HJÄLP MIG MED UTRUSTNING! Snälla!

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Midnattståget
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 17 okt 2010, 14:30

HJÄLP MIG MED UTRUSTNING! Snälla!

Inlägg av Midnattståget »

Har precis börjat med Urban Exploring och jag tänkte kolla om nån har några bra tips på

Ficklampa
Pannlampa
Rep

och kanske andra saker man kan behöva?

hjälp mig gärna!
Anden Midnattståget © 2010
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Midnattståget""]Har precis börjat med Urban Exploring och jag tänkte kolla om nån har några bra tips på

Ficklampa
Pannlampa
Rep

och kanske andra saker man kan behöva?

hjälp mig gärna!
[/quote]

Fundera på hur mycket det skall kosta och hur mycket ljus du vill ha samt ljusbild etc, sen kan du titta runt lite och bestämma dig.

Vad skall du göra? Gruvor, öde stugor eller vad?
Lite svårt att hjälpa till med någon utrustning om du inte kan speca mer än det du har.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Midnattståget""]Har precis börjat med Urban Exploring och jag tänkte kolla om nån har några bra tips på

Ficklampa
Pannlampa
Rep

och kanske andra saker man kan behöva?

hjälp mig gärna!
[/quote]

Precis som bunkrologen skriver/säger, vad är det du har tänkt dig att utforska, och ska du "bara" besöka, eller har du tänkt dig att även fotografera?

Ska du besöka industrier/gamla torp så behövs i stort sett inte varken Ficklampa, Pannlampa eller Rep, utan bara en aningens sunt förnuft och åtminstone en utflyktskamrat som du litar på.

Ska du ge dig ner i underjorden, ja då behöver du ficklampor, en pannlampa, backupbelysning, minst en utflyktskamrat som du litar på, samt ännu mer sunt förnuft, eller rättare sagt en jäkla massa sunt förnuft...

Inga mer bli lämnad av kamraterna, gå vilse och behöva ringa 112, eller försöka ta sig ner i djupa schakt och falla ner/dö, tack... :(

/B
Användarvisningsbild
Midnattståget
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 17 okt 2010, 14:30

Inlägg av Midnattståget »

Jag utforskar allt som är öde (byggnader, underjordiska gångar, tunnelsystem, gruvor och ödehus m.m.)
Vill ha en ficklampa med en stor breddvinkel eller vad man ska säga, bara det lyser upp mycket.

Jag fotar en hel del, jag har med mig en kamera (Nikon D90) som också filmar i HD kvalité.
Men är även där missnöjd med ljuset då man inte ser så mycket av filmen.
Just därför som jag letar efter ficklampa med stor breddvinkel.


Tänkte mig en ficklampa för 300 kronor just nu, kan det vara så att man hittar nånting bra i den prisklassen?

Gärna tips annan utrustning som kan behövas!
Senast redigerad av 1 Midnattståget, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: glömde lite saker
Anden Midnattståget © 2010
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Inlägg av Gruvtroll »

Om du nu besitter så mycket sunt förnuft som Benkar hänvisar till i slutfasen så tycker jag du ska ge dig på något halvt avslappnat till en början..
Jag menar rep och sådär tycks inte ska behövas om man inte har vart iväg på så många turer förut...
Det finns en uppsjö av olika platser som kan besökas både utan rep och utan lampor och de behöver inte vara tråkiga för det! En liten lampa för oväntade grejer och för snabbt kommande mörker bör ju dock alltid finnas till hands! Oavsett vart man är.
Jag kanske inte är en av dem som ska orda om att hålla sig borta från farliga platser men det är ju bra med en viss vana och vetskap om vart riskerna finns innan man ger sig på det värsta tänkbara..
En lampa för 300 täcker nog för de grundläggande behoven men något säger mig att ska du kunna lysa upp ett stort bergrum av något slag så lär det till lite mer.... Det finns ju (minst) en tråd om lampor här... Detta är väl den mest eteblerade http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=487

