Stativ

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Twelve
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 30 aug 2010, 23:45

Canon 450D + Sony H50

Inlägg av Twelve »

Jag har en canon 450D som jag använder till vardags med ett 28-135mm dock tänker jag använda 18-55mm när jag UEar, jag använder min Sony H50 när jag behöver filma osv

Dock skulle jag behöva ett litet smidigt stativ som man kanske skulle kunna ha med sig så man kan få riktigt shyssta bilder i mörket utan att de blir suddiga.

//Stativfråga flyttad till denna relativt färska tråd med fråga/frågor om stativ/ B /mod
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Minska antalet trådar där samma sak diskuteras
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Sv: Canon 450D + Sony H50

Inlägg av FRH »

Det var som fan....
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Lite sent för trådskaparen kanske, men här är lite tips ang billig och smidig stativ.

Jag har sen tidigare ett stativ som Benkar länkar till i det 4:e inlägget i denna tråd men jag gillar den inte då det går inte att 'välta' kameran 90 grader för stående bilder. Visst kan man stöka runt med att förkorta ett ben men det resulterar i att det hela blir extremt instabilt.

Så nu har jag denna: : http://www.kjell.com/?item=57027
Den är billig och smidig, den får plats i min lilla ryggsäck tillsammans med allt annat, den väger väldigt lite och framför allt så kan man välta kameran 90 grader för stående och fotfarande ha full rörlighet.
Observera dock att detta är ett billigt stativ och det märks. 90 graders vinklingen går faktist aningen över 90 grader så att man måste skruva åt den innan vinkelstoppet tar, annars vinklar man kameran för mycket. Med min tunga D70 så får jag dra åt den ganska ordentligt, och det känns lite oroligt då det känns som om jag kommer att spräcka plasten om jag drar åt för hårt. Jag ska lösa det med att limma på något istället. Ihopfällningen av benen är en billig lösning, lite smuts och man kan säkert få lite problem med benen som inte vill stanna utfällda eller rosta (dock spekulation från min sida).
Trots detta så känns den helt ok för mitt bruk, bara jag använder timer eller fjärkontrol för bilder med längre slutartider. Det är den bästa jag har hittat i denna prisklass där man kan välta kameran 90 grader. Helt ok billig stativ med andra ord, men man måste vara försiktig.
Senast redigerad av 2 Akrylamid, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Skriver som en kratta...
Användarvisningsbild
Sunken
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 12 jul 2010, 06:37

Inlägg av Sunken »

Lite sent var det men man tackar för visat intresse :) .
Köpte detta stativ på kaffebrus och har provat det på ett par objekt nu. Fungerar alldeles utmärkt till det jag ska ha det till och benen är lätta att fälla ut utan risk för att de ska åka in igen. Är lite dumt att det inte får plats i ryggsäcken bara men det medföljer en väska som man kan bära det i.
Ett litet minus även på detta stativet är att 90 graders vinklingen inte är helt 100%. Men det går att lösa med lite enkla medel skulle jag tro.
Har man barnasinnet kvar leker livet

Lite bilder
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Lånar tråden lite:
Finns det andra stativ som påminner om denna? Micnova ECR-007

Den kallas för "kamerahantag" och passar främst videokameror, har sökt efter liknande produkter men hittar inget som liknar denna. Bygger eget ifall jag inte hittar något vettigt...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar