Tipsa om en bra blixt

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Nu handlar ju tråden inte riktigt om detta men till er som kör Canon rekommenderar jag Canon Speedlite 580EX II.

http://www.scandinavianphoto.se/product ... ID=6118620

En riktigt bra blixt som med blixtbouncer ger ett mycket trevligt ljus.

/ Avery
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

[quote=""daytripper72""]Kör du Nikon så köp en Nikonblixt. SB 600, 700, 800 el 900. Ta nån du hittar till bra pris.[/quote]

Håller inte med, tycker faktiskt att det är lite tråkigt att framförallt Nikon och Canon ägare ALLTID rekomenderar det egna märkets tillbehör. Det finns mkt bra tredjeparts blixtar. T.ex Nissin Di822 som är helt jämnförbar med SB-900.
I tidningen Digitalfoto blev den bästa köp/rekomenderas i bland annat konkurens med SB-900. Samt är den bra mkt billigare.

Köp den här så får du oslagbar service samt lite godis i ditt paket! :)

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=Di866N


/ C
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""coolhand""]Håller inte med, tycker faktiskt att det är lite tråkigt att framförallt Nikon och Canon ägare ALLTID rekomenderar det egna märkets tillbehör. Det finns mkt bra tredjeparts blixtar. T.ex Nissin Di822 som är helt jämnförbar med SB-900.
I tidningen Digitalfoto blev den bästa köp/rekomenderas i bland annat konkurens med SB-900. Samt är den bra mkt billigare.

Köp den här så får du oslagbar service samt lite godis i ditt paket! :)

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=Di866N


/ C[/quote]


Kul med lite vettiga tredjepartsblixtar. Den där klarar ju tom. nikons egna CLS styrning vilket gör det än mer intressant. Jag ska ha det i åtanke inför nästa blixtköp. Annars tycker jag SB800 är bra om än bökig i navigationen för olika inställningar. SB900 är bra mycket enklare men det är ganska många som upplever den problematisk. Får se vad nya SB700 presterar.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Alltid lättare om man ska kränga prylarna om det är samma märke. Om man nu tänker på andrahandsvärdet dvs.
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

[quote=""daytripper72""]Alltid lättare om man ska kränga prylarna om det är samma märke. Om man nu tänker på andrahandsvärdet dvs.[/quote]

Kanske det men du betalar juh dubbla priset för samma sak, så frågan är juh hur vida du tjänar på det i längden. Sen köper inte jag grejer i åtanke på att jag skall sälja dem sedan... ;)

/ C
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Snart dags för köp! Så om ni har några nya tips så får ni gärna dela med er.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

1 st. SB-700 inhandlad...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Marie
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 17:27

Inlägg av Marie »

SB-700 var ett bra köp. Själv köpte jag en av de sista SB-600 som fanns ute och måste säga att menyn är lite väl krånglig. SB-700 skulle ju vara ett rejält kliv när det gällde pedagogiken. Är du nöjd?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Marie""]Är du nöjd?[/quote]
Har inte hunnit testa den ordentligt, har slarvat bort delar av min fotoutrustning... :(

Hittills har jag bara hunnit konstatera att den fungerar och att Nikons i-TTL-system fungerar kanon.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar