat in den nysläppta Samsung EX1 som verkar vara bra. Har även tittat på Panasonics Lumix DMC Lx3 samt Canon G10 (eller 11, minns inte).

Kan tyvärr inte länka till specarna men om nån vänlig, hjälpsam själ orkar gå in på Cyberphoto och kolla lite så står det rätt utförligt om kamerorna.
Egentligen står det nog mest mellan Lx3:an och Ex1:an. Lx3:an har flera år på nacken och Samsungen är en helt ny modell.

Har en systemare men är på jakt efter en bra kompaktkamera så det är det den ska vara till för samt kunna ta bilder i mörka miljöer.[/quote]

Angående -"kunna ta bilder i mörka miljöer"

Jag är allt annat än någon kameraprofessor, och kommer inte hugga tillbaka om någon säger emot mig, men upplever att det är just i mörka miljöer som systemkameror i senaste generationerna verkligen visar sig snäppet vassare än kompaktkameror, mindre brus, att i RAW-bilder kunna ljusa upp mörka partier utan att det blir alltför tokigt, att med en ljusstark optik kunna köra handhållet på relativt hög ISO och ändå få hyfsat bra bilder.

Gissar att det bl.a beror på systemkamernas betydligt större sensorstorlek m.m.

/B
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""benkar""]Angående -"kunna ta bilder i mörka miljöer"

Jag är allt annat än någon kameraprofessor, och kommer inte hugga tillbaka om någon säger emot mig, men upplever att det är just i mörka miljöer som systemkameror i senaste generationerna verkligen visar sig snäppet vassare än kompaktkameror, mindre brus, att i RAW-bilder kunna ljusa upp mörka partier utan att det blir alltför tokigt, att med en ljusstark optik kunna köra handhållet på relativt hög ISO och ändå få hyfsat bra bilder.

Gissar att det bl.a beror på systemkamernas betydligt större sensorstorlek m.m.

/B[/quote]


Hålller med dig benkar. Men av dom DMT nämner så tror jag starkast på canon g11. Hade en under ett kort tag och den funkade fint, och plåtar i raw format. Använde den dock aldrig vid ruinfoto så kan inte riktigt ge nåt svar hur den funkar i sådana sammanhang. Dock förstår jag inte om du nu har en bra dslr varför du vill plåta med en kompaktkamera ?
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Både Lx3 och Ex1 fotar Raw så det är inget speciellt iofs för g11. Orsaken är som det brukar, systemare är stora att dra omkring på. Har haft Tz5:an som vardagskamera/turkamera som man alltid kan ha med sig. Känner att jag vill byta upp mig till en smidig som ändå funkar hyfsat i dunkla miljöer.
-Givetvis så är ju systemare bäst oavsett vad man ska fota, det är jag helt införstådd med.
Som det ser ut idag så kommer jag nog att slå till på en Ex1:a, G11:an kändes stor och klumpig, Lx3:an har några år på nacken. Jag återkommer med en recension om hur den är om det nu blir en sån. -Kan var kul att pröva en Samsung, har haft Nikon, Pentax och Panasonic hittills. Nästa systemkamera kanske blir en Canon då, fast jag gillar Pentax måste jag säga.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Som du iofs redan sagt så känns inte G11 som något alternativ i jämförelse mot de kameror du listat. Alldeles för stor.
Sen är jag personligen tveksam till hur mycket man tjänar på att byta ner sig från en systemkamera till en kompaktkamera, som ändå inte är kompakt nog att stoppa i fickan. Fördelen ligger i så fall i att du inte behöver något stort stativ att släpa på om det är vad som krävs för få en viss bild, utan kan använda ett litet smidigt som går ner i bakfickan om du vill.
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""Mirage""]Som du iofs redan sagt så känns inte G11 som något alternativ i jämförelse mot de kameror du listat. Alldeles för stor.
Sen är jag personligen tveksam till hur mycket man tjänar på att byta ner sig från en systemkamera till en kompaktkamera, som ändå inte är kompakt nog att stoppa i fickan. Fördelen ligger i så fall i att du inte behöver något stort stativ att släpa på om det är vad som krävs för få en viss bild, utan kan använda ett litet smidigt som går ner i bakfickan om du vill.[/quote]

G11:an är ju STOR men Canon S90 då? Vet någon hur den presterar i dåliga ljusförhållanden?
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

S90 har jag också kikat på också men valde bort, den är rätt likvärdig EX1:an men har ngt sämre vidvinkel 28 jmf med 24 och ljusstyrkan är 2.0 jmf med 1.8 (sen hur det påverkar i verkligheten vet jag inte, S90 kanske har sätt att kompensera detta på). Närgränsen är även den bättre för på EX1 för mig som gillar att ta macrobilder, 1 cm jmf med 5 cm på S90:an.

