Tipsa om en bra blixt

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Tipsa om en bra blixt

Inlägg av Saddam »

Jag har tappat bort min lilla SB-400 och är därför på jakt efter en ny blixt till min D60. Har tittat lite på Nikon SB-600 men vet inte alls om jag är på rätt spår... det behöver inte vara en Nikon-produkt utan alla märken är av intresse.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Saddam""]Jag har tappat bort min lilla SB-400 och är därför på jakt efter en ny blixt till min D60. Har tittat lite på Nikon SB-600 men vet inte alls om jag är på rätt spår... det behöver inte vara en Nikon-produkt utan alla märken är av intresse.[/quote]

Antar att du kanske inte är intresserad av det värsta du kan hitta utan bara något prisvärt som duger till ue? Jag har själv använt denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300737, Sigmas flagskepp med display på baksidan och en massa möjliga funktioner. Jag tycker denna http://www.digicom.nu/products/product. ... 4395&rid=7 duger gott och väl, ingen display på baksidan men du har möjlighet till att ändra styrkan och det mest användbara. Sen finns ju billigare blixtar som Dörr, billiga men jag vet att denna har problem med att lysa upp hela bilden. Handlar om hur mycket du vill lägga på en blixt.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Saddam""]Jag har tappat bort min lilla SB-400 och är därför på jakt efter en ny blixt till min D60. Har tittat lite på Nikon SB-600 men vet inte alls om jag är på rätt spår... det behöver inte vara en Nikon-produkt utan alla märken är av intresse.[/quote]

Köp en SB-800. Du kommer ha mer nytta av den än 600:an.
Går att fjärrstyra från huset också. (antar jag, det gick på min gamla d70 t.o.m)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""nonamegiven""]Antar att du kanske inte är intresserad av det värsta du kan hitta utan bara något prisvärt som duger till ue?
[/quote]
Ja, korrekt. Ska besöka några spännande bergrum nu i vinter men utan en vettig blixt blir det inga bra bilder. Så låt oss säg 4000 kr på sin höjd.
[quote=""bunkrologen""]Köp en SB-800. Du kommer ha mer nytta av den än 600:an.
Går att fjärrstyra från huset också. (antar jag, det gick på min gamla d70 t.o.m)[/quote]
Har SB-800 en sådan här TEST-knapp eller-vad-det-nu-heter...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Saddam""]Ja, korrekt. Ska besöka några spännande bergrum nu i vinter men utan en vettig blixt blir det inga bra bilder. Så låt oss säg 4000 kr på sin höjd.

Har SB-800 en sådan här TEST-knapp eller-vad-det-nu-heter...[/quote]

Menar du ett knapp med konstant ljus för att kolla hur skuggor faller osv? Det Finns på 800an finns även en vanlig test knapp för manuell avfyrning.. så du kan gå och sla av blixtar för hand
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

Är 4000 din budget, så köp en SB-900...
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""zlize""]Är 4000 din budget, så köp en SB-900...[/quote]

För ca 2000:- får du en beg SB-800, den kommer ge dig ordentligt med valuta för pengarna! :)
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Sv: Tipsa om en bra blixt

Inlägg av erro »

Oavsett vad du köper, se till att blixten kan vridas och vinklas. Just det faktum att du kan rikta blixtljuset någon annanstans än rakt fram (d.v.s. studsa det mot tak, vägg, reflexskärm e.dyl.) är hela grejen med en extern "riktig" blixt.

Nikons blixtsystem körs ju även trådlöst, men vet inte om din kamera stöder det? Av det jag läst på nätet så verkar det ibland finnas problem med tredjepartsblixtar, medan Nikons egna blixtar fungerar bra.

Har själv en SB-900 till min D700 och den används ofta, till alla typer av bilder. Både som huvudljus och upplättning. I princip alltid studsas ljuset via någonting annat. Den enda gången jag kör med ljus rakt på är nog i stora mörka bergrum där det inte finns någon vettig yta att studsa mot.
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Kör du Nikon så köp en Nikonblixt. SB 600, 700, 800 el 900. Ta nån du hittar till bra pris.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Håller fortfarande fast vid min Sigma EF-530 DG SUPER, som att jämföra Nikons värsta tekniskt sett, bra ljusspridning och massvis med olika funktioner. Kan bara använda den jag har nu som slavblixt eftersom jag egentligen är till Pentaxen som jag sålde. Nypris är väl 2400, riktigt bra valuta för pengarna. Här har du recensioner till den: http://www.fotosidan.se/reviews/viewrev ... m?ID=15654
Skriv svar