Skyddsmask 90

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
fjällräven
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 15 jun 2010, 01:11

Skyddsmask 90

Inlägg av fjällräven »

Hej!

Jag behöver en gasmask/skyddsmask och funderar på att köpa svenska försvarets skyddsmask 90.
Är det någon här som vet och kan informera mig angående hur bra den fungerar för "vanligt bruk"? (tex dammpartiklar etc.)

Den kommer främst att användas i slutna utrymmen (betong) med dålig ventilation där det finns damm, djuravföring och döda fåglar etc.

All hjälp och information uppskattas. ;)
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Allt hänger ju på vad filtret skyddar emot, och helmask a la Skyddsmask 90 låter jobbigt. http://www.soldf.com/skyddsmask90.html

På din beskrivning så låter det som risk för mögel och kanske papegojsjukan (sprids i luft via fågelskit)

Klass III / 3-filter (antingen pappersmask med andningsventil eller halvmask med filter med klass III / 3 ) skyddar mot mögelsporer (och givetvis även damm) och har vagt för mig att det även stoppar mot papegojsjukan.

Finns en tråd om mögelskydd här: http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=1646

Om skydd mot asbets här: http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=1672

Står kanske något matnyttigt där.

/B
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Ang. asbest så har jag en fråga om hur pass man påverkas av det. Måste man röra runt i det för att det ska bli så pass mycket partiklar som far runt för att det ska börja bli farligt. Har funderat lite på detta när jag befunnit mig i gamla hus och vad är det egentligen som innehåller asbest mer än isolering?
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""jenordfoto""]Ang. asbest så har jag en fråga om hur pass man påverkas av det. Måste man röra runt i det för att det ska bli så pass mycket partiklar som far runt för att det ska börja bli farligt. Har funderat lite på detta när jag befunnit mig i gamla hus och vad är det egentligen som innehåller asbest mer än isolering?[/quote]

Asbest är helt ofarligt så länge man inte rör det så partiklarna frigörs. Det finns även i eternit. Asbest, likt blåbetong var bra skit back in the days ;)
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""jenordfoto""]Ang. asbest så har jag en fråga om hur pass man påverkas av det. Måste man röra runt i det för att det ska bli så pass mycket partiklar som far runt för att det ska börja bli farligt. Har funderat lite på detta när jag befunnit mig i gamla hus och vad är det egentligen som innehåller asbest mer än isolering?[/quote]

Finns även asbest i gamla kakelfogar, fasader som eternit (nämnt av LoS).
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""LowAndSlow""]Asbest är helt ofarligt så länge man inte rör det så partiklarna frigörs. Det finns även i eternit. Asbest, likt blåbetong var bra skit back in the days ;) [/quote]

[quote=""bunkrologen""]Finns även asbest i gamla kakelfogar, fasader som eternit (nämnt av LoS).[/quote]

Tack för svaren.
Har bara en dammask hemma, en sådan vit som täcker näsan och munnen. Är det bättre än ingenting vad gäller skydd mot asbest och mögel? Kan givetvis åka och köpa en bättre mask men det är inte riktigt vad min inkomst tillåter för tillfället.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""jenordfoto""]Tack för svaren.
Har bara en dammask hemma, en sådan vit som täcker näsan och munnen. Är det bättre än ingenting vad gäller skydd mot asbest och mögel? Kan givetvis åka och köpa en bättre mask men det är inte riktigt vad min inkomst tillåter för tillfället.[/quote]

Dammfiltermask FFP2 hjälper inte alls mot mögel eller asbest.
Du behöver minst FFP3. FFP med nummer anger klassningen på masken.
Finsn engångsmasker med denna klassning.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""bunkrologen""]Dammfiltermask FFP2 hjälper inte alls mot mögel eller asbest.
Du behöver minst FFP3. FFP med nummer anger klassningen på masken.
Finsn engångsmasker med denna klassning.[/quote]

Man tackar!
Användarvisningsbild
jaswane
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 02 jun 2009, 15:48

Inlägg av jaswane »

Har tidligere fått tips om at clas ohlson selger støvmasker men ser at (ihvertfall her Norge) så har de bare enkle støvmasker klasse FFP2D og FFP1D + en halvmaske med utskiftbare gassfilter og partikkelfilter...

Virker ikke som noen av disse er særlig bra mot muggsopp eller? Leter selv etter en ikke altfor avansert maske å ha på i gamle fjellhaller og bunkere med muggsopp.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jaswane""]Har tidligere fått tips om at clas ohlson selger støvmasker men ser at (ihvertfall her Norge) så har de bare enkle støvmasker klasse FFP2D og FFP1D + en halvmaske med utskiftbare gassfilter og partikkelfilter...

Virker ikke som noen av disse er særlig bra mot muggsopp eller? Leter selv etter en ikke altfor avansert maske å ha på i gamle fjellhaller og bunkere med muggsopp.[/quote]

Mögel, av vad jag förstått så skyddar FFP1 och FFP2 inte mot mögel.

"Andningsskydd i klass FFP3 mot mögel, bakterier/virus, trädamm". Dvs skyddar förutom mot mögel även mot papegojsjukan, vars bakterier kan finnas där det finns fågelskit från smittade fåglar.

Finns som 1-gångs pappersfilter med andningsventil, om man köper 10-pack kan man komma ner i 75 SEK st

Kan kännas dyrt, men hellre det än följderna av att få i sig fel sorts mögel.

/B
Skriv svar