Uppgradering från Nikon D40?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Uppgradering från Nikon D40?

Inlägg av Elagabalus »

Börjar bli dags att uppgradera. Funderat lite på Canon 500D. Framför att för den filmar så bra. Men är nu så invand på Nikon och gillar greppet bättre så det står mellan D5000 och och D3100.
I praktiken kostar de lika mkt. Var inne på Siba och de tar nu fina 4990 kr för 3100. Då ingår en bra kameraväska, en fotoram(kan man leva utan) och en bok om digitalfoto(kan man också leva utan men har ingen så det kan kanske vara bra).
Lägger man till två tusen kronor får man D5000 men då ingår den riktigt hyfsade 55-200 VR förutom standardzoomen.
Googlat lite och rent bildmässigt verkar den nyare 3100 vara något vassare. Å andra sidan har D5000 fler finesser och svängbar bakdisplay . En sak jag gillade på en kompakt för länge sedan.

Några idéer? Både prismässigt och kunskapsmässigt är detta mitt härad, Ingen idé att tipsa om dyrare varianter. :-)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Börjar bli dags att uppgradera. Funderat lite på Canon 500D. Framför att för den filmar så bra. Men är nu så invand på Nikon och gillar greppet bättre så det står mellan D5000 och och D3100.
I praktiken kostar de lika mkt. Var inne på Siba och de tar nu fina 4990 kr för 3100. Då ingår en bra kameraväska, en fotoram(kan man leva utan) och en bok om digitalfoto(kan man också leva utan men har ingen så det kan kanske vara bra).
Lägger man till två tusen kronor får man D5000 men då ingår den riktigt hyfsade 55-200 VR förutom standardzoomen.
Googlat lite och rent bildmässigt verkar den nyare 3100 vara något vassare. Å andra sidan har D5000 fler finesser och svängbar bakdisplay . En sak jag gillade på en kompakt för länge sedan.

Några idéer? Både prismässigt och kunskapsmässigt är detta mitt härad, Ingen idé att tipsa om dyrare varianter. :-) [/quote]

Såklart att du skall förbli märkestrogen.. :)
Fundera lite på upplösning etc.
Är den svängbara displayen en viktig faktor?

Jag är inte tillräckligt påläst på dessa modeller för att kunna ge några
egentliga rekommendationer.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tror att svängbar display kan vara rätt trevligt. När man inte använder den är den skyddad dessutom. Fast hur ofta använder man sega live view? Såg att det fanns en del trådar på "Dpr"som var exakt som min fråga. Skall läsa i dessa svar i lugn och ro. Men så fort skenar alltså utvecklingen att en D3100/D5000 skall ta lika bra eller bättre bilder än legendariska D300. En kamera som kostade en bra bit över 10' för blott något år sedan. Att huset förstås spelar i en helt annan divison kvalitetsmässigt är en annan sak. Vattentätat och lär hålla för hård användning
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Tror att svängbar display kan vara rätt trevligt. När man inte använder den är den skyddad dessutom. Fast hur ofta använder man sega live view? Såg att det fanns en del trådar på "Dpr"som var exakt som min fråga. Skall läsa i dessa svar i lugn och ro. Men så fort skenar alltså utvecklingen att en D3100/D5000 skall ta lika bra eller bättre bilder än legendariska D300. En kamera som kostade en bra bit över 10' för blott något år sedan. Att huset förstås spelar i en helt annan divison kvalitetsmässigt är en annan sak. Vattentätat och lär hålla för hård användning[/quote]

D300´n levererar enormt bra bilder, samt att (som du säger) huset är
ett riktigt kvalitetsbygge.
Jag har inte klämt på dessa andra hus eller provat så jag kan inte svara för ergonomin eller kvaliteten.

Ta din tid, det brukar löna sig i slutändan.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag fattar ju att D300 spelar i en helt annan klass totalt sett. Men just bildmässigt är ingångsmodellerna tydligen ikapp. Plus att man får HD video! Någongång kan det vara kul med en filmsnutt
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Jag fattar ju att D300 spelar i en helt annan klass totalt sett. Men just bildmässigt är ingångsmodellerna tydligen ikapp. Plus att man får HD video! Någongång kan det vara kul med en filmsnutt[/quote]

Inte helt lätt filma med systemkameran, men kul ha möjligheten :)

/B
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Ursäkta trådkapningen, men hur skiljer sig bildkvaliten i dessa nya modeller (D3100 /D5000) mot äldra D40/D70 modeller? Nu menar jag inte i upplösning/megapixlar, utan kvaliteten på bilden som t ex skärpa och färgåtergivning. D3100 säljs med AF-S 18-55 objektivet som kan sättas på de äldra modellerna (iallafall D70). Så om vi nu byter hus till D3100 men behåller objektivet, är skillnaden på bildkvaliten stor?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Fotar man med kitobjektivet under mest "normala" förhållanden och inte pressar iso för hårt tror inte man ser några direkta skillnader.

Men de nya kamerorna har annan sensor av sk Cmos typ som ger mindre brus på högre iso. Säkert bättre dynamik och klarar skuggor/ljus bättre dessutom.

Så sammanfattningsvis tror jag totalt sett att man kommer märka skillnad. Hoppas jag - annars pengar i sjön :-)

Med en vassare optik kanske man kan plocka ur ännu mer ur de nya sensorerna. Minns att när D40 kom så skrevs det att jpeg blev så bra att det inte fanns så mkt att vinna på att köra raw. Men med 3100 och 5000 kan man öka bildkvalitén ytterligare genom att "framkalla" bilden enligt några tester jag läst
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

D90 är inte att förglömma, är på väg ut nu, ersätts av D7000, men här kan du göra riktigt bra pris! Det ryktas om sale out på husen snart. Även beg är D90 intressant! En mycket bra kamera!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Topcom""]D90 är inte att förglömma, är på väg ut nu, ersätts av D7000, men här kan du göra riktigt bra pris! Det ryktas om sale out på husen snart. Även beg är D90 intressant! En mycket bra kamera![/quote]


D90 absolut värd att beakta! Inbyggd AF desssutom.

Slumpade sig så att "Foto" testar båda Nikon i senaste numret ( dock inte mot varandra). Läs texten: " jämförbar mot dubbelt så dyra kameror". Otroligt hur teknikutecklingen skenat och priserna dippat.

Egentligen är jag ganska nöjd med min D40. Sällan att jag känner att 6 mp är för lite. Men med en halvantik filmkamera ( DV) och ny full HD TV vore det kul att någon gång kunna filma en snutt och samtidigt uppgradera sin systemkamera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar