Omvandla filmer till bästa tänkbara format

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Baumholtzer""].mp4, .mov, .flv, .avi o.s.v. är inte komprimeringsmetoder utan filformat ("containers"). Det väsentliga är vilken komprimeringsmetod som används, och så vitt jag förstått är h.264 det som för tillfället ger bäst resultat.[/quote]

Som ni ser på mina inlägg så är detta med just film väldigt nytt för mig.

Hur vet jag att jag använder tex h.264? Kommer inte det automatiskt om jag använder tex "handbrake" eller "any video converter"? Det står förstås i dokumentation till programmen men när det nu verkar finnas några riktigt insatta här på forumet så.....

7D är det den där kameran som man skulle kunna göra långfilm med? Och som det förmodligen kommer att göras med också ( enligt en fototidning)
Användarvisningsbild
Baumholtzer
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 apr 2010, 10:41

Sv: Omvandla filmer till bästa tänkbara format

Inlägg av Baumholtzer »

Jag är verkligen ingen expert på det heller. I Handbrake väljer du komprimeringsformat ("codec") under "Video codec". I övrigt har jag bara använt iMovie, och har jag för mig att man väljer codec när man exporterar filmen.
Hoppas att det hjälper!
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Avery""]Np, man blir lite skadad av format när man jobbar i branchen.
Filmar själv i 25fps med min 7D som ger otroligt bra filmer så jag är lite småkräsen.[/quote]

7D ger otroligt fina filmer, och det ser otroligt proffsigt ut. 5D har också den där proffsiga looken men jag är lite osäker över den kamerans filmfunktion. Kolla klippet här: http://www.flickr.com/photos/nevnarien/5044748106/ det är hackigt, eller är filmen sådär i 25fps innan man renderat den, eller är den renderad fel? De flesta originalklipp från 5D ser ju ut sådär eller är det helt enkelt avsaknaden av bildstabilisering som får det att se så otroligt billigt och hackigt?

5D som förövrigt används vid filmningen av House på Kanal 6, där det det ju bra ut.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag skall inte plåga er mer med mina problem men det känns som om jag hittat ett bra sätt för mina än så länge amatörmässiga behov:

Jag kör Handbrake och kan då välja senaste codecen ( default). En fil på 17 mb blev 8 mb omvandlat till MP4 ( valde large size - går säkert att få ner den ytterligare). Går också att välja antal b/s. Känns superenkelt och resulatet blir bra.

Testade också att köra på 15/s men som tidigare trådsvarare skrev det blir ryckigt.Att ta ner från 30 till 25 bilder var svårt att se någon skillnad på. Men mitt prov var väldigt enkelt

Tack igen!
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Nej då, frågar man inget så lär man sig ju inget, jag vet att det kan vara
en djungel med alla termer och liknande att hålla reda på.

/ Avery
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Testade att konvertera en 300mb film i Quicktime Pro med överraskade resultat, den krympte med 200mb ner till 100mb. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Man skall kanske inte dra den här tråden alltför långt men förstår ni vad Panasonic support menar? Jag tycker att kvaliten ser bra ut men enligt detta svar får jag inte ut allt som kameran ger. Är det så? När jag ser mina omvandlade filer står det 720. Ingen viktig fråga - bara nyfiken

"Hej Denna kamera spelar in i Moving JPG alltså ett quicktimeformat och oss veterligen så finns det ingen DVD eller Blueray som kan avspela det formatet. Om du konverterar det till Mpeg2 så är det ett normalt videoformat och det kan man inte ställa in på över dom 540p då den inte klarar en högre upplösning. För att konvertera till 720p (AVCHD light) så finns vad vi vet inte några program som klarar det men det får du kontakta Apple om då det är deras filformat."
Användarvisningsbild
Baumholtzer
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 apr 2010, 10:41

Sv: Omvandla filmer till bästa tänkbara format

Inlägg av Baumholtzer »

Jag fattar inte en meter av vad de säger. Möjligtvis menar de att du måste omvandla till MPEG-2 för att göra en DVD (som i film-DVD) av den. Jag skulle nog rekommendera att göra om det till h.264 i lämpligt filformat. Om du vill kunna spela upp filmen i din DVD-spelare bör du kolla om/vad den har stöd för av videoformat. Min gamla Centrum spelar t.ex. upp mpeg-2, divx och litet annat. h.264 var dock inte uppfunnet när jag köpte spelaren, så där går den bet.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag testade snabbt att lägga en MP4 fil h.264 på en cd och körde i min Sony Blu ray S-370. Fungerade ej.

Det är så billigt med USB minnen idag att mina ganska få filmer får plats på ett par stycken utan vidare. Men vad är det som gör att filmen visas via USB minnet? Är det TV:n som kodar filmen?

" Ännu mer förvirrad"
Skriv svar