Övrig utrustning; Någon form av första hjälpen prylar! Hade jag inte haft det vid ett specifikt tillfälle så hade jag vart ganska illa ute! Även om man bara skall klättra in i en gammal stuga så kan man skära sig duktigt. Man har en förmåga att skada sig just de gånger man känner sig helt säker!
Sen är det nog mer vad man själv vill ha till hands och hur mycket man vill bära det handlar om.. Att kunna släcka törsten och andra grundläggande behov ser jag som helt överflödig information.. ;)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Midnattståget""]Har precis börjat med Urban Exploring och jag tänkte kolla om nån har några bra tips på

Ficklampa
Pannlampa
Rep

och kanske andra saker man kan behöva?

hjälp mig gärna!
[/quote]

[quote=""Midnattståget""]Jag utforskar allt som är öde (byggnader, underjordiska gångar, tunnelsystem, gruvor och ödehus m.m.)
Vill ha en ficklampa med en stor breddvinkel eller vad man ska säga, bara det lyser upp mycket.

Jag fotar en hel del, jag har med mig en kamera (Nikon D90) som också filmar i HD kvalité.
Men är även där missnöjd med ljuset då man inte ser så mycket av filmen.
Just därför som jag letar efter ficklampa med stor breddvinkel.


Tänkte mig en ficklampa för 300 kronor just nu, kan det vara så att man hittar nånting bra i den prisklassen?

Gärna tips annan utrustning som kan behövas![/quote]

Lite motsägande va?!
Ena inlägget ingen koll på något och i nästa hardcore ue, tunnelsystem, gruvor etc

Bra lampa för 300:- ?? Lägg på en tusenlapp så är du hemma.
Du vill ju inte heller att den enda lampan havererar i underjorden, där kan du ha en 300:-´s från claes i sjön som backup.
Användarvisningsbild
Midnattståget
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 17 okt 2010, 14:30

Inlägg av Midnattståget »

Haha nej har pluggat på nätet, har bara besökt 2 ställen än så länge.
en ficklampa för 1000 känns överpris men har bestämt mig för en som kostar 400 kr nu :)

http://www.zweibrueder.com/ENG/produkte/html_highperformance/html_Pserie/p7.php?id=p7
Senast redigerad av 1 Midnattståget, redigerad totalt 0 gånger.
Anden Midnattståget © 2010
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Led lenser är bra grejer, har själv en HocusFocus (men tycker att Clas Ohlssons diodlampa för typ 49 spänn lyser upp mer, skaffa en sån som reservare om inte annat).
Däremot så vet jag inte om Ledlensern P7:an är tillräckligt för att lysa upp om du befinner dig i ett större rum om du ska filma och fota. Jag är dåligt insatt i specarna för Nikonen du har gällande ljuskänsligheten.

Som andra varit inne på, utöver sunt förnuft och en bra kollega beroende på vad du ska kolla på så kanske du ska ha:
-reservlampa
-plåster/elastisktbinda
-ett lämpligt stativ
-en schysst termos (gubbvarning, nu börjar jag bli till åren märker jag :D )

Rep och sånt är överkurs för min del, kolla in nåt bergsklättrarforum om ev tips där.
Användarvisningsbild
Midnattståget
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 17 okt 2010, 14:30

Inlägg av Midnattståget »

Okej tack för hjälpen, aa kan nog vara bra att köpa reserv!
Anden Midnattståget © 2010
X-boing
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 08 jun 2010, 12:35

Inlägg av X-boing »

[quote=""Midnattståget""]Jag utforskar allt som är öde (byggnader, underjordiska gångar, tunnelsystem, gruvor och ödehus m.m.)
Vill ha en ficklampa med en stor breddvinkel eller vad man ska säga, bara det lyser upp mycket.

Jag fotar en hel del, jag har med mig en kamera (Nikon D90) som också filmar i HD kvalité.
Men är även där missnöjd med ljuset då man inte ser så mycket av filmen.
Just därför som jag letar efter ficklampa med stor breddvinkel.


Tänkte mig en ficklampa för 300 kronor just nu, kan det vara så att man hittar nånting bra i den prisklassen?

Gärna tips annan utrustning som kan behövas![/quote]

Ska du filma i rörelse ska du ju inte ha en D90, den har inte ens autofokus i film läget...Helt värdelöst
Skriv svar