Problem med oskärpa - hjälp

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Problem med oskärpa - hjälp

Inlägg av albin »

I början på året slog jag på stort och investerade i ett nytt Sigma 10-20. Som den fotoamatör jag är insåg jag inte förrän efter ett par månader att det blir tydlig skillnad på skärpan mellan höger och vänster sida. Lämnade därför in objektivet till Elgiganten som justerade autofokusen. Men felet återstod, varför jag åter lämnade in objektivet i slutet av sept. Har fortfarande inte fått det åter, men deras verkstad hävdar att kantskärpan är inom toleransramarna.

Jag fattar att det ju blir oskärpa mot kanterna, men inte att det ska behöva bli så stor skillnad mellan sidorna. Försöker få objektivet utbytt mot ett nytt, men de envisas med att vilja justera mitt kamerahus med objektivet. Jag vill inte lämna iväg mitt kamerahus eftersom jag inte har problem med övriga objektiv.

Om någon vänlig skäl med större erfarenhet vill titta på bilderna nedan och avgöra om skärpan är acceptabla?

Tack på förhand!
Albin
IMG_7428.jpg
IMG_0667.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""albin""]I början på året slog jag på stort och investerade i ett nytt Sigma 10-20. Som den fotoamatör jag är insåg jag inte förrän efter ett par månader att det blir tydlig skillnad på skärpan mellan höger och vänster sida. Lämnade därför in objektivet till Elgiganten som justerade autofokusen. Men felet återstod, varför jag åter lämnade in objektivet i slutet av sept. Har fortfarande inte fått det åter, men deras verkstad hävdar att kantskärpan är inom toleransramarna.

Jag fattar att det ju blir oskärpa mot kanterna, men inte att det ska behöva bli så stor skillnad mellan sidorna. Försöker få objektivet utbytt mot ett nytt, men de envisas med att vilja justera mitt kamerahus med objektivet. Jag vill inte lämna iväg mitt kamerahus eftersom jag inte har problem med övriga objektiv.

Om någon vänlig skäl med större erfarenhet vill titta på bilderna nedan och avgöra om skärpan är acceptabla?

Tack på förhand!
Albin
[attachment=]4964[/attachment] [attachment=]4965[/attachment][/quote]

Det där skulle jag inte acceptera. Det är ju inte i närheten av
att vara någon skärpa i kanterna!

Utan att på något sätt verka dumdryg så
är det väl tyvärr lite sådant här man får räkna med om/när man köper eftermarknadsobjektiv.
Det är alltid lite lotteri på fokus etc.
Jag har aldrig varit i närheten av den oskärpan med mitt Nikon 12-24.
Liase
Inlägg: 129
Blev medlem: fre 26 jun 2009, 22:23

Inlägg av Liase »

Jag skulle inte vara nöjd med den skärpan, är ju uppenbart något produktionsfel eller ett extremt måndagsexemplar.. Pröva att köra på f8 och se om det blir någon skillnad, Ultra-VV brukar ju som bekant ha skärpeproblem vid lägre bländartal... Men dethär verkar ju vara något extremt..

Kolla bara på granarna till vänster, har svårt att tänka mig att det skulle vara inom toleransnivån... :confused:

edit: tallarna menar jag förstås ;)
Senast redigerad av 1 Liase, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

Det är ju så att vissa av Sigmas 10-20 gluggar har just detta problem, jag har själv likadan glugg, men upplever inget problem med oskärpa. Jag hade nog försökt lämna tillbaks den och fått en ny!
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Tack för svar. Försöker få det utbytt men de envisas med att vilja justera mitt kamerahus med objektivet.
Användarvisningsbild
dalo
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 20:10
Kontakt:

Inlägg av dalo »

Nej du, det där skulle jag inte acceptera från ett nytt objektiv. Det verkar ju galenskap. Du ska heller inte behöva blända ned för att få det bra --jag har objektiv från sjuttiotalet som är skarpare på min Pentax. För ett nytt objektiv som du har ska du begära mer, faktiskt.
/ Daniel Lönn
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Sigma ger ibland ut Måndagsexemplar, likväl som alla andra märkena, sen om det är fler eller inte kan jag inte svara på. Har samma optik som dig, men inte alls denna oskärpa som jag upplever i dina bilder, försök att byta optik, det lönar sig att tjata på dom.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""nonamegiven""]Sigma ger ibland ut Måndagsexemplar, likväl som alla andra märkena, sen om det är fler eller inte kan jag inte svara på. Har samma optik som dig, men inte alls denna oskärpa som jag upplever i dina bilder, försök att byta optik, det lönar sig att tjata på dom.[/quote]

Jag hämtade ut mitt gamla objektiv i söndags. Ska ta några testbilder imorrn. Hoppas förstås på det bästa men det återstår att se. Sigma-verkstaden påstår att det inte är fel på objektivet, bara att det blir oskärpa med mitt kamerahus... Elgiganten gav mig 700 :- i kompensation för lång väntetid vid servicen. Men därmed inte sagt att jag återkommer om den inte funkar.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""albin""]Jag hämtade ut mitt gamla objektiv i söndags. Ska ta några testbilder imorrn. Hoppas förstås på det bästa men det återstår att se. Sigma-verkstaden påstår att det inte är fel på objektivet, bara att det blir oskärpa med mitt kamerahus... Elgiganten gav mig 700 :- i kompensation för lång väntetid vid servicen. Men därmed inte sagt att jag återkommer om den inte funkar.[/quote]

Det är möjligt att det är kamerahuset, men jag vet inte hur det kommer sig isåfall eftersom oskärpan ligger ut åt kanterna. Återkom och berätta om den nya är bättre.

Kan lägga in en bild från mitt objektiv, viss skillnad skärpemässigt.
http://data.fuskbugg.se/dipdip/DSC_9252.JPG
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Problem med oskärpa - hjälp

Inlägg av Grishnac »

Mitt tips är att du kollar den här sidan:

http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart

Ladda hem testbilden och kör några testbilder på den för att se hur fokus ligger - då kan du lättare påvisa om den missar fokus eller om den helt enkelt bara är oskarp.
Du kan säkert också justera autofokus på kameran om den missar fokus på något sätt, en del kameror har den möjligheten direkt i menyn och andra kan justera med en liten skruv precis framför spegeln inne i huset.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Låst