Omvandla filmer till bästa tänkbara format

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Har knappt hunnit testa men bryr man sig inte så mkt om storleken utan kommer bara köra filmerna hemma tycker jag detta ger bra resultat "PAL movie mpg" ( vad det nu är för format men det heter så).

MP4 ger mindre filer och ett gott resultat. Fungerar väl också på många plattformar som tex Itouch och Iphone?

Det är väl bara att experimentera. Tex blir bilden mkt bättre med 30 b/s mot 15 b/s ?

MÅste säga att jag blivit ganska impad av min lilla Panny stor som en mobil. Köpte den inte alls för att filma men den gör det överraskande bra i "HD-ready" Även i mörka miljöer viket i n t e är kamerans styrka precis. Lite märkligt att film blir förhållandevis bättre just här.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Penfold""]Dock blir avi-filer rätt stora till skillnad mot MOV som kan hållas nere rätt så bra.[/quote]
Konstigt, jag har fått raka motsatsen fast då kanske jag inte använt mig av någon codec.

När jag renderar .wmv så får jag ut detta på en film som är 00:03:44 lång....
Video
Format: Wmv (har tidigare sagt fel, det är inte .avi utan Wmv(windows media video))
Bildrutebredd: 1280
Bildrutehöjd: 720
Datahastighet 5170kb/s
Totalt bithastighet 5470kb/s
Bildrutefrekvens: 30b/s
Ljud
Bithastighet: 320kb/s
Kanaler: 2(stereo)
Ljudsamplingshastighet: 44kHz

Storlek: 102mb
[quote=""Elagabalus""]Har knappt hunnit testa men bryr man sig inte så mkt om storleken utan kommer bara köra filmerna hemma tycker jag detta ger bra resultat "PAL movie mpg" ( vad det nu är för format men det heter så).

MP4 ger mindre filer och ett gott resultat. Fungerar väl också på många plattformar som tex Itouch och Iphone?

Det är väl bara att experimentera. Tex blir bilden mkt bättre med 30 b/s mot 15 b/s ?
[/quote]

Mp4 passar till det mesta.
Bilden blir alldeles hackig i 15b/s jämtemot 30b/s som blir avsevärt mjukare.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

25fps är bättre än 30fps.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Avery""]25fps är bättre än 30fps.[/quote]

Just 25 b/ k kan jag inte välja i min ändå ganska enkla kamera. Men 30 måste ju vara bättre än 15 iaf?

Förresten så löste det sig med min fråga om DNLA. Telefonen är nu ihopkopplad med Blu Ray spelaren via w-lanet och man kan fritt visa bilder från telefonen eller köra ut mp3 låtar via TV:n. Kanske inte livsnödvändigt men ganska kul
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Jo det är bättre, jag vet inte hur det blir om du konverterar ner 30fps till 25 dock. 30fps är ju NTSC standard och 25fps är PAL standard. 30fps ger mer "videolook" medans 24 och 25 fps ger mer av en "biolook".
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Avery""]Jo det är bättre, jag vet inte hur det blir om du konverterar ner 30fps till 25 dock. 30fps är ju NTSC standard och 25fps är PAL standard. 30fps ger mer "videolook" medans 24 och 25 fps ger mer av en "biolook".[/quote]

Men varför blanda in uttrycken NTSC och PAL? Du kan köra NTSC med 25fps om du vill, skillnanden mellan 25-30 fps är minimal, dessutom syns den knappa skillnaden inte att tala om på bioduken.
Förklara också vad du menar med videolook, förstod inte riktigt vad du syftade på. :)
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Filmar du med 30fps så blir rörelserna mer onaturliga i mitt tycke, det ser verkligen ut som det är filmat med en vanlig
hemmakamera, medans 25fps ser mer professionellt ut i och med att vi är mer vana vid 25fps och den lite mer släpiga looken i bilden.
Ska man visa saker på tvn till exempel så är ju PAL standard att föredra här i Europa, därför nämde jag det.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Avery""]Filmar du med 30fps så blir rörelserna mer onaturliga i mitt tycke, det ser verkligen ut som det är filmat med en vanlig
hemmakamera, medans 25fps ser mer professionellt ut i och med att vi är mer vana vid 25fps och den lite mer släpiga looken i bilden.
Ska man visa saker på tvn till exempel så är ju PAL standard att föredra här i Europa, därför nämde jag det.[/quote]

Onaturliga blir dom nog inte, för faktum är ju att dom blir fler men du kanske finner dom där 5 extra bilderna som onaturligt mycket motför vad du är van med? Läste på lite om 25fps och det ska tydligen lämpa sig bättre på både tv och dator.

Jag antar att du får samma slutresultat om du filmar i 500 fps men konverterar ner den till 25 som att köra 25 direkt ur kameran. Ska prova att rendera mina filmer till 25fps istället för 30fps som kameran spottar ur sig för tillfället.
Tack för tipset.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Np, man blir lite skadad av format när man jobbar i branchen.
Filmar själv i 25fps med min 7D som ger otroligt bra filmer så jag är lite småkräsen.
Användarvisningsbild
Baumholtzer
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 apr 2010, 10:41

Sv: Omvandla filmer till bästa tänkbara format

Inlägg av Baumholtzer »

.mp4, .mov, .flv, .avi o.s.v. är inte komprimeringsmetoder utan filformat ("containers"). Det väsentliga är vilken komprimeringsmetod som används, och så vitt jag förstått är h.264 det som för tillfället ger bäst resultat.
Skriv svar