Problem med oskärpa - hjälp

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""nonamegiven""]Det handlar inte om vad man tycker, den är inte högupplöst. Min 8 000 kronors skärm borde stämma eftersom den är kalibrerad.
[/quote]

Min 17000:- Lacie-skärm som är hyfsat kalibrerad tycker att bilden ser bra ut.

Kanske lite för underexponerad för att göra sig själv rättvisa på webben, det blir ju helt annorlunda i tryck. MEN, nu var det inte det som diskuterades och det är inte kritik till fotografen utan bara personligt smak och tycke. :)
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""bunkrologen""]Min 17000:- Lacie-skärm som är hyfsat kalibrerad tycker att bilden ser bra ut.

Kanske lite för underexponerad för att göra sig själv rättvisa på webben, det blir ju helt annorlunda i tryck. MEN, nu var det inte det som diskuterades och det är inte kritik till fotografen utan bara personligt smak och tycke. :) [/quote]

För att kunna bedöma ett objektivs prestanda så håller jag med om att en lågupplöst bild inte är optimal. Bilden i fråga är väl ca 1000px bred vilket ändå får betecknas som lågupplöst. Undrar om det inte var upplösningen som "nonamegiven" hade synpunkter på och inte själva kvaliteten på bilden. Jag personligen tycker absolut inte att bilden är av usel kvalitet, tvärtom. Däremot är den uppladdade bilden som sagt lågupplöst.

God Jul önskar jag alla på forumet!
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""jasifil""]För att kunna bedöma ett objektivs prestanda så håller jag med om att en lågupplöst bild inte är optimal. Bilden i fråga är väl ca 1000px bred vilket ändå får betecknas som lågupplöst. Undrar om det inte var upplösningen som "nonamegiven" hade synpunkter på och inte själva kvaliteten på bilden. Jag personligen tycker absolut inte att bilden är av usel kvalitet, tvärtom. Däremot är den uppladdade bilden som sagt lågupplöst.

God Jul önskar jag alla på forumet![/quote]

Tack för upprättelsen. Som sagts tidigare så var jag bara intresserad i en högupplöst bild för att bedömma kvaliteten från Grisnacs Canon objektiv, 1000px är knappast något att hänga i granen om man vill kolla den egentliga kvaliteten, då kan jag slänga upp en bild tagen med mobilen som ser likvärdig ut. :)

God jul på dig med!
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Efter mer strul hos Elgiganten har jag nu ett Canon 10-22mm i min ägo. Fick rabatt på totalt 1000 kr men har fått lägga åtskilliga timmar på att processa och sammanlagt sju bilfärder till och från butiken som ligger fem mil bort.

Objektivet tycks allafall funka fint!
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""albin""]Efter mer strul hos Elgiganten har jag nu ett Canon 10-22mm i min ägo. Fick rabatt på totalt 1000 kr men har fått lägga åtskilliga timmar på att processa och sammanlagt sju bilfärder till och från butiken som ligger fem mil bort.

Objektivet tycks allafall funka fint![/quote]

Man lär sig av misstagen..
Antar att du kommer hålla dig ifrån eftermarknaden hädanefter.. :)
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""bunkrologen""]Man lär sig av misstagen..
Antar att du kommer hålla dig ifrån eftermarknaden hädanefter.. :) [/quote]


Kommer allafall hålla mig borta från El-jävla-giganten.
Jungfrukusten
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:00
Kontakt:

Inlägg av Jungfrukusten »

Jag vet inte jag men jag har en rätt schysst skärm(som fetspöade just en 16 000 kronors LaCie i test) som är kalibrerad men jag förstår inte riktigt vad det har med skärpan att göra....... sen så kan jag nog påstå att om jag skulle mätt infallande ljus vid fasaden med min Sekonic L-758DR hade den rekommenderat ett värde som gav just den bild som visades..... det hade nog även era kameror gjort om de mätt ljuset mot ett gråkort..... ;)
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Jungfrukusten""]Jag vet inte jag men jag har en rätt schysst skärm(som fetspöade just en 16 000 kronors LaCie i test) som är kalibrerad men jag förstår inte riktigt vad det har med skärpan att göra....... sen så kan jag nog påstå att om jag skulle mätt infallande ljus vid fasaden med min Sekonic L-758DR hade den rekommenderat ett värde som gav just den bild som visades..... det hade nog även era kameror gjort om de mätt ljuset mot ett gråkort..... ;) [/quote]

Vi pratade väl om upplösningen på den uppladdade bilden, vill man bedöma bildkvaliteten från ett objektiv så ser man gärna bilden i full storlek. Går man efter normer där man ska bedöma en bild som är 640x480 så kommer alla bilder se nämnvärt lika ut.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Jag har fått god hjälp med det problem jag formulerade i den här tråden. Ber mod att stänga den eller upprätta ny tråd med diskussion om upplösning.

/Albin
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Problem med oskärpa - hjälp

Inlägg av Grishnac »

Jag tror att diskussionen har fått sin upplösning ;)

Stänger den.

//Mod
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Låst