Däremot så har S90 ngt bättre zoom.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Sådärja, slog som sagt till på en Samsung EX1 och har provkört den några veckor nu. INFO/TEST finns här (heter TL500 i testet men det är samma kamera) fast för amerikanska marknaden).

Det är en stabil kamera, tung och gedigen för sin storlek, så det är en större kompaktmodell, inget man får ner i fickan precis. Överlag så känns det som bra kvalité i den. Skärmen är sk AMOLED, helt vridbar och in/ut-fällbar, skarp, tydlig och energisnål, ingen optisk sökare. Jag har ju mest testat den i mörkare/dunkla miljöer och den tar bra kort där som min systemare inte hade kunnat göra, detta utan att använda stativ. Brushanteringen är bra, börjar kicka in efter ISO400 men fungerar bra upp till ISO800 men stör inte mig för mycket även i mörkaste miljöer (vindar/källargångar). Vidvinkeln är också bra på den, knapparna och reglagen tog ju lite tid att lära sig men det beror mest på att jag är inkörd på Panasonic/Pentax och blandar ihop dem helt enkelt.
Laddaren är bra och smidig, en USB-sladd till en minimal laddare, batteriet laddas direkt i kameran och sladden är densamma för att föra över bilderna till datorn. Kanske inte så nytt för alla men iaf för mig.

Det var ju överlag några positiva saker om den, nu till lite nackdelar:
Batteritiden är sådär, visst den jobbar ju mer överlag om man fotar i mörka miljöer som jag kört den men jag tycker nog att den kunde vara bättre. Räcker till ungefär 1½ rejäl utflykt med många bilder tagna varvat med blixt och utan blixt, skulle tipsa på 200-300 bilder per laddning (ungefär det samma som LX3:an och S90 enl vissa tester).
Ljusstyrkan (f1.8) kommer väl till användning och ger mkt bra bilder i mörker som jag skrev men däremot så bränner den lätt ut färger i direkt solljus. Ibland sker ett fenomen där hela bilden får en lila nyans (?), detta sker dock mest om jag fotar i starkt solsken/motljus. Zoomen är bara 2,5 (motsvarande 24-72 tror jag eller nåt)
Priset är ju lite saftigt, jag fick min för 4050 spänn i lokala affären, nätet har jag sett den för runt 4300kr.

Blixten kan upplevas som lite svag men jag personligen tycker den lyser upp motiven/platserna på ett rätt "mjukt" sätt (en bra UE blixt :) ) men jag kan tänka mig att som reguljär blixt så kommer folk att tycka den är lite mesig.

Sen för att avsluta med lite positivt så har den ju en rolig "fisheye"-lins-effekt som man kan aktivera, "ta-kort-när-leende-kommer-funktion", ansikttigenkänning sånt där halvkul men som jag inte använder själv.

Ja just det, den filmar inte i HD-format, så ni som gillar att filma med kameran kommer nog att bli besvikna, fördelen är att den har en snabbknapp för filmning, tryck, så sätter den igång, smidigt istället för att hålla på med rattar.
Har testat filma och tycker det är helt ok, även i mörka miljöer (kan lägga upp detta om nån kan tipsa om en bra sida).

Överlag så ger jag den 8 av 10 som vardagskamera, 10 av 10 som utforskarkamera, det tog några utflykter för att lära sig hur den funkade i såna situationer men nu är jag riktigt nöjd med den och ska bli ännu nöjdare.


Frågor är bara att ställa så ska jag försöka svara på dem :) .
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Verkar vara en trevlig och seriös kompakt. Ibland funkar det bara en inte med en systemkamera

-------------

Lysande testresultat här:

http://www.idg.se/2.1085/1.338336/samsu ... -toppklass
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Tillägg
Skriv